منتشر شده در 12 خرداد 1404 ساعت 13:30
پراید صبا یکی از قدیمیترین تولیدات شرکت سایپا است که نسخههای متعددی از آن در سالهای طولانی بر روی خط تولید این شرکت حضور داشتهاند.
پراید یکی از شناختهشدهترین خودروهای تولید داخل است که به دلیل قیمت اقتصادی و هزینههای نگهداری پایین، سالها به عنوان یکی از پر فروشترین خودروهای ملی شناخته شده است. شاید جالب باشد بدانید ریشه این خودرو آمریکایی است و نسل ابتدایی آن به فورد فستیوا بازمیگردد که در ابتدا با همکاری فورد و مزدا طراحی و تولید شده است. سپس شرکت کیا با اعمال تغییراتی آن را در کره جنوبی تولید کرد. این خودرو از سال ۱۳۷۲ توسط سایپا وارد بازار ایران شد و نسخه سدان آن با نام پراید صبا و نسخه هاچبک با نام پراید نسیم به فروش رسید.
با گذشت زمان، سایپا توانست میزان بومیسازی این خودرو را افزایش دهد و مدلهای متنوعی مانند سایپا ۱۳۱، ۱۳۲، ۱۴۱ و… را به بازار ارائه کند. اما تولید تمامی خودروهای خانواده پراید به جز نسخه وانت، در سال ۱۳۹۹ متوقف شد و محصولات جدیدی همچون تیبا، تیبا ۲، ساینا و کوییک جایگزین شدند.
در ادامه نگاهی دقیقتر به پراید صبا، به عنوان یکی از نخستین نمونههای پراید در بازار ایران خواهیم داشت.
با توجه به سال تولید پراید صبا، انتظارات زیادی از طراحی آن نمیتوان داشت، اما وقتی به سبک طراحی و زمان تولید آن نگاه میکنیم، میبینیم که در آن دوران طراحی مناسبی داشت. در نمای جلوی خودرو، طراحی ساده با دو چراغ کشیده و جلوپنجرهای با خطوط پهن مشاهده میشود که شباهت زیادی به نمونههای اولیه پراید دارد.
در نمای جانبی، خطوط صاف و بدون انحنا دیده میشود که طراحی خودرو را تا حدی از سادگی خارج کرده است. علاوه بر این، فلاپهای مشکی و لچکی عقب، جلوه خوبی به پراید صبا بخشیدهاند.
در نمای عقب، چراغهایی ساده و مستطیلی شکل طراحی شدهاند. البته نسخههای دیگر پراید مانند ۱۳۱ و ۱۳۲ که بعداً عرضه شدند، طراحی بهتری در بخش چراغها داشتند. همچنین سپر مشکی ساده در عقب هماهنگی مطلوبی با این بخش ایجاد کرده است.
نیروی محرکه این خودرو از یک پیشرانه ۱.۳ لیتری تنفس طبیعی تامین میشود که توان تولید ۶۳ اسب بخار قدرت و ۱۰۳ نیوتن متر گشتاور را دارد و این نیرو از طریق گیربکس دستی ۵ سرعته به چرخهای جلو منتقل میشود. این موتور در اصل طراحی مهندسان مزدا است که ابتدا با سیستم کاربراتوری ساخته شده بود ولی بعداً شرکت سایپا آن را به سیستم انژکتوری مجهز کرد.
علاوه بر این، مهندسان سایپا با بازنگری در منیفولد ورودی، سیستم سوخترسانی و سرسیلندر، قدرت موتور را تا ۷۱ اسب بخار افزایش دادند.
| برند | سایپا |
| مدل | پراید صبا / ۱۳۱ |
| کلاس بدنه | سدان |
| سال تولید | ۱۳۷۲ – ۱۳۹۹ |
| حجم موتور | ۱۳۲۳ سی سی |
| تعداد سیلندر | ۴ |
| تعداد سوپاپ | ۸ |
| فناوری موتور | تنفس طبیعی |
| قدرت | ۶۴ اسب بخار / ۷۱ اسب بخار |
| گشتاور | ۹۸ نیوتن متر / ۱۰۸ نیوتن متر |
| شتاب ۰ تا ۱۰۰ | — / — |
| حداکثر سرعت | ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت |
| گیربکس | ۵ سرعته دستی |
| انتقال قدرت | دیفرانسیل جلو |
| تعلیق جلو | مک فرسون |
| تعلیق عقب | توییست بیم |
| طول | ۳۹۳۵ میلی متر |
| عرض | ۱۶۰۵ میلی متر |
| ارتفاع | ۱۴۵۵ میلی متر |
| فاصله محوری | ۲۳۴۵ میلی متر |
| وزن | ۸۲۰ کیلوگرم / ۹۱۵ کیلوگرم |
| حجم باک | ۴۰ لیتر |
| مصرف سوخت | ۷.۲ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر / ۶.۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر |
| ابعاد رینگ و لاستیک | ۱۶۵/65R13 |
| شرکت عرضه کننده | سایپا |
| برند نشان مادر | کیا / سایپا |
| کشور سازنده | ایران |
یکی از نقاط قوت پراید صبا مصرف سوخت پایین آن است. این خودرو با مصرف متوسط حدود ۷ لیتر در صد کیلومتر یکی از خودروهای کممصرف بازار ایران به شمار میرود.
طراحی داخل کابین پراید صبا بسیار ساده و بدون ویژگی خاص است اما دسترسی به تجهیزات مختلف به خوبی فراهم شده است. برای نمونه، ساعت دیجیتال روی بالای داشبورد قرار دارد تا سرنشینان به خوبی آن را مشاهده کنند و ضبط صوت زیر سیستم تهویه واقع شده تا راننده به راحتی کنترل صدا داشته باشد. البته طراحی داخلی در نسخههای جدیدتر پراید دچار تحول و بهبود شده است.
غربیلک فرمان پراید صبا طراحی سه شاخه و قدیمی دارد و برخلاف بسیاری خودروهای آن سال، بوق روی فرمان تعبیه شده است. در بعضی مدلها از غربیلک با طراحی ضربدری نیز استفاده شده است.
در کابین از پلاستیک خشک استفاده شده که با وجود گذشت سالها، کیفیت مناسبی دارد و دوام خوبی از خود نشان داده است. امکاناتی مانند شیشههای برقی جلو، تنظیم ستون فرمان، بخاری و کولر نیز در این مدل دیده میشود که برای زمان تولید، قابل قبول است.
| امکانات ایمنی | ترمز ABS (تنها در مدل ۱۳۱) – کیسه هوای راننده (تنها در برخی تیپهای ۱۳۱) – کیسه هوای شاگرد (تنها در مدل 131SE) |
| امکانات رفاهی | تهویه دستی – سیستم صوتی – فرمان هیدرولیک (در برخی نسخههای ۱۳۱) – شیشههای برقی جلو – تریم داخلی پارچهای |
| امکانات ایمنی | ترمز ABS (تنها در مدل ۱۳۱) – کیسه هوای راننده (تنها در برخی تیپهای ۱۳۱) – کیسه هوای شاگرد (تنها در مدل 131SE) |
| امکانات رفاهی | تهویه دستی – سیستم صوتی – فرمان هیدرولیک (در برخی نسخههای ۱۳۱) – شیشههای برقی جلو – تریم داخلی پارچهای |
امروزه پراید صبا به عنوان ارزانترین گزینه بازار ایران شناخته میشود و در بازه قیمتی خود رقیب مستقیمی ندارد. البته در ردههای قیمتی بالاتر، خودروهایی مانند تیبا و تیبا ۲ با قدرت بیشتر به عنوان گزینه جایگزین مطرح هستند. از منظر فنی، مشخصات پراید صبا به پژو ۲۰۶ تیپ ۲ شباهت دارد که قیمت بسیار بالاتری در بازار داشته و بالاتر از پراید صبا قرار میگیرد.
این خودرو از پیشرانه ۱.۳ لیتری تنفس طبیعی بهره میبرد که تولید ۶۳ اسب بخار قدرت و ۱۰۳ نیوتن متر گشتاور دارد و نیرو را از طریق گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل میکند.
این اتومبیل دارای امکاناتی از قبیل شیشههای برقی جلو، تنظیم ستون فرمان، سیستم بخاری و کولر است که با توجه به سال ساخت، سطح امکانات خوبی ارائه میدهد.
انتشار: اسفند 26، 1400بروزرسانی: 17 آذر 1404 سریال WandaVision توانست مورد توجه منتقدان و بینندگان…
منتشر شده در 17 آذر 1404 ساعت 08:00 بنلی TNT 15 یکی از موتور سیکلتهای…
جزئیات بیشتری دربارهی خط داستانی یا زمان پخش انیمه Code Geass: Hoshi Oi no Aspal…
دانشمندان در پژوهش جدیدی نشان دادهاند وقتی افراد هنگام صحبت، دستهای خود را بهصورتی حرکت…
به گزارش خبرنگار ایرنا، یون سوک یول رئیس جمهور کره ج،ی، عصر روز گذشته (سه…
به گزارش خبرگزاری ای بی اس نیوز به نقل از آکسیوس، سازمان همکاری و توسعه…