بر اساس گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (IRNA) و دادههای پایگاه اطلاعات، رضا محمدی، رئیس سازمان ارزیابی آموزش کشور، اعلام کرد: در تاریخ 23 اکتبر، سازمان ارزیابی آموزش کشور پیشنهاد رسمی و تخصصی خود را درباره تأثیر مثبت سوابق دانشگاهی، تنها در دوازدهم اکتبر، ارائه داد. این مدرک به دبیر محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است.
وی افزود: در پایان نوامبر، این پیشنهاد مجدداً به صورت گزارش تخصصی ارسال شد. لذا این موضوع از طریق دو نامه رسمی به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه گردید.
مکاتبات رسمی سازمان ارزیابی درباره تأثیر سوابق دانشگاهی
رئیس هیئت ارزیابی آموزش و پرورش کشور خاطرنشان کرد: نکته دوم که باید به آن توجه کرد، ادامه فرآیند تعیین شده توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی برای کسب نظرات متخصصان، کارشناسان و سایر ذینفعان حوزه است. در همین راستا، جلسات تخصصی در دفتر مرکزی علوم و فناوری برگزار شد. به این ترتیب، چندین جلسه در ژانویه برگزار گردید و نمایندگان سازمان ارزیابی آموزش کشور در این جلسات شرکت کرده و دیدگاههای تخصصی خود را ارائه دادند.
تأکید بر تأثیر مثبت و جلوگیری از نابرابری در آموزش
محمدی بیان کرد که در همین جلسات بارها تأکید شده است که تأثیر سوابق دانشگاهی باید تنها مربوط به دوازدهم باشد و به صورت مثبت اعمال شود. در جلسه اخیر دفتر مرکزی علوم، فناوری و آموزش، وی شخصاً از دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی پرسید که با توجه به اینکه سه برنامه پیشنهادی مطرح شدند و در تمام جلسات مورد بررسی قرار گرفتند، باید نظر برنامه چهارم نیز در دستور کار شورا و سالن اصلی ارائه شود. ابتدا این درخواست با واکنش منفی برخی اعضا مواجه شد، اما بعدها آنها اعلام کردند که دلیلی برای نگرانی وجود ندارد و نظرات سازمان ارزیابی و برنامه پیشنهادی آن حتماً بررسی خواهد شد.
وی افزود: ما تایید کردیم که یکی از برنامههایی که به شورا ارائه میشود، نظر سازمان ارزیابی است. باید تأکید شود که نظر ما صرفاً شامل تأثیر مثبت سوابق دانشگاهی در پایه دوازدهم و با حداکثر ۳۵٪ است. این موضوع بر پایه گزارش کارشناسان و دادههای آزمون ملی است که نشان میدهد تأثیر سوابق آموزشی بر دسترسی به آموزش عالی مخصوصاً در مناطق محروم برجسته بوده است. با این حال، در عمل هیچ برنامهای بر اساس این پیشنهادات اجرا نشده است.
رئیس هیئت ارزیابی آموزش و پرورش بیان کرد: با توجه به دادهها و مطالعات آزمون ملی و در نظر گرفتن تنوع مدارس و عدم تساوی آموزشی در سیستم، این مسئله به وضوح قابل مشاهده است. پیشنهاد ما این بود که حتی عدالت نسبی، حداقل در زمینه امکانات و تجهیزات آموزشی، حاصل شود و تأثیر سوابق آموزشی صرفاً به عنوان یک اثر مثبت لحاظ شود. دادههای آزمون ملی این چالش را تأیید کرده و نشان میدهد که تأثیر اجتنابناپذیر باعث شده دانشآموزان مناطق مرفهتر و درآمد بالاتر، بیش از دیگر مناطق بهرهمند شوند.
محمدی تأکید کرد: ما معتقد بودیم که باید این موضوع مورد توجه قرار گیرد، اما متأسفانه این گونه نبود. به عنوان یک متخصص، صرف نظر از موقعیت سازمانی، تمرکز من بر این است که حداقل آموزش مناسب برای کل کشور فراهم شود و دسترسی به آموزش با کیفیت و نسبتا برابر برای همه دانشآموزان تضمین گردد. تأثیر تعیینکننده سوابق آموزشی نه تنها کاهش نیافته، بلکه این شکاف افزایش یافته و باعث شده مناطق کمبضاعت فرصتهای کمتری در آموزش عالی داشته باشند.
امتحان پذیرش فقط یک بار قابل اجرا است
وی تأکید کرد: مسأله اعتبار امتحان ملی که در حال حاضر دو سال است و پیشنهاد ما کاهش آن به یک سال بود، یکی از چالشهایی بود که مطرح کردیم. همچنین به جای برگزاری دو بار آزمون، باید تنها یک بار آزمون برگزار شود. این پیشنهادها در جلسات دفتر مرکزی علوم و فناوری با اتفاق آرا پذیرفته شدند. اما درباره تأثیر مثبت سوابق آموزشی با حداکثر ۳۵٪ و تنها برای پایه دوازدهم، خبری در دستور کار عملی وجود نداشت.
کنکور ۱۴۰۴ بدون تغییر؟
محمدی همچنین بیان کرد: به نظر من، با توجه به اینکه اکثر تغییرات باید در مدت مشخصی پیش از آزمون یا ثبت نام به اطلاع داوطلبان برسد، احتمال آن هست که در کنکور ۱۴۰۴ تغییر قابل توجهی مشاهده نکنیم.