نسل حاضر در آستانه تحول کلی در تمامی مدل‌های کسب‌وکار ما قرار دارد.

ایرینا نووسلسکی، مدیرعامل Hootsuite

من مصرف‌کننده‌ای هستم که میان نسل‌های ژنرال Z، کودک هزاره و سالمندان قرار دارم، و پس از شنیدن صحبت‌های ایرینا نووسلسکی، مدیرعامل Hootsuite، درباره نسل من، به نکات ارزشمندی پی بردم.

برای اشتراک در کارشناسی ارشد بازاریابی اینجا را کلیک کنید

با توجه به اینکه نووسلسکی هزاره است و به نسل Z نزدیک‌تر از مدیرعامل‌های معمولی است، این به او کمک می‌کند که بهتر با مصرف‌کنندگان جوان همگام شود، اما چیزی که واقعا او را متمایز می‌کند، هدفمندی‌اش به عنوان یک بازاریاب است.

او حتی با ۵۰۰ نفر از اعضای نسل Z گفتگو کرده تا رفتارها و عاداتی که در مصرف‌کنندگان این نسل و تعامل‌شان با شبکه‌های اجتماعی وجود دارد را درک کند.

نووسلسکی بیان می‌کند: «دلیل اصلی که من به این مسیر قدم گذاشتم، مواجه شدن با آماری بود که نشان می‌داد از سال آینده بیش از ۶۵ درصد تصمیم‌گیرندگان تجاری به نسل Z و هزاره‌ها تعلق خواهند داشت. واقعیتی جالب این است که سال ۲۰۲۴ اولین سالی خواهد بود که جمعیت نسل Z در محل کار از افراد پررونق پیشی می‌گیرد.»

مواردی که نووسلسکی کشف کرده به شرح زیر است:

۱. نسل Z نسلی واقعی از تضادها است.

او توضیح می‌دهد: «این نسل با تلفن‌های هوشمند در جیب رشد یافته‌اند اما نمی‌خواهند تلفن اجباری باشد، دوست ندارند به زور محصولات به آن‌ها فروخته شود و مدل‌های فشار فروش را قبول ندارند.»

کاملاً حق با اوست. صندوق ورودی ایمیل من پر است و من دوست ندارم شرکت‌ها مزاحم من شوند، بنابراین ترجیح می‌دهم ابتدا محصول یا ترکیب دلخواه خود را با شرایط خودم پیدا کنم و سپس اقدام به خرید کنم.

نووسلسکی اشاره می‌کند که بازاریابی به سبک فشار به نسل Z خیلی تهاجمی است. همه آن ایمیل‌هایی که وقتی کالایی را در سبد رها می‌کنم دریافت می‌کنم؟ راستش اغلب آن‌ها را نمی‌خوانم.

و این رفتار در میان نسل Z کاملاً رایج است.

او می‌گوید: «آن‌ها ۶۰٪ از سفر خریدشان را قبل از اینکه با فروشنده تعامل کنند، طی می‌کنند چون می‌خواهند به طور مستقل و طبق شرایط خودشان تصمیم بگیرند.»

مثل زمانی که دنبال دستگاه پخش وینیل جدید بودم، اینترنت را برای پیدا کردن ویدئوهای کوتاه در TikTok و YouTube، انجمن‌های Reddit و پست‌های وبلاگی گشتم که به من در ارزیابی محصولات کمک کنند و ویژگی‌هایی که باید بدانم را معرفی کنند تا برای خرید مدل Fluance RT80 آمادگی پیدا کنم.

اکثریت ژنرال Z با شرکتی که مدیرعامل در آن پست نمی گذارد، تجارت نمی کنند." نقل قول از ایرینا نووسلسکی

۲. فراموش کنید صحبت کردن با مدیر؛ نسل Z می‌خواهد صدای مدیرعامل شما را بشنود.

وقتی نسل Z برندی را جستجو می‌کند، صرفاً به محصول جدید و پر زرق و برق شما توجه نمی‌کند. آن‌ها می‌خواهند بدانند برند شما چه چیزی را نمایندگی می‌کند، آیا موضعی در مسائل اجتماعی دارد و آیا ارزش‌های آن با ارزش‌های آن‌ها هماهنگ است یا نه.

مهم‌تر از همه، آن‌ها می‌خواهند بدانند که رهبری شرکت چه دیدگاهی دارد.

نووسلسکی می‌گوید: «اکثریت این نسل حاضر نیستند با شرکتی معامله کنند که مدیرعاملش در فضای آنلاین حضور فعالی ندارد.»

درست است؛ مدیرعامل‌تان نباید فقط پشت صحنه باقی بماند. آن‌ها باید تلفن دست بگیرند، TikTok یا Reels را باز کنند و مستقیماً با مصرف‌کنندگان نسل Z گفتگو کنند.

برای مثال، هدی کتان، بنیانگذار و مدیرعامل برند Huda Beauty تقریباً در همه محتواهای جذاب شرکت آرایشی حضور فعالی دارد، از Reels و TikTok گرفته تا عکس و تبلیغات. او حتی در پادکست‌ها شرکت کرده و با افراد مشهوری مانند اولیویا کولپو و کهلانی همکاری می‌کند.

اسکرین شات عکس اینستاگرام که بنیانگذار هدی بیوتی، هدی کتان را در کنار کهلانی نشان می دهد منبع تصویر

کسانی که این شرکت را اداره می‌کنند، به اندازه مدیرعامل، تولیدکننده محتوا نیز هستند.

او درباره موضوعات مهمی مثل تنوع و گنجاندن در صنعت زیبایی صحبت می‌کند و دلیلش این است که مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد ۵۸٪ از مصرف‌کنندگان نسل Z اعتماد خود را به برندهایی از دست می‌دهند که به طور عمومی به مسائل اجتماعی نمی‌پردازند.

رویکرد کتان موفق بوده است؛ شرکت او در سال حدود ۲۰۰ میلیون دلار فروش دارد و ارزش آن به ۱.۲ میلیارد دلار رسیده است.

پس اگر می‌خواهید با نسل Z ارتباط برقرار کنید، بهتر است به مدیرعامل خود بگویید که وقت درخشش آنها رسیده است.

۳. نسل Z می‌خواهد از همتایان خود بشنود، نه تبلیغات شما.

این بررسی‌های همتا می‌تواند در پلتفرم‌های اجتماعی مانند Reddit، LinkedIn یا Instagram شکل بگیرد. نووسلسکی می‌گوید بسیاری از این نظرات فقط از شبکه خودشان نشأت می‌گیرد.

اگر شک دارید، کافی است بدانید که تحقیقات اخیر نشان می‌دهد Reddit در ۹۷.۵٪ از جستجوهای بررسی محصولات در گوگل حضور دارد.

نووسلسکی می‌گوید نسل Z می‌خواهد بداند دوستانشان و افرادی که در جامعه‌شان هستند چه استفاده‌ای از محصول می‌کنند، چگونه با آن ارتباط برقرار می‌کنند و آیا ارزش خرید دارد یا نه.

بنابراین من قویاً توصیه می‌کنم که برای برندتان یک جامعه بسازید؛ مثل برگزار کردن جلسات AMA (از من هر چیز بپرس)، رویدادهای لایو استریم یا ساخت پلتفرم‌هایی که مخاطبانتان بتوانند با هم ارتباط برقرار کنند، ایده‌هاشان را به اشتراک بگذارند و درباره برندتان صحبت کنند.

یکی از مثال‌های مورد علاقه من، مربوط به یکی از کارفرمایان قبلی من یعنی شبکه خبری First Coast News در فلوریداست. برای افزایش بازدید بخش هواشناسی، آن‌ها گروهی در فیسبوک به نام First Coast Weather Watchers تشکیل دادند که مخاطبان می‌توانستند بپیوندند و عکس‌ها و ویدیوهای آب و هوای محلی را به اشتراک بگذارند.

اعضا درباره روش‌های آماده‌سازی برای طوفان‌ها و حوادث طبیعی به هم دیگر مشورت می‌دادند و با هواشناسان به صورت زنده درباره وضعیت هوا گفتگو می‌کردند.

این جامعه نه تنها به افزایش رتبه‌های بخش کمک کرد، بلکه اعتماد مردم را به ایستگاه خبری بیشتر کرد. بنابراین، وقتی طوفان می‌آمد، بینندگان در رسانه‌های اجتماعی دیگران را تشویق می‌کردند که به این گروه بپیوندند و اخبار را دنبال کنند.

۴. در اصل، نسل Z مدل‌های بازاریابی را دگرگون خواهد کرد.

نووسلسکی نسبت به آینده بازاریابی و نوآوری‌هایی که مصرف‌کنندگان و بازاریابان نسل Z به ارمغان می‌آورند بسیار هیجان‌زده است.

او می‌گوید: «هر بار که مجبور می‌شوید کاری خلاقانه انجام دهید و فراتر از چارچوب بیندیشید، این باعث می‌شود متفاوت فکر کنید. این نسل به طور کامل در حال تغییر تمام مدل‌های کسب‌وکار ماست.»

و بخشی از این تفکر نوآورانه، یافتن روش‌های جدید برای ارتباط اصیل و ارگانیک با مخاطبان هدف است.

نووسلسکی می‌گوید بازاریابان باید از خود بپرسند: «چطور می‌توان محیطی فراهم کرد تا به شکلی معتبر و ارگانیک ظاهر شوند و به این نسل اجازه دهند که به جای مدل‌های فشار، خودشان تحقیق کنند و تلاششان را بکنند؟»

او توضیح می‌دهد: «نسل Z واقعاً می‌خواهد کنترلی داشته باشد. این کار با دادن داده‌هایی که در مکان‌های مورد علاقه‌شان قابل دسترس باشد شروع می‌شود و ساخت گفتگوی دوطرفه.»

فنتی بیوتی این روش را به خوبی به کار گرفته است.

نسل Z به سمت TikTok هجوم می‌آورد و یکی از ویژگی‌های محبوب این اپ، فیلترهای آن است. فنتی بیوتی فیلترهای مخصوص به خود را در این اپ ایجاد کرد تا کاربران بتوانند طیف‌های مختلف رژ لب و خط لب را به صورت دیجیتال امتحان کنند و پس اگر خوششان آمد، از داخل برنامه یا سایت فنتی خرید کنند.

این برند توانست در پلتفرمی که مخاطبانش حضور دارند (TikTok) حضور پیدا کند و قدرت انتخاب را به مصرف‌کنندگان بدهد و سپس خرید را برایشان آسان سازد.

صرف نظر از بازار هدفتان، نووسلسکی نکات ارزشمندی دارد که می‌توانید در استراتژی بازاریابی خود به کار ببرید. روش خرید مصرف‌کنندگان و نحوه ارتباط‌شان با برندها در حال تغییر است، بنابراین باید آماده باشید که خلاقانه‌تر بیندیشید و خود را با این تغییرات تطبیق دهید.

برای مثال، ۸۴٪ از بازاریابان می‌گویند که ویدئو به افزایش ترافیک وب‌سایت‌شان کمک کرده است.

به همین دلیل من نیز فراتر از نوشتن متن معمول رفته‌ام و برنامه ویدیویی وبلاگ HubSpot را شروع کرده‌ام که نویسندگان در آن ویدیوهای کوتاه برای همراهی مطالب تولید می‌کنند و به محتوا در پلتفرم‌هایی مانند Reels و YouTube Shorts جان دوباره می‌بخشند.

پس صفحه‌ای از کتاب نووسلسکی بردارید و از قالب بازاریابی سنتی بیرون بیایید؛ وقت آن است که نسل Z را به آغوش بکشیم.

برای اشتراک در کارشناسی ارشد بازاریابی اینجا را کلیک کنید

Source link

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *