منتشر شده در 22 آذر 1404 ساعت 14:00

چانگان اعلام کرد که این شرکت به رکورد تولید ۳۰ میلیون خودرو از زمان تأسیس دست یافته است. این دستاورد یک موفقیت بزرگ برای چانگان محسوب میشود، چرا که این خودروساز چینی فعالیت خود را به صورت مستقل آغاز کرده بود.
رکوردی که ثبت آن بیش از ۴۰ سال طول کشید
تاریخچه چانگان اگرچه بسیار طولانی است، اما این شرکت از سال ۱۹۸۳ در صنعت خودرو حضور دارد. با این حساب باید گفت دستیابی به رکورد تولید ۳۰ میلیون خودرو ۴۲ سال برده است. این رکورد چانگان را به نخستین خودروساز مستقل چینی تبدیل میکند که از مرز تولید ۳۰ میلیون خودرو عبور کرده است. نکته جاب توجه اینکه چانگان طی تنها چهار سال توانسته فاصله بین ۲۰ میلیون تا ۳۰ میلیون خودرو را پر کند، امری که شتابگیری ناگهانی و رشد یکباره این خودروساز چینی را نشان میدهد.

حضور چانگان در بازار با پنج برند و تبدیل شدن به یک خودروساز دولتی
چانگان در حال حاضر پنج زیرمجموعه فعال دارد که شامل آواتر (آواتار)، نوو، دیپال، چانگان و کایچنگ میشود. در ۲۹ جولای سال جاری، یک بازنگری ساختاری در این کمپانی اتفاق افتاد که در آن «گروه خودروسازی چانگان چین» به عنوان یک شرکت دولتی جدید و تحت نظارت مستقیم دولت مرکزی تشکیل شد. این تغییر باعث شد چانگان در کنار شرکتهای بزرگ دیگری همچون فاو و دانگ فنگ قرار بگیرد.
در نخستین نشست رسانهای این گروه، ژو هوارونگ به عنوان رئیس هیئت مدیره اعلام کرد که این مجموعه قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ به تولید و فروش ۵ میلیون خودرو برسد. بیش از ۶۰ درصد از این تعداد به خودروهای انرژی نو (شامل مدلهای برقی و هیبریدی) اختصاص خواهد داشت؛ حداقل ۳۰ درصد از تولیدات نیز باید به بازارهای بینالمللی صادر شود.

دستیابی سایر خودروسازان چینی به رکورد تولید ۳۰ میلیون خودرو
چانگان تنها خودروساز چینی نیست که به این رکورد دست پیدا میکند. پیشتر خودروسازان دیگری مثل سایک-جنرال موتورز-وولینگ (به اختصار SGMW) و فاو-فولکس واگن توانستهاند از این رکورد عبور کنند. برای مقایسه، فاو-فولکس واگن پس از ۳۴ سال و خود شرکت فولکس واگن بعد از ۴۶ سال به این رکورد دست یافتهاند.
نگاهی به آمار فروش چانگان در ماه نوامبر ۲۰۲۵
آمار فروش چانگان در ماه نوامبر نشاندهنده روند رو به رشد این شرکت است. طبق دادههای موجود، این کمپانی در ماه نوامبر ۲۸۳ هزار خودرو فروخته که نسبت به نوامبر سال گذشته از رشد ۲.۳ درصدی حکایت دارد. فروش خودروهای انرژی نو به ۱۲۵ هزار دستگاه رسیده که گویای رشد ۲۳ درصدی است. صادرات چانگان نیز با رشد ۴۷ درصدی به ۵۵ هزار دستگاه افزایش یافته است. با وجود این نتایج مثبت، چانگان در رتبه یازدهم صادرات خودروهای انرژی نو قرار گرفته و با صادرات ۴,۱۸۹ دستگاه همچنان پشت سر برندهای نوظهوری مانند شیائوپنگ و لیپ موتور حضور دارد.
آمار فروش برندهای چانگان در ماه اکتبر ۲۰۲۵
در بخش عملکرد برندهای زیرمجموعه نیز آمار فروش ماه اکتبر تصویر روشنی از پیشرفت گروه چانگان ارائه میدهد. بر اساس دادهها، برند نوپای آواتار موفق شده حدود ۱۴ هزار دستگاه از محصولات خود را بفروشد. برند دیپال با استقبال بیشتری مواجه شده و بیش از ۳۳ هزار مشتری را در ماه اکتبر جلب کرده است. برند نوو نیز با فروش تقریباً ۴۷ هزار دستگاه عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش گذاشته است. ناگفته نماند برند دیپال توانسته مجموع فروش خود را به ۷۰۰ هزار دستگاه برساند.

استراتژی چانگان برای ۵ سال آینده
چانگان در نمایشگاه خودرو گوانگژو ۲۰۲۵ اعلام کرد که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۵۰ مدل برقی و هیبریدی جدید معرفی کند. تمام این خودروها بر پایه معماری هوشمند «تیانشو» ساخته خواهند شد و شامل مدلهای متنوع، از کراساوورهای اقتصادی گرفته تا انواع ون و شاسی بلندهای جانسخت آفرودی، میشوند. این مسیر توسعه به طور جدی بر برقیسازی و فناوریهای هوشمند تمرکز دارد و قرار است نقشی کلیدی در تحقق هدف ۵ میلیونی چانگان ایفا کند.
چانگان اکنون در جایگاهی قرار دارد که نه تنها رکوردهای تاریخی خود را پشت سر گذاشته است، بلکه با برنامهریزی گسترده برای برقی سازی، توسعه صادرات و تنوعبخشی به برندها میخواهد جایگاه خود را در میان خودروسازان برتر چین و جهان تثبیت نماید. همانطور که قبلاً به اطلاعتان رساندهایم، این کمپانی چینی خود را برای حضوری پررنگ در قاره اروپا آماده میکند.

