نتایج یک تحقیق جدید که بر جنبههای رشد روانپزشکی متمرکز شده است، منتشر گردید. به عبارت دیگر، آنچه ممکن است در کودکان مشاهده کنیم و اقدامات لازم در این خصوص چیست؟ هدف ایجاد مداخله مؤثر در سنین اولیه است که ویژگیها و رفتارهای خاصی را نشان میدهند.
تمرکز این مطالعه بر روی کودکان دارای ویژگیهای سخت (CU) (عدم همدردی و پاسخ عاطفی) بود که عاملی خطرناک برای پرخاشگری مضر در آینده محسوب میشود. کودکان مبتلا به ویژگیهای CU تمایل به مشکلات رفتاری فراوان دارند. با این حال، CU تنها نشانه هشداردهنده نیست. ویژگیهای نارسیسیستی همراه با تحریکپذیری جسورانه نیز سیگنالهایی مهم هستند که برخی تحقیقات کمتر به آنها توجه میکنند.
تکامل اختلال روانی، نتیجه تعامل پیچیدهای از زیستشناسی، فرهنگ و محیط است. عوامل ژنتیکی بر تکامل و خلق و خو تأثیرگذارند. اختلال روانی «تازه متولد شده» اغلب نوع اولیه نامیده میشود که کمبود عصبی و مشکلات عاطفی را نشان میدهد. این کودکان فاقد ترس، احساس گناه و اضطراب هستند. نوع ثانویه اختلالات روانی ناشی از تأثیرات محیطی مانند محرومیت و سوءرفتار است. این کودکان با شروع زودهنگام سوءرفتار، مصرف مواد، مشکلات سلامت روان، اضطراب و تحریکپذیری مشخص میشوند و رفتارشان تعاملیتر است.
توجه: همه بیماران روانپزشکی خشونتآمیز نیستند، اما آنهایی که چنین هستند، معمولاً رفتار بیرحمانه، مخرب و مجرمانه دارند. آنها معمولاً جنایات خود را نسبت به دیگر مجرمان غیرروانشناختی بهصورت مکرر انجام میدهند و جنایاتشان عموماً عملی است. بسیاری از این افراد کاملاً خودمحور هستند و صرف نظر از هزینه دیگران، عمل میکنند.
دکتر رابرت هیر و همکارانش فهرست بررسی PCL را تدوین کردهاند و نسخه ارزیابی روانپزشکی PCL-R را ارائه دادند. PCL-R و مشتقات آن یکی از مهمترین ابزارهای پیشبینی خطر خشونت و بازگشت مجدد شناخته شده است. نسخه PCL-R برای نوجوانان، منوی بررسی روانی است: نسخه جوانان (PVL: YV). برای کودکان خردسال، فرایند ضدارتباطات (APSD) به شناسایی کودکان در معرض خطر ابتلا به اختلالات روانی کمک میکند.
تحقیقات بسیاری نشان میدهد که صفات CU در کودکان شاخص اصلی است. یکی از زمینههای علاقهمند به تحقیق، بهترین روش درمان برای رفتارهای مشکلدار است که معمولاً شامل مداخله زودهنگام میشود.
1) چهل و سه خانواده با کودکان 3 تا 7 سال که صفات بالای CU داشتند، شرکت کردند. تحلیل درمانی نشان داد که درمان تعامل والد و کودک با کودکان دارای صفات CU (PCIT-CU) موفق بوده است. این درمان بر ایجاد پاسخ گرم و عاطفی بین والدین و فرزندشان تمرکز دارد و از استراتژیهای مبتنی بر پاداش و همچنین مجازات استفاده میکند. علاوه بر این، این رویکرد بهویژه در توسعه وجدان و مهارتهای عاطفی مؤثر است.
2) پیشبینی نیز اهمیت دارد، زیرا کودکانی که ممکن است به مداخله اولیه پاسخ دهند، باید شناسایی شوند. در گروه CU، برخی کودکان در همدردی عاطفی و برخی در همدردی شناختی مشکل دارند. هر یک نیازمند برنامه درمانی تخصصی خود است. برای جلوگیری از بدتر شدن وضعیت، این مداخله نیاز به پیگیری مداوم، ارزیابی اثربخشی و کنترل دارد.
با این حال، اگرچه تمرکز بر ویژگیهای CU افزایش یافته است، سلیکین معتقد است که CU فقط یکی از سه بعد روانپزشکی کودکان است. او بر این باور است که ویژگیهای بزرگنمایی خود (Grandiose-Transactive) (GM) نیز باید در جستجوی اختلال رفتاری کودکان در معرض خطر مدنظر قرار گیرد. در نبود این سه بعد، ممکن است روانپزشکی کودک نماینده تصویر کامل نباشد.
درک این نکته که تمرکز بر ویژگیهای CU نشاندهنده وجود یک «ذات ظاهری» در روانپزشکی دوران کودکی است، اهمیت دارد. اما هیچ تعریفی قطعی از رفتار پایهای وجود ندارد و به همین دلیل مطالعاتی که صرفاً روی صفات CU متمرکز شوند محدود است. وی اضافه میکند که ویژگیهای GM و DI مانند CU به خوبی مورد کاوش قرار گرفتهاند: «در مطالعهای روی 2000 بازیکن پیشدبستانی مشخص شد که سطح بالای هر سه بعد روانپزشکی با مشکلات رفتاری ارتباط بیشتری دارد تا فقط ویژگیهای CU.»
مطالعات اساسی روانشناسی
تمرکز غالب بر صفات CU این نتیجه را به همراه داشته است که معیارهای تشخیصی به همراه مطالعات مداخله، در شناسایی کودکان در معرض خطر پرخاشگری مضر در آینده ناکافی هستند. بنابراین ممکن است برخی از کودکانی که نیاز به درمان دارند، نادیده گرفته شوند. «گنجاندن صفات روانی بیشتر به فهم بهتر اختلال رفتاری کمک و باعث الهامبخشی به برنامههای درمانی مؤثر جدید میشود که مختص این اختلال طراحی شدهاند.»
اگرچه چنین تحقیقاتی ممکن است پیچیدهتر، پرهزینهتر و زمانبر باشند، اما در بلندمدت میتوانند به طور مؤثرتری از برنامههای درمانی اختصاصی این مسئله اجتماعی مهم حمایت کنند.
منبع: https://www.psyc،logytoday.com/intl/blog/shadow-boxing/202501/3-dimensions-of-youthful-psyc،pathy
