پیش از ظهور ساعتهای هوشمند و دستگاههای پیشبینیکننده بیمار، اولین تجربهها به Fitbit برمیگردد، که بهواسطه آن میتوانستید مراحل و فعالیتهای روزمرهتان را ردیابی کنید.
این دستگاه در سال 2007 معرفی شد و بلافاصله به محبوبیت بین کاربران وفادار و علاقهمندان سلامت رسید. در آن زمان، برای مشاهده دادهها، کاربر ملزم بود دستگاه را با رایانه همگام کرده و اطلاعات را در وبسایت Fitbit بررسی کند.
همچنین: بهترین ردیابهای تنسنجی در سال 2025: آزمایش و بررسی شده
امروزه، در دنیای متفاوتی از تکنیکهای بهداشتی و تندرستی زندگی میکنیم که بهطور خودکار وضعیت ضربان قلب و تنوع آن را ثبت، تجزیهوتحلیل و نمایش میدهد؛ در حالی که به ما در مورد سطح استرسمان اطلاع میدهد و تمرینات تنفسی برای کاهش آن ارائه میکند.
دهه اول فناوری بهداشت پوشیدنی عمدتاً روی دستیابی و دسترسی به دستگاهها تمرکز داشت، اما اکنون در این دهه دوم بیشتر بر ردیابی معیارهای سلامت و توسعه بیوتکنولوژیهای مرتبط با زندگی روزمره متمرکز شدهایم. این وضعیت با ظهور حلقههای هوشمند که بهصورت کاملاً غیرقابل انکار قابلیت ردیابی خواب، فعالیت و استرس را دارند، نمایان میگردد و عمر باتری آنها به مراتب بیش از اکثر ساعتهاست.
ما هماکنون به بیستمین سالگرد Fitbit نزدیک میشویم، اولین ردیاب سلامت پوشیدنی که بهطور چشمگیری صنعت فناوری سلامت را متحول ساخت. بنابراین چه پیشرفتهای عمدهای در دهه سوم فناوری پوشیدنی انتظار میرود؟ برندهای مختلف سرنخهایی به ما میدهند.
در ارائه Praveen Raja درباره ویژگیهای جدید برنامه Health سامسونگ در خلال رویداد سالانه این شرکت، رئیس بهداشت دیجیتال سامسونگ بر ماموریت این برند برای نظارت بر سلامت تمرکز کرد. او گفت: “چشمانداز ما ایجاد سیستمی جامع است که شما را در هر مرحله از سفر سلامتیتان پشتیبانی کند.” “از اندازهگیری سلامت فعلیتان گرفته تا ارائه بینش و مربیگری شخصی در حوزه سلامت و ارتباط شما با ارائهدهندگان و مراقبان.”
همچنین: سلامت سامسونگ این ویژگیهای سلامتی شخصی را اضافه می کند
این دیدگاه را میتوان به دو دسته طراحی کرده: آنهایی که از قبل انجام شده و آنهایی که هنوز انجام نشده است. اندازهگیری سلامت فعلی؟ چک. ساعتهای کهکشان و حلقههای کهکشان این کار را سابقاً انجام دادهاند. ارائه بینش و مربیگری سلامتی شخصی؟ چک. طبیعی است که آنها میتوانند این مورد را با ویژگیها و بهروزرسانیهای جدید بهبود ببخشند، اما در اصل تقریباً به آن رسیدهاند. اتصال کاربران به ارائهدهندگان و مراقبان؟ این هنوز در حال انجام است. اما راجا اشاره دارد که این ارتباط احتمالاً آینده فناوری پوشیدنی خواهد بود.
در برندهای دیگر، این خدمات هماکنون ارائه میشوند. با استفاده از ساعتهای هوشمند، مقیاسهای هوشمند و مونیتر فشار خون، بشر در اوایل ماه جاری ویژگیای به نام بررسی قلبی را معرفی کردند، که به اعضای Withings+ اجازه میدهد دادههای ضربان قلب خود را که از طریق یک دستگاه Withings جمعآوری شده به یک متخصص قلب و عروق واجد شرایط ارسال کنند؛ و این کار ظرف 24 ساعت به کاربر پاسخ داده میشود. شرکای Withings از شرکت Heartbeat Health، که بزرگترین تمرین قلب و عروق مجازی در ایالات متحده را دارد، برای انجام این معاینات همکاری میکنند.
این مشارکتها نمایانگر آینده فناوری بهداشت هستند. و این تنها توجهات السوق را جلب نمیکند. مارک حلقه هوشمند Oura در ماه اکتبر همکاری “منحصربهفرد” را با ارائهدهنده Medicare Advantage (MA) با نام Essence HealthCare اعلام کرد. از ابتدای امسال، اعضای Medicare Advantage میتوانند یک حلقه Oura و اشتراکی برای نظارت بر سلامتی متعلق به آن را دریافت کنند. در یک بیانیه مطبوعاتی، Essence نوشت که این نخستین و تنها برنامه MA است که چنین مجموعهای را ارائه میدهد.
Essence، خدمات مبتنی بر ارزشی ارائه میدهد که با بسیاری از تجارب مراقبتهای بهداشتی در ایالات متحده تفاوت دارد. مراقبتهای مبتنی بر ارزش به نتایج بیمار تمرکز دارد و ارائهدهندگان را بر اساس جمعیت سالمتر پاداش میدهد، در حالی که مراقبت خدماتی به ارائهدهندگان بر اساس هر خدمات درمانی ارائهشده پاداش میدهد. جیسون اوبرفست، VP مراقبتهای بهداشتی، توضیح داد: مراقبتهای اولیه نیاز به تعاون بیشتری دارند، زیرا کمبود پزشکان در حال حاضر سیستم را تحت فشار قرار میدهد. آیا فناوریهای پوشیدنی میتوانند همزمان به ارائهدهندگان و بیماران کمک کنند؟ اوبرفست به این نتیجه میرسد که میتوانند.
اوبرفست بیان کرد: “دادههای Oura واقعاً به تیمهای مراقبت کمک میکند تا درک کنند که یک فرد در سفر بهداشتی خود در چه مرحلهای قرار دارد و به آنها کمک میکند تا در مورد انتخابهای بهداشتی با فردی که با آن کار میکنند، در یک محیط مراقبت گفتگو کنند.”
اوبرفست افزود که هر عضو برنامه Essence MA امکان دریافت حلقه Oura را دارد و پس از تنظیم آن، از عضو پرسیده میشود که آیا مایل به به اشتراکگذاری اطلاعات سلامتی خود با تیم حرفهای خود هستند یا خیر. پس از این انتخاب، دادههای کاربر به تیم مراقبت منتقل میشود. در دسترس بودن دادههای طولی و شخصی در مراجعه به پزشک به این معنی است که ارائهدهنده میتواند دادههای آن فرد را با میانگینهای تاریخی خود مقایسه کند، نه میانگینهای ملی که میتواند به آنها کمک کند تا نسبت به وضعیت کاربر آگاه باشد. شایمال پاتل برای من شرح داد.
اوبرفست تأکید میکند که این یک امکان بسیار قوی است. او همچنین افزود که در حالی که همکاری Oura با ارائهدهنده خدمات Essence نخستین مورد است، همکاریهای مشابه دیگری نیز برای برند حلقههای هوشمند در زمینههای دیگر، از جمله متابولیک، قلبیعروقی و بهداشتهای روانی در حال انجام است.
در میان استفاده کنندگان فناوریهای پوشیدنی، داستانهایی در Reddit نشان میدهد که چگونه این دستگاهها ممکن است تعیینکننده باشند. یک کاربر reddit توضیح داد که چگونه حلقه Oura به آنها پیشنهاد کرد که با توجه به تغییرات نادرست ضربان قلب و قلههای استرس، به پزشک مراجعه کنند و در نهایت تشخیص بیماری خودایمنی گرفتند. “من میدانم که پیگیری خواب و فعالیتتان سرگرمکننده است، اما حلقه Oura من در این دوران چالشبرانگیز زندگیام واقعاً به من کمک کرده است. این به من کمک کرده تا تشخیص داده شوم (پزشکم دادهها را جدی گرفت) و آگاهی بیشتری از بدنم پیدا کنم،” کاربر نوشت.
همچنین: آیا حلقه Oura میتواند به شما در زمان بیماری کمک کند؟
در حالی که پیشبینیها میگویند که هوش مصنوعی متخصصان پزشکی را بیاستفاده میکند، واقعیت مشاهدات بین فناوریهای جمعآوری اطلاعات سلامت از طریق پوشیدنیهای مبتنی بر AI و پزشکان تشخیصدهنده را تعقیب میکند. AirPods Pro 2 از اپل نه تنها بهعنوان سمعک عمل میکنند، بلکه آزمایش شنوایی را نیز برای کاربرانی که ممکن است به پزشک مراجعه کنند، فراهم میکنند. همچنین این موضوع در رابطه با سریال 10 اپل ساعت 10 و ویژگی تشخیص آپنه خواب آنها نیز صدق میکند.
البته نگرانیها درباره اینکه شرکتهای فناوری و سلامتی ممکن است به عنوان رقبای دستگاههای نظارت بر خودرو عمل کنند، همچنان وجود دارد. اینکه این واقعاً در آینده چه خواهد شد، هنوز هم موضوعاتی مبهم است.
پیشبینی میشود که بازار وسایل پزشکی پوشیدنی از 91.21 میلیارد دلار در سال 2024 به 324.73 میلیارد دلار تا سال 2032 رشد یابد. این رشد در حالی به وقوع میپیوندد که موانع رقابتی برای صنعت مراقبتهای بهداشتی ناشی از “پیشرفتهای فنی، مقررات و استانداردهای دادهای در حال تغییر و توانمندسازی مصرف کنندگان در زمینه مراقبت بهداشتی” است، همانطور که در یک پست وبلاگ شناختی بررسی شده است.
اوبرفست اذعان میدارد که دهه دوم فناوریهای پوشیدنی کمتر به ارائه ساده دادهها و اطلاعات میپردازد و بیشتر به یاری افراد برای معنیدادن به این اطلاعات و اتخاذ تصمیمات بهتری در زندگی روزمرهشان توجه دارد.
منبع: https://www.zdnet.com/article/from-fitness-to-diagnosis-،w-your-wearables-next-trick-could-transform-healthcare/
در سالهای اخیر، با افزایش محبوبیت ارزهای دیجیتال، روند خرید و فروش آنها به سرعت…
اکثر تلویزیون های ارزان قیمت موجود در روسیه به سیستم عامل Android TV مجهز هستند…
انتشار: تیر 10، 1404بروزرسانی: 25 آذر 1404 آیا تا به حال فکر کرده اید که…
تهران – مجله خبری کشاورزی – مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل بخش کشاورزی…
گوگل ابزار نظارت بر وب تاریک خود را در فوریه 2026، کمتر از دو سال…
آی آر آر اس اس/گلستان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تخلیه روستا را…