Categories: خودرو

چرا بوگاتی در توربیون به جای موتور توربو از موتور تنفس طبیعی استفاده کرده است؟


منتشر شده در 13 خرداد 1404 ساعت 15:00


با رونمایی از مدل جدید بوگاتی توربیون، این برند فرانسوی قدمی جسورانه و بزرگ به سمت آینده‌ای نوین برداشته است. برخلاف مدل‌های گذشته مانند شیرون که ادامه‌دهنده راه یرون بود، توربیون از نظر طراحی، کارایی و مهندسی تحولی عظیم داشته و مسیر تازه‌ای را در پیش گرفته است. مشخص‌ترین تغییر این سوپرخودرو نسبت به نسل‌های قبلی، کنار گذاشتن موتور W16 چهار توربو و بهره‌گیری از یک موتور کاملاً جدید V16 تنفس طبیعی است. اما عامل این تغییر چیست؟

موتور V16 تنفس طبیعی؛ رویکردی نوین برای یک ابرخودروی هیبریدی

موتور بوگاتی توربیون با همکاری شرکت معتبر کازورث (Cosworth) طراحی و ساخته شده است. این موتور ۸.۳ لیتری وزن بسیار کمی معادل ۲۵۲ کیلوگرم دارد که حدود ۴۲ درصد سبک‌تر از موتور شیرون است. مهندسان بوگاتی و کازورث با حذف چهار توربوشارژر و به کارگیری فناوری‌های پیشرفته در کاهش وزن، این پیشرفت چشمگیر را به دست آورده‌اند.

مِیت ریمَک، مدیرعامل بوگاتی-ریمک، در مصاحبه‌ای با مجله «تاپ گیر» اظهار داشته که در خودروهای هیبریدی به کار گیری توربوشارژر ضروری نیست. او با صراحت بیان می‌کند: «وقتی سیستم هیبریدی توان اضافی تولید می‌کند، نیازی به توربو نیست. چرا باید اصرار کنیم که یک سیستم پرخوران را به یک سیستم هیبریدی وصل کنیم؟»

در توربیون، باتری بزرگی با ظرفیت ۲۴.۸ کیلووات ساعت وجود دارد که قابلیت طی کردن ۷۰ کیلومتر در حالت تمام الکتریکی را فراهم می‌کند. اگرچه حذف توربوشارژرها به معنای کاهش حدود ۶۰۰ اسب بخار قدرت است، اما این افت با افزودن سه موتور الکتریکی جبران شده و فراتر از آن رفته است.

ترکیب موتور V16 با سه موتور الکتریکی؛ تولدی دوباره برای بوگاتی

موتور بنزینی V16 به تنهایی ۱۰۰۰ اسب بخار توان تولید می‌کند و مجموع قدرت سه موتور الکتریکی به ۸۰۰ اسب بخار می‌رسد. بنابراین، توان کل بوگاتی توربیون برابر با ۱۸۰۰ اسب بخار است؛ رقمی که فراتر از تمامی مدل‌های پیشین این برند بوده و در عین حال وزن کمتری را جابه‌جا می‌کند.

فناوری‌های نوین سبک‌سازی، مانند سیستم تعلیق جدید که از چاپ سه‌بعدی بهره برده، نقش مهمی در کاهش وزن ایفا کرده‌اند. به یاری این نوآوری‌ها، وزن کلی خودرو به همراه سوخت و مایعات کمتر از ۱۹۹۵ کیلوگرم است.

نسخه‌های محدود و آینده بوگاتی توربیون

در حال حاضر، بوگاتی توربیون در مدل کوپه با تولید محدود ۲۵۰ دستگاه برنامه‌ریزی شده است. نسخه رودستر آن نیز تقریباً قطعی است و میت ریمک اشاره کرده احتمال ساخت نسخه‌ای سبک‌تر با تنها یک موتور الکتریکی در محور عقب وجود دارد. همچنین ممکن است در آینده نمونه‌ای کاملاً بنزینی بدون سیستم هیبرید عرضه شود.

پیش از آغاز تحویل رسمی توربیون در سال آینده، بوگاتی باید ۳۵ دستگاه نمونه پیش‌تولید جهت تست و ارزیابی فراهم کند. همزمان، سفارش‌های نهایی دو مدل بولاید و میسترال که آی آر آر اس اسهای مجهز به موتور W16 محسوب می‌شوند، در دست تولید است.

Source link

تیم تحریریه آی آر ار اس اس

Share
Published by
تیم تحریریه آی آر ار اس اس

Recent Posts

تغذیه بعد از لقاح برای پسر دار شدن؛ واقعیت علمی

انتشار: آذر 18، 1404بروزرسانی: 19 آذر 1404 همیشه وقتی صحبت از جنسیت بچه می شود،…

36 ثانیه ago

کره جنوبی قوانین امنیتی پهپادها و کابل های زیردریایی را سخت تر می کند

به گزارش عصر دوشنبه ایرنا از خبرگزاری یونهاپ، دفتر یون سوک یئول رئیس جمهور کره…

4 دقیقه ago

وزیر صهیونیست: جنگ با سوریه «حتمی» است

تهران-ایرنا- در حالی که تجاوزات رژیم صهیونیستی به خاک سوریه همچنان ادامه دارد، یک وزیر…

17 دقیقه ago

بهترین و ارزانترین شهرها برای خرید خودرو کدام است؟ اتوخسروانی

انتشار: شهریور 05، 1401بروزرسانی: 19 آذر 1404 حتی خودروهای دیزلی هم به خاطر هزینه های…

19 دقیقه ago

راهنمای دزدگیر منزل؛ هرآنچه باید قبل از خرید بدانید

انتشار: فروردین 12، 1404بروزرسانی: 19 آذر 1404 فکر کرده اید که چه حسی دارید وقتی…

23 دقیقه ago

کدام بازار برای سرمایه گذاری بهتر است؟

انتشار: اسفند 12، 1402بروزرسانی: 19 آذر 1404 در دنیای امروز، سرمایه گذاری یکی از مهم…

24 دقیقه ago