منتشر شده در 24 آذر 1404 ساعت 10:00

با وجود این تصور رایج که بازار جهانی خودرو به طور کامل تحت سلطه مدلهای شاسی بلند و کراس اوور قرار گرفته، آمار و اعداد گویای چیزهای دیگری هستند. عطش پایانناپذیر بازار آمریکا برای کراس اوورها باعث ایجاد این برداشت شده، اما در بسیاری از کشورهای اروپایی، همچنان خودروهای سواری کلاسیک بخش مهمی از فروش را تشکیل میدهند و جایگاه خود را حفظ کردهاند. با این حال، نمیتوان رشد خیرهکننده تقاضا برای شاسی بلندها طی دهههای اخیر را انکار کرد؛ رشدی که بسیاری از خودروسازان را به سمت افزایش تولید چنین مدلهایی و تنوعبخشی به این کلاس سوق داده است. اما «لوک دانکرولک»، مدیر ارشد طراحی گروه هیوندای و مدیر بخش نوآوری برند جنسیس، اعتقاد دارد این رشد دائمی نخواهد بود و سلطه شاسی بلندها در آینده نزدیک به نقطه اشباع خواهد رسید.
هشدار طراح ارشد هیوندای: بازار شاسیبلندها به مرز اشباع نزدیک میشود
آقای دانکرولک که سابقه کار برای برندهای بزرگی مثل آئودی، بنتلی، لامبورگینی، پژو، سئات را در کارنامه دارد، بر این باور است که «افزایش بیوقفه گونههای مختلف مدلهای شاسی بلند بستر رسیدن بازار به حالت اشباع را فراهم کرده است.» او تأکید میکند پس از این نقطه، مشتریان دوباره به سمت سگمنتهای کلاسیکتر خودرو همچون سدانها و استیشنها جذب خواهند شد.
طراح ارشد هیوندای که در بولیوی پرو متولد شده، در این باره گفته:
«در حال حاضر یک تکثیر و تنوع شدید در مدلهای شاسی بلند دیده میشود. این رشد سریع باعث یک اشباع خواهد شد و آن زمان است که دیگر کلاسهای خودرو دوباره جذاب میشوند. به این دلیل است که من به شدت معتقدم نمیتوان تنها به یک نوع بدنه وابسته بود.»
رشد شاسی بلندها از آن جهت برای خودروسازان جذاب است که معمولاً قیمت بالاتری نسبت به خودروهای سواری دارند. همین موضوع انگیزه مالی قدرتمندی برای ترویج و تولید آنها ایجاد میکند.

استراتژی متفاوت جنسیس: وفاداری به سدانها و بازگشت جسورانه استیشنها
برخلاف بسیاری از برندهای لوکس که تقریباً به طور کامل روی مدلهای کراس اوور و شاسی بلند متمرکز شدهاند، جنسیس تصمیم گرفته مسیر متفاوتی را دنبال کند. این برند کرهای همچنان سه سدان اصلی G70، G80 و G90 را روی خطوط تولید خود دارد و حتی نسخه استیشن G70 شوتینگ بریک را در سبد محصولات خود گنجانده است.
جنسیس اخیراً با معرفی یک کانسپت کوپه دو نفره با موتور V8 توجهها را دوباره به خودروهای اسپرت کلاسیک جلب کرده است. این کانسپت تصویری از یک اتومبیل اسپرت و در عین حال نسخه خیابانی یک مدل مسابقهای در کلاس GT3 را ارائه میکند.
معرفی جنسیس G90 Wingback ؛ استیشنی مجلل در برابر رقبای آلمانی
یکی از جدیدترین مفهومی های گروه هیوندای که در سکوت خبری و بدون هیچ گونه هیاهوی رسانهای رونمایی شد، کانسپت جنسیس G90 Wingback است؛ خودرویی که توسط زیرمجموعه اسپرت ساز ماگما توسعه یافته و در کنار سوپراسپرت جدید این برند و مدل GV60 ماگما قرار میگیرد. این خودرو یک واکنش جسورانه به سلطه شاسی بلندهاست و نشان میدهد جنسیس قصد دارد رقابتی کاملاً جدی با استیشنهای اسپرت اروپایی مانند ب ام و M5 تورینگ، مرسدس AMG E63 استیت و آئودی RS6 آوانت داشته باشد.
استیشن فوقالعاده زیبای جنسیس G90 Wingback بر پایه سدان لوکس G90 ساخته شده و طول آن به ۵.۱ متر میرسد، فاصله محوری آن نیز با ۳.۲ متر برابر است. افزوده شدن سقف کشیده استیشن، سپر جلو کاملاً تهاجمی، گلگیرهای پهن و اسپویلرهای دوگانه عقب، این مدل را به یک استیشن فوق لوکس و اسپرت تبدیل کرده است. خروجیهای اگزوز با چینش عمودی نیز یادآور محصولات سری F لکسوس هستند.

فعلاً بدون برنامه تولید، اما راه برای احیای استیشنها باز است
جنسیس فعلاً برنامهای برای تولید این استیشن جذاب ندارد، اما ساخت یک نمونه واقعی از G90 استیشن نشان میدهد این برند ذهنیت باز و منعطفی در برابر بازار دارد و حاضر نیست خودش را کاملاً تسلیم موج شاسی بلندها کند. دانکرولک پیشبینی کرده مشتریان دیر یا زود از یکنواختی کراس اوورها و شاسی بلندها خسته خواهند شد و این موضوع میتواند زمینهساز بازگشت قدرتمند استیشنها باشد.
اگر G90 استیشن تولید شود، قیمت آن چقدر خواهد بود؟
نسخه پایه سدان G90 در حال حاضر با قیمت ۱۰۴,۴۹۵ دلار عرضه میشود؛ بنابراین یک نسخه ماگما با خصوصیات اسپرت احتمالاً قیمتی مشابه با رقبای مستقیم خواهد داشت. برای مقایسه با ام و M5 تورینگ قیمتی نزدیک به ۱۲۸ هزار دلار دارد؛ آئودی هم RS6 آوانت را با قیمت ۱۳۲ هزار دلار به فروش میرساند.
با این حال، شاید رویکرد هوشمندانهتر برای آغاز رقابت، عرضه یک استیشن اقتصادی تر بر پایه G70 شوتینگ بریک باشد تا جنسیس بتواند پیش از ورود به سگمنت استیشنهای لوکس و اسپرت، واکنش بازار را ارزیابی کند.

در حالی که شاسی بلندها همچنان پرفروشترین دسته خودرو در بازارهای بینالمللی هستند، اما تحلیلگران و طراحان برجسته هشدار میدهند که این روند بزودی به نقطه اشباع خواهد رسید. در این راستا، جنسیس با معرفی کانسپت های متفاوت و تأکید بر حفظ تنوع در سگمنت ها، تلاش میکند مسیر آینده خودروهای سواری را باز تعریف کند.
با توجه به شرایط موجود، شاید در سالهای آینده شاهد بازگشت قدرتمند سدان ها و استیشنها باشیم؛ خودروهایی که ترکیبی از زیبایی، کاربردپذیری و کنترل دینامیکی را ارائه میدهند و میتوانند دوباره بخش مهمی از بازار جهانی خودرو را در اختیار بگیرند.

