۱۲:۰۳ ۱۲ خرداد ۱۴۰۴

آی آر آر اس اس؛ محبوبه کباری – اسد مجیدخان، دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو، در سیزدهمین اجلاس وزرای حمل‌ونقل این سازمان از وزارت راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران به جهت میزبانی در شهر تاریخی و پرجنب‌وجوش تهران تقدیر کرد و اظهار داشت: سازمان اکو به عنوان یکی از قدیمی‌ترین و پایدارترین چارچوب‌های همکاری منطقه‌ای، همواره تهران را به عنوان مرکز گفت‌وگو و همکاری بین کشورهای عضو معرفی کرده است.

وی تأکید کرد که ما درزمانی پر از تحولات ژئواکونومیک و جهانی گرد هم آمده‌ایم و افزود: اکنون نیروهای همبستگی و همکاری در مقابله‌ای سرنوشت‌ساز با کسانی هستند که به دنبال ایجاد تفرقه، یکجانبه‌گرایی و کنترل نظام‌های مالی به‌صورت تسلیح‌شده می‌باشند.

او ادامه داد: در این دوره پر از عدم قطعیت‌های ژئوپلیتیکی، دیدگاه ما برای همگرایی منطقه‌ای و رفاه مشترک در منطقه‌ای که از گذشته‌های دور دارای پیوندهای تاریخی است، اهمیت ویژه و فوریت جدی پیدا کرده است.

دبیرکل اکو افزود: امروزه ما نه تنها به عنوان نمایندگان کشورهای عضو، بلکه به عنوان شرکایی با چشم‌اندازی مشترک گرد هم آمده‌ایم تا شبکه‌های حمل‌ونقلی چندصدساله را که در گذشته مردم و اقتصادهای ما را به هم متصل می‌کرد، احیا، تقویت و به‌روزرسانی کنیم.

وی بیان کرد: حمل‌ونقل و اتصال‌پذیری نه فقط یک ضرورت عملی، بلکه ابزاری راهبردی برای رشد اقتصادی، تسهیل تجارت، جذب سرمایه‌گذاری و ارتقاء تبادلات فرهنگی در سراسر منطقه اکو هستند.

او افزود: اهمیت شبکه‌های حمل‌ونقل قوی و مرتبط را نمی‌توان زیاد برجسته کرد. اراده سیاسی جمعی و سرمایه‌گذاری در توسعه زیرساخت‌ها نقش اساسی دارد.

وی ادامه داد: با بهبود کریدورهای حمل‌ونقل، می‌توانیم زمان ترانزیت را کاهش داده، هزینه‌ها را کم کنیم و راه‌های جدیدی برای تجارت و همکاری ایجاد کنیم که در نهایت به سود اقتصادها و مردم منطقه خواهد بود.

او اظهار کرد: با درک این فرصت، سال جاری را با دیدگاه امیدوارکننده‌ای آغاز نموده‌ایم. با حمایت قوی وزیران، توانسته‌ایم زمانبندی و حد نصاب‌های لازم برای برگزاری نشست‌های مهم وزرای حوزه‌های تجارت، حمل‌ونقل و گردشگری را تضمین کنیم. این «سه محور کلیدی» (Three Ts) ارکان اساسی دستیابی به منطقه‌ای یکپارچه و مرفه تحت نظارت اکو محسوب می‌شوند.

وی افزود: دستاوردهای این نشست‌ها نقشه راه مهمی برای اجلاس سران اکو است که در روزهای ۳ و ۴ ژوئیه ۲۰۲۵ (۱۳ و ۱۴ تیر ۱۴۰۴) در خان‌کندی، جمهوری آذربایجان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در دنیایی که بیش از همیشه به اتصال و تحرک وابسته است، ارزش سیستم‌های حمل‌ونقل هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی منطقه‌ای برجسته می‌شود، گفت: این اهمیت برای منطقه ما بسیار زیاد است؛ به طور مثال یک پرواز مستقیم به تهران از هر نقطه تنها بین یک تا چهار ساعت طول می‌کشد و از نظر زمان و هزینه بسیار کارآمدتر از عبور از کشورهای ثالث است که ممکن است ۱۰ تا ۱۵ ساعت یا بیشتر زمان ببرد.

او اضافه کرد: زیرساخت‌های تقویت‌شده ریلی و جاده‌ای نه تنها کسب‌وکارها و مردم را به هم متصل می‌سازد، بلکه حرکت کالاها، افراد و سرمایه را به شکل بهینه و مقرون‌به‌صرفه تسهیل می‌کند. بنابراین، تعهد ما به توسعه این کریدورها و پایان دادن به غفلت از مسیرهای حمل‌ونقل منطقه‌ای و بنادر دریایی باید پایدار بماند.

وی افزود: دیجیتالی شدن به نیرویی تحول‌آفرین تبدیل شده است؛ این فناوری موجب بهبود لجستیک، امکان ردیابی لحظه‌ای، مدرن‌سازی عملیات مرزی و افزایش بهره‌وری کلی می‌شود. این پیشرفت‌ها برای تحقق هدف ایجاد شبکه‌های حمل‌ونقل یکپارچه، تجاری و پایدار ضروری هستند.

مجیدخان توضیح داد: قرارداد چهارچوب ترانزیت و حمل‌ونقل اکو (TTFA) تا به امروز ستون فقرات سیاست اتصال‌پذیری ما بوده است. این قرارداد از طریق شورای هماهنگی و کمیته‌های فنی، بستر نهادی لازم برای تقویت همکاری‌های ترانزیتی را فراهم می‌آورد.

وی افزود: گسترش عضویت و تضمین اجرای کامل آن مراحل کلیدی برای تحقق دیدگاه ماست. این موضوع همچنین ایجاب می‌کند نقاط مرزی مدرن شده و به چالش‌های خاص کشورهای عضو محصور در خشکی پرداخته شود تا دسترسی کارآمد و اقتصادی آنها به بازارهای بین‌المللی تضمین شود.

او ادامه داد: کشورهای عضو ما پیشروانی در صحنه جهانی هستند. پس از کنفرانس COP29 در باکو، منتظر گامی مهم دیگر هستیم؛ زمانی که ترکمنستان میزبان سومین کنفرانس سازمان ملل متحد برای کشورهای در حال توسعه محصور در خشکی (LLDCs) در اوت ۲۰۲۵ خواهد بود. در حمایت از این ابتکار، دبیرخانه اکو رویدادی جانبی ویژه با محوریت ارتقای اتصال‌پذیری منطقه‌ای، تقویت همکاری‌های ترانزیتی و پاسخ به نیازهای خاص کشورهای محصور در خشکی برگزار خواهد کرد.

Source link

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *