منتشر شده در 13 خرداد 1404 ساعت 15:00
با رونمایی از مدل جدید بوگاتی توربیون، این برند فرانسوی قدمی جسورانه و بزرگ به سمت آیندهای نوین برداشته است. برخلاف مدلهای گذشته مانند شیرون که ادامهدهنده راه یرون بود، توربیون از نظر طراحی، کارایی و مهندسی تحولی عظیم داشته و مسیر تازهای را در پیش گرفته است. مشخصترین تغییر این سوپرخودرو نسبت به نسلهای قبلی، کنار گذاشتن موتور W16 چهار توربو و بهرهگیری از یک موتور کاملاً جدید V16 تنفس طبیعی است. اما عامل این تغییر چیست؟
موتور بوگاتی توربیون با همکاری شرکت معتبر کازورث (Cosworth) طراحی و ساخته شده است. این موتور ۸.۳ لیتری وزن بسیار کمی معادل ۲۵۲ کیلوگرم دارد که حدود ۴۲ درصد سبکتر از موتور شیرون است. مهندسان بوگاتی و کازورث با حذف چهار توربوشارژر و به کارگیری فناوریهای پیشرفته در کاهش وزن، این پیشرفت چشمگیر را به دست آوردهاند.
مِیت ریمَک، مدیرعامل بوگاتی-ریمک، در مصاحبهای با مجله «تاپ گیر» اظهار داشته که در خودروهای هیبریدی به کار گیری توربوشارژر ضروری نیست. او با صراحت بیان میکند: «وقتی سیستم هیبریدی توان اضافی تولید میکند، نیازی به توربو نیست. چرا باید اصرار کنیم که یک سیستم پرخوران را به یک سیستم هیبریدی وصل کنیم؟»
در توربیون، باتری بزرگی با ظرفیت ۲۴.۸ کیلووات ساعت وجود دارد که قابلیت طی کردن ۷۰ کیلومتر در حالت تمام الکتریکی را فراهم میکند. اگرچه حذف توربوشارژرها به معنای کاهش حدود ۶۰۰ اسب بخار قدرت است، اما این افت با افزودن سه موتور الکتریکی جبران شده و فراتر از آن رفته است.
موتور بنزینی V16 به تنهایی ۱۰۰۰ اسب بخار توان تولید میکند و مجموع قدرت سه موتور الکتریکی به ۸۰۰ اسب بخار میرسد. بنابراین، توان کل بوگاتی توربیون برابر با ۱۸۰۰ اسب بخار است؛ رقمی که فراتر از تمامی مدلهای پیشین این برند بوده و در عین حال وزن کمتری را جابهجا میکند.
فناوریهای نوین سبکسازی، مانند سیستم تعلیق جدید که از چاپ سهبعدی بهره برده، نقش مهمی در کاهش وزن ایفا کردهاند. به یاری این نوآوریها، وزن کلی خودرو به همراه سوخت و مایعات کمتر از ۱۹۹۵ کیلوگرم است.
در حال حاضر، بوگاتی توربیون در مدل کوپه با تولید محدود ۲۵۰ دستگاه برنامهریزی شده است. نسخه رودستر آن نیز تقریباً قطعی است و میت ریمک اشاره کرده احتمال ساخت نسخهای سبکتر با تنها یک موتور الکتریکی در محور عقب وجود دارد. همچنین ممکن است در آینده نمونهای کاملاً بنزینی بدون سیستم هیبرید عرضه شود.
پیش از آغاز تحویل رسمی توربیون در سال آینده، بوگاتی باید ۳۵ دستگاه نمونه پیشتولید جهت تست و ارزیابی فراهم کند. همزمان، سفارشهای نهایی دو مدل بولاید و میسترال که آی آر آر اس اسهای مجهز به موتور W16 محسوب میشوند، در دست تولید است.
انتشار: آذر 18، 1404بروزرسانی: 19 آذر 1404 همیشه وقتی صحبت از جنسیت بچه می شود،…
به گزارش عصر دوشنبه ایرنا از خبرگزاری یونهاپ، دفتر یون سوک یئول رئیس جمهور کره…
تهران-ایرنا- در حالی که تجاوزات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه همچنان ادامه دارد، یک وزیر…
انتشار: شهریور 05، 1401بروزرسانی: 19 آذر 1404 حتی خودروهای دیزلی هم به خاطر هزینه های…
انتشار: فروردین 12، 1404بروزرسانی: 19 آذر 1404 فکر کرده اید که چه حسی دارید وقتی…
انتشار: اسفند 12، 1402بروزرسانی: 19 آذر 1404 در دنیای امروز، سرمایه گذاری یکی از مهم…