منتشر شده در 29 مرداد 1404 ساعت 17:00
خودروهای برقی همواره بهعنوان راهکاری دوستدار محیط زیست معرفی شدهاند. اما پژوهش تازهای نشان میدهد که ایستگاههای شارژ سریع این نوع خودروها، میتوانند برای سلامتی بسیار خطرناک باشند.
مطالعهای که توسط دانشگاه UCLA انجام شده، حکایت از آن دارد سطح ذرات معلق PM2.5 در نزدیکی ایستگاههای شارژ سریع به میزان چشمگیری بالاتر از مکانهای دیگر است. این ذرات حدود ۳۰ برابر کوچکتر از قطر یک تار مو هستند و به عنوان یکی از عوامل جدی تهدیدکننده سلامت انسان شناخته میشوند.
محققان با اندازهگیری کیفیت هوا در ۵۰ ایستگاه شارژ سریع DC و مقایسه آن با مکانهای دیگر، به نتایج غیرمنتظرهای رسیدند. بر اساس یافتههای این محققان غلظت PM2.5 شهری در لس آنجلس حدود ۷ تا ۸ میکروگرم بر متر مکعب، در بزرگراهها و تقاطعهای شلوغ حدود ۱۰ تا ۱۱ میکروگرم بر متر مکعب و در پمپبنزینها حدود ۱۲ میکروگرم بر متر مکعب است. اما نکته تأملبرانگیز اینکه در ایستگاههای شارژ سریع برقی میانگین ذرات ۱۵ میکروگرم بر متر مکعب بوده و در موارد اوج تا ۲۰۰ میکروگرم بر متر مکعب میرسد. این دادهها گویای آن هستند که حتی ایستگاههای شارژ برقی هم میتوانند در لحظاتی خاص، میزان آلایندگی بالاتری نسبت به پمپبنزینها داشته باشند!
بالاترین میزان آلودگی در نزدیکی محفظه برق شارژرها ثبت شده است. محققان میگویند این محفظهها برق شبکه را به جریان مستقیم مورد نیاز خودروهای برقی تبدیل میکنند. برای جلوگیری از داغ شدن، این محفظهها مجهز به فنهای خنککننده هستند.
به گفته دکتر یوان یائو غلظت بالای این ذرات ریز به احتمال زیاد در بازپخش گرد و غبار اطراف محفظههای شارژ ریشه دارد. وی افزوده فنهای خنککننده با گردش هوا، ذرات را به محیط اطراف پخش میکنند و باعث میشوند هوای اطراف ایستگاهها آلودهتر شود.
خبر خوب این است که غلظت ذرات تنها در فاصله چند متری کاهش چشمگیری پیدا میکند و در فاصله چند صد متری تقریباً تفاوتی با سطح پسزمینه شهر ندارد.
دکتر مایکل جرت درباره اثرات این ذرات هشدار داده و گفته: «این ذرات آنقدر کوچک هستند که میتوانند به عمق ریه نفوذ کرده و حتی وارد جریان خون شوند. همین موضوع خطر ابتلا به بیماریهای قلبی یا ریوی را افزایش میدهد.» وی افزوده افراد دارای مشکلات زمینهای یا حساسیتهای تنفسی بیشتر در معرض آسیب ناشی از این آلودگی قرار دارند.
با وجود این یافتهها، متخصصان تأکید دارند که خودروهای برقی همچنان به مراتب پاکتر از خودروهای درونسوز هستند. ییفانگ ژو، استاد بهداشت محیط UCLA گفته:
«مطالعات ما نشان میدهد الکتریکیسازی حمل و نقل همچنان موجب بهبود کیفیت هوا برای همه میشود. تنها لازم است با راهکارهایی مانند نصب فیلترهای هوا در محفظههای شارژ، این مشکل جانبی برطرف شود.»
تا زمانی که راهکار فنی برای رفع این آلودگی اجرایی شود، پژوهشگران توصیه میکنند رانندگان هنگام شارژ خودرو داخل خودرو بمانند و سیستم تهویه مطبوع را روشن کنند؛ علاوهبر این، آنها میتوانند از محل شارژ فاصله بگیرند تا در معرض هوای پاکتری قرار بگیرند.
مدیرعامل یکی از گروههای کسب و کار زنجیره معدن با اشاره به موانع همکاری شرکتهای…
مقامات عربستان سعودی، عکاسی و فیلمبرداری در داخل مسجدالحرام و مسجدالنبی را در طول حج…
منتشر شده در 19 آذر 1404 ساعت 16:36 در این مطلب آی آر آر اس…
Welcome to WordPress. This is your first post. Edit or delete it, then start writing!…
با نزدیک شدن قیمت بسیاری از خودروهای داخلی به مرز یک میلیارد تومان، نگرانیها درباره…
فناوری «AVIRIS-5» ناسا از تصویربرداری طیفی نسل جدید خود برای شناسایی ذخایر لیتیوم از ارتفاع…