منتشر شده در 19 آذر 1404 ساعت 14:00

اروپا که جزو کلیدیترین بازارهای خودرویی دنیا به حساب میآید، این روزها بسیار مورد توجه خودروسازان چینی قرار گرفته است. پس از خودروسازانی مثل بی وای دی، چری، اکسپنگ و نیو حالا نوبت به چانگان رسیده تا شانس خود را در این قاره امتحان کند. این شرکت اعلام کرده در آینده نزدیک طیف گستردهای از محصولات خود را در اروپا به فروش خواهد رساند. اگر همه چیز طبق برنامه ریزی ها پیش برود، خودروهای جدید چانگان طی دو سال آینده وارد بازار اروپا خواهند شد.
چانگان با چند برند وارد بازار اروپا میشود
برخلاف شماری از رقبا، چانگان تصمیم گرفته با چند برند در قاره سبز حاضر شود. این کمپانی قصد دارد با برند آواتار که به مدلهای الکتریکی لوکس اختصاص دارد، مشتریان ثروتمند را نشانه بگیرد. مدلهای عادی و غیرلوکس هم با برند نوپای نوو (Nevo) عرضه خواهند شد. شاید بدانید این برند طیف گستردهای از خودروهای شهری تا انواع شاسی بلندها را شامل میشود.
آنطور که کلاوس زیسیورا (Klaus Zyciora) مدیر طراحی چانگان اعلام کرده، این شرکت ابتدا نیازها و واکنش مصرف کنندگان را خواهد سنجید و سپس بر اساس بازخوردها تصمیم خواهد گرفت کدام مدلها را روانه بازار قاره سبز کند. او در عین حال وعده داده که چانگان محصولات زیادی را ار اروپا عرضه خواهد کرد.

برنامه ورود به ۱۰ بازار اروپایی و عرضه نخستین خودروها
چانگان از ابتدای سال جاری با اعلام ورود به ده بازار اروپایی، فاز نخست حضور خود در این قاره را کلید زده است. شاسی بلند الکتریکی دیپال S07 نخستین محصول این برند در اروپا بود و بزودی دیپال ۰۵ کوچکتر نیز اوایل سال آینده به آن خواهد پیوست. چانگان همچنین اعلام کرده در صورت تقاضای بالا، خودروهای هیبریدی و پلاگین هیبرید را نیز با برند اصلی برند وارد قاره سبز خواهد کرد؛ این شرکت ورود به بازار خودروهای تجاری سبک را نیز بررسی میکند.
برگ برنده چانگان در برابر رقبا
در چند ماه اخیر خودروهای برقی دارای افزایشدهنده برد حرکتی یا همان EREV دوباره در اروپا مورد توجه قرار گرفتهاند. چانگان اعلام کرده فناوری کامل این نوع پیشرانه را در مدلهای دیپال، آواتر و نِوو در اختیار دارد. در این فناوری، یک موتور بنزینی کوچک تنها به عنوان ژنراتور برای شارژ باتری عمل میکند و هیچ ارتباط مستقیمی بین آن و چرخها برقرار نیست. این موضوع برای مصرف کنندگان اروپایی که درباره برد خودروهای برقی نگرانی دارند، یک مزیت مهم به شمار میرود. چندین خودروساز اروپایی و حتی دولت آلمان از کمیسیون اروپا خواستهاند این فناوری در مسیر گذار به برقی سازی کامل مجاز شناخته شود.

ساخت کارخانه در اروپا، استراتژی عبور از تعرفهها
چانگان علاوه بر صادرات خودرو، قصد دارد با احداث کارخانه در اروپا از تعرفههای جدید اتحادیه اروپا در امان بماند. تولید خودروهای برقی در خاک اروپا علاوه بر حذف تعرفهها، نشاندهنده تعهد بلندمدت این برند به بازارهای اروپایی است و به آن کمک میکند در برابر رقبای چینی دیگر مانند بی وای دی، چری، زیکر و اکپسنگ جایگاه قدرتمندتری کسب کند.
رقبای چینی در صف ورود؛ رقابت سنگینتر از همیشه
همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، چانگان اکنون در کنار خودروسازان بزرگی چون بی وای دی، چری، زیکر و اکسپنگ قرار گرفته که همگی حضور پررنگ در اروپا را دنبال میکنند. این موج رقابت باعث میشود مشتریان اروپایی بزودی گزینههای بیشتری از خودروهای برقی و هیبریدی را پیش روی خود ببینند؛ اما در نهایت این قیمتگذاری و خدمات پس از فروش است که تعیین میکند چانگان و دیگر خودروسازان چینی تا چه حد میتوانند دل مشتریان اروپایی را به دست آورند.


