نگاهی به سال گذشته نشان میدهد که محتوای جعلی به سطح جدیدی رسیده است و بازاریابان را به چالش میکشد تا کمپینهای معتبر و جذابی ایجاد کنند که با مخاطبانی که به طور فزایندهای دچار تردید شدهاند، ارتباط برقرار کند.
محتوای بسیار صیقلی یا کم عمق — مانند تلاشهای رسانهای پرداختشده نرم، پستهای هرزنامه یا محتوای ضعیف تولید شده توسط هوش مصنوعی — در حال افزایش است و بازاریابان را با چالش انداختن محتوای اصلی روبهرو میکند.
محتوای جعلی میتواند به دلیل اولویتدهی به محتوای مفید و معتبر، عملکرد تبلیغات و رتبهبندی SEO را نیز تحت تأثیر قرار دهد.
توجه داشته باشید که FTC قانون نهاییای برای ممنوعیت بررسیها و توصیفات جعلی، از جمله بررسیهای جعلی تولید شده توسط AI، در آگوست 2024 منتشر کرده است و برندها را به ارزیابی مجدد قراردادهای تأثیرگذاران برای اطمینان از انطباق تشویق میکند.
در این مقاله، من پنج نکته کلیدی را که بازاریابان برای جلوگیری از مشکلات محتوای غیرمعتبر باید بدانند، بیان میکنم.
1. افزایش تقاضا برای اصالت در دنیای اشباع شده از رسانههای اجتماعی
طبق نظرسنجی سال 2023، بیش از 70٪ افراد نگران افزایش مطالب گمراهکننده در رسانههای اجتماعی هستند.
حدس من این است که مخاطبان از مطالب گمراهکننده دوری میکنند و به دنبال پلتفرمهای جدیدی مانند Threads هستند تا بتوانند با به اشتراک گذاری داستانهایی واقعی و تأثیرگذار، به جای رباتها و تأثیرگذاران متمرکز بر فروش، ارتباط مثبت برقرار کنند.
برندهایی که مشاوره واقعی، مانند چالشهای محل کار و داستانسرایی معتبر ارائه میکنند، میتوانند با مخاطبان در صنایع خاص پیوند برقرار کنند، چه برندهای سبک زندگی باشند و چه پلتفرمهای B2B SaaS.
در TikTok، اینستاگرام و حتی Threads، به اشتراک گذاشتن نکات حرفهای و الهامبخش همیشه محبوب بوده است؛ از جمله نکات بهرهوری Grammarly در Threads و کمپین مستند نایک #1000Victories که زنان در جامعه ورزشی را برجسته میکند.
برای یادگیری ایجاد پستهای تعاملی جهت درگیر کردن جوامع در رسانههای اجتماعی، این راهنما را بررسی کنید.
برای فروشگاههای آنلاین، نمونهای از سازنده محتوا وجود دارد که به صورت رایگان سایر کسبوکارهای کوچک را به مشتریان بالقوه معرفی میکند. این تعاملات بر اساس تجربیات مشترک ایجاد انگیزه میکند و موجب ارتقاء بهترین شیوهها و حمایت از کسبوکارها میشود.
گوش دادن و همراهی صمیمانه در بخش نظرات، احساس اجتماع ایجاد میکند که محتوای تولید شده توسط AI یا حمایت مالی نمیتواند فراهم کند.
2. نزول محتوای غیر معتبر
سهچهارم مصرفکنندگان از وجود بررسیهای جعلی نگرانند و 63٪ معتقدند برندها باید این مشکل را حل کنند. این آمار نشانگر تغییر انتظارات از برندها برای حفظ اعتماد است.
49٪ از مصرفکنندگان آمریکایی مطمئن هستند که در سال 2024 بررسیهای جعلی در آمازون دیدهاند.
اما تشخیص آن چقدر آسان است؟
چگونگی شناسایی محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی
در ظاهر قابل تشخیص نیست.
اگرچه تشخیص تفاوت متنی دشوار است (اما در هنر AI آسانتر است)، راههایی برای تشخیص وجود دارد.
محققان دانشگاه میشیگان با استفاده از 10 هزار بررسی واقعی و جعلی هتل در 10 زبان مختلف، تفاوتهایی در سبک، ساختار و معناشناسی یافتند:
“اگرچه انسانها در تمایز بین بررسیهای واقعی و GPT تولید شده مشکل دارند، اما تفاوتهای قابل توجهی در سبک، ساختار و معناشناسی وجود دارد.” (مطالعه: maide-up: تشخیص چند زبانه بررسیهای هتل جعلی تولید شده توسط GPT)
گروهی از دانشگاه پنسیلوانیا نشان دادند که افراد میتوانند برای تشخیص این تفاوت آموزش ببینند و با همکاری CNN روشهایی برای تشخیص متن AI ارائه دادند.
آموزش بیشتر مردم برای بررسی واقعیت و ارائه بازخورد میتواند انتقال محتوای تولید شده توسط AI به عنوان محتوای انسانی را دشوارتر کند.
حدود 31٪ از آمریکاییها بیشتر از هیجان از هوش مصنوعی نگرانی دارند. بازاریابان دیجیتال باید از نحوه تولید محتوا توسط AI، مخصوصاً در زمینههای حساس مانند حقوق، پزشکی، رسانه و امور مالی آگاه باشند.
کلاهبرداری و تبلیغات تأثیرگذار غیرواقعی
برخی شرکتهای وابسته در YouTube با ادعاهای اغراقآمیز و وادار کردن به اقدام فوری، سعی در فریب دارند.
بررسیهای محصول از تأثیرگذارانی وجود دارد که حتی آن محصولات را امتحان نکردهاند ولی توصیه میکنند، که این موضوع باعث شک و بیاعتمادی مخاطبان میشود.
با محبوبیت زیاد محتوای تأثیرگذار در سال گذشته، این موضوع میتواند منجر به کاهش فروش و آسیب به شهرت برند شود، به ویژه در دستههای فناوری، مد/زیبایی/سلامتی، غذا/نوشیدنی و سفر/مهماننوازی؛ دسته مد/زیبایی/سلامتی بهشدت تحت تأثیر قرار گرفته است.
در همین حال، تقلب در حسابهای تأثیرگذار اینستاگرام در سال 2023 به 49٪ افزایش یافته است (از قبیل خرید فالوور، لایک و غیره). بر اساس تحقیقات Hyper Auditor، تنها 55٪ از دنبالکنندگان واقعی هستند، اما پلتفرمها در حال مقابله با این مشکلات هستند.
واکنش پلتفرمهای اصلی به بررسیهای جعلی
یلپ از سال 2022 حذف بررسیهای جعلی و سرکوب گروههای کلاهبرداری را آغاز کرد. متا نیز برچسب گذاری AI برای پستهای تولید شده را الزامی کرده است.
آمازون و گوگل در اکتبر 2024 علیه سایتهای واسطه بررسی جعلی اقدام کردند. گوگل همچنین بخشی از ائتلاف بررسیهای قابل اعتماد است که شامل سایتهای محبوب رزرو و بررسی میشود.
هرچه پلتفرمها و مصرفکنندگان بیشتر با محتوای جعلی مقابله کنند، برند شما نیز باید صحت محتوا را تضمین کند و از تبلیغات حمایتی گمراهکننده جلوگیری کند تا اعتماد به پلتفرم و محصول حفظ شود.
3. Threads و رشد داستانسرایی واقعی از طریق میکروبلاگینگ
اینستاگرام به یک مجموعه تصاویر ایدهآل زندگی تبدیل شده است؛ عروسیها، سفرهای لوکس، خریدهای پرزرق و برق و لباسهای برنددار. اما همه نمیتوانند با این سبک زندگی ارتباط برقرار کنند، پس بازاریابان برندهای مشتاق باید توجه خود را معطوف کنند.
Threads، برنامه میکروبلاگینگ جدید از طرف اینستاگرام، به برندها اجازه میدهد مکالمات واقعی ایجاد کنند و پیامهای قابل اعتماد منتشر نمایند. افراد از سراسر زندگی، فارغ از آموزش، زبان یا ملیت دیدگاهها و توصیههای خود را به اشتراک میگذارند.
نمونهای از یک کسبوکار خدماتی وجود دارد که محتوای سفارشی شده در Threads ارائه میدهد و پس از کسب 100 هزار مشترک یوتیوب، جامعه خود را گسترش داده است. یاد بگیرید چگونه با داستانسرایی کوتاه روی Threads موفق شوید.
این نوع محتوای تولید شده توسط کاربر که بدون تبلیغات سنگین است، میتواند جامعه را تقویت کند زیرا کاربران بیشتر و بیشتر با آن ارتباط برقرار میکنند و واکنش نشان میدهند.
پستهای تولید شده توسط کاربران که زندگی روزمره را بازتاب میدهند، موجب بهبود ارتباطات جوامع در Threads میشود. با این نوع محتوا، برندها میتوانند داستانسرایی انسانیتر و اعتماد طولانیمدت را ایجاد کنند.
4. تعادل میان هوش مصنوعی و اصالت: نوع جدیدی از تولید محتوا
هوش مصنوعی در تولید محتوا نقشهای کاربردی دارد، اما در خلق هنر با تأثیر عاطفی محدودیتهایی وجود دارد.
- تواناییهای AI: کمک در گردآوری و مدیریت دادههای مشتری، شخصیسازی تجربه مشتری، پشتیبانی از نویسندگان، و اصلاح خطاهای انسانی.
- محدودیتهای AI: همانطور که تبلیغات هوش مصنوعی کوکاکولا نشان میدهد، AI نمیتواند پاسخهای عاطفی مثبت را استخراج کند.
اگرچه کمپین تعطیلات AI کوکاکولا نتوانست به انتظارات برسد، طرفداران واقعی با استفاده از ChatGPT-4 و DALL-E تصاویر خود را خلق کردهاند و موفقیت خود را در جذب ژنرال Z و هزارهها داشتهاند.
در حوزه B2B SaaS، هوش مصنوعی میتواند به شکل محصولی تعاملپذیر با پلتفرم شما باشد؛ برای مثال، Canva ابزار Magic Canva Music را راهاندازی کرده است که اجازه میدهد تولید موسیقی متن سفارشی بدون حق امتیاز برای ارائهها، ویدئوها و شبکههای اجتماعی ایجاد شود.
برای خردهفروشان، استفاده از خلاصههای تولید شده توسط AI برای بررسی محصولات، همراه با بررسیهای انسانی واقعی، بسیار مورد استقبال است. نایک از هوش مصنوعی برای کمک به مشتریان خود در طراحی کفش استفاده میکند. زمینه و اجرای محتوا هنگام استفاده از فناوری AI بسیار مهم است و کمپینهایی که نیازمند مشارکت فعال هستند، معمولاً موفقترند.
5. چگونگی حفظ شفافیت و سازگاری
تضمین صحت محتوا
42٪ از بازاریابان از هوش مصنوعی تولیدی برای ایجاد محتوای شبکههای اجتماعی استفاده میکنند. اطمینان حاصل کنید که محتوا توسط کپیرایترها و ویراستاران بازبینی شده و فرآیندی برای اصلاح اشتباهات در نظر گرفته شده باشد.
امسال، ایجاد و حفظ روابط معنادار با مشتریان برای موفقیت در سال 2025 اهمیت بیشتری دارد. 64٪ مصرفکنندگان خواستار ارتباطات واقعی و تعاملات شفاف از سوی برندها هستند.
برای پاسخگویی به این توقع، برندها باید ارزشهای خود را تراز کنند، محتوایشان را انسانیتر کنند و در پیامرسانی به گونهای عمل کنند که اعتماد مخاطبان را تقویت کند.
افشای مشارکتها و کنترل محتوا
در سال 2022، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC) پس از تبلیغ رمزارز Ethereummax توسط کیم کارداشیان بدون افشای حمایت مالی، اقدام به جریمه 1.26 میلیون دلاری کرد.
برای تأثیرگذاران، اعلام همکاریهای پرداخت شده به جای ارائه آنها به عنوان محتواهای ارگانیک ضروری است. کمیسیون اروپا اعلام کرده که 97٪ محتوای منتشر شده دارای قصد تجاری است اما تنها 20٪ آن به درستی افشا شدهاند. برندها باید مطمئن شوند که تأثیرگذاران از دستورالعملهای FTC پیروی میکنند.
همچنین اگر هنگام تولید محتوا از هوش مصنوعی استفاده میکنید، باید تکنولوژیهای به کار رفته را فاش کنید یا برچسبهای مربوطه را اضافه نمایید.
با رعایت دستورالعملهای FTC، برندها و تأثیرگذاران میتوانند به طور شفاف ارتباط برقرار کنند و از واکنشهای منفی پیرامون محتوای جعلی جلوگیری کنند.
نتیجهگیری: اصالت را به عنوان آینده رسانههای اجتماعی بپذیرید
من معتقدم اصالت پایه و اساس موفقیت در رسانههای اجتماعی است. با پیشرفت رسانههای اجتماعی و هوش مصنوعی، اصالت دیگر انتخابی نیست بلکه ضروری است.
بازاریابان با اولویت دادن به ارتباطات واقعی و محتوای شفاف میتوانند اعتماد ایجاد کنند، درگیری به دست آورند و جایگاه خود را در آینده دیجیتال تقویت کنند.
ابزارهای متعددی برای فیلتر کردن اطلاعات نادرست و کنترل بیشتر پلتفرمها برای محافظت از مخاطبان در حال توسعه هستند.
برندها، خالقان محتوا و پلتفرمها میتوانند محتوای جعلی با رباتهای جذاب را تولید کنند اما افراد واقعی آنها را نادیده میگیرند و این موضوع به برند و فروش واقعی آسیب میرساند.
ما به عنوان مصرفکنندگان آنلاین بیش از پیش آگاه شدهایم و هر پست را بهتر میشناسیم؛ بنابراین زمان آن فرا رسیده که بازاریابان استراتژی رسانههای اجتماعی خود را بر اساس این واقعیت بنا کنند.
اگر میخواهید کسبوکارتان شکوفا شود، باید به ارتباطات واقعی متعهد شوید و مکالمات را به صورت طبیعی آغاز کنید. اگر توجه میخواهید، باید محتوایی ارائه دهید که شایسته آن باشد.
حسابرسی اصالت محتوای خود را انجام دهید، به نگرانیهای مشتریان گوش فرا دهید و کمپینهایی بسازید که به طور واقعی با آنها ارتباط برقرار کند.
منابع بیشتر:
تصویر برجسته: PeopleImages.com – yuri a/Shutterstock
