منتشر شده در 26 آذر 1404 ساعت 13:00

مرسدس بنزCLA 220 مدل ۲۰۲۶ به زودی وارد بازار میشود. برای استقبال از این مدل هیبریدی، برند لوکس آلمانی اخیراً جزئیات فنی آن منتشر کرده است. نکته جالب توجه اینکه این خودرو نیروی خود را از یک موتور ساخت شرکت جیلی دریافت میکند. این امر نشان میدهد که همکاریهای دو کمپانی مرسدس و جیلی وارد فصلی تازه شده است.
آنطور که نشریات چینی گزارش کردهاند، در زیر کاپوت مرسدس CLA 220 مدل ۲۰۲۶ موتور ۱.۵ لیتری توربو شارژ با کد M252 قرار دارد. این موتور به عنوان بخشی از استراتژی اشتوتگارتی ها در راستای بهرهگیری هر چه بیشتر از پیشرانه های مدرن و کممصرف انتخاب شده است. خود شرکت مرسدس بنز نیز تأکید کرده که در این نسخه از CLA بر افزایش بهرهوری، کاهش مصرف سوخت و بهبود بازیابی انرژی از طریق سیستم هیبرید ۴۸ ولتی تمرکز شده است.
موتور M252 ؛ نتیجه همکاری مرسدس بنز و جیلی
پیشرانه M252 عضوی از خانواده موتورهای ماژولی مرسدس بنز (به اختصار FAME) به حساب میآید. این موتور چهار سیلندر خطی ۱.۵ لیتری از چرخه میلر بهره برده و منیفولد اگزوز آن به صورت یکپارچه با سرسیلندر طراحی شده است.
مرسدس بنز اعلام کرده این ساختار ضمن حفظ توان خروجی و بهبود مصرف سوخت، باعث کاهش تأخیر توربو، گرم شدن سریعتر کاتالیست و امکان احتراق رقیق میشود. طبق کاتالوگ این موتور بنزینی ۱۸۸ اسب بخار قدرت دارد و یک موتور الکتریکی در قالب سیستم هیبریدی آن را همراهی میکند.

سیستم هیبریدی ۴۸ ولتی با قابلیت حرکت تمام برقی
موتور برقی موجود در سیستم هیبریدی ۴۸ ولتی مرسدس CLA 220 توانایی تولید ۳۰ اسب بخار قدرت و ۲۰۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این موتور درون گیربکس ۸ سرعته دو کلاچه 8F-eDCT تعبیه شده و انرژی آن توسط باتری فشرده ۱.۳ کیلووات ساعتی تأمین میشود.
به گفته مرسدس، این سیستم هیبریدی به CLA 220 اجازه میدهد در شرایطی که نیاز به توانی کمتر از ۲۷ اسب بخار باشد، به صورت کاملاً برقی حرکت کند. همچنین به لطف این سیستم امکان حفظ حرکت یکنواخت تا سرعت ۹۷ کیلومتر بر ساعت فراهم شده است. بازیابی انرژی ترمز در هر هشت دنده گیربکس انجام میشود و حداکثر توان بازیابی به ۲۵ کیلووات میرسد که نقش مهمی در افزایش راندمان کلی خودرو دارد.
عملکرد فنی؛ توازن میان قدرت و مصرف سوخت
مجموع خروجی موتور بنزینی و الکتریکی در مرسدس CLA 220 جدید با ۲۰۸ اسب بخار قدرت و حداکثر گشتاور تولیدی با ۳۸۰ نیوتنمتر برابر است. این سدان هیبریدی حدود ۱۶۳۰ کیلوگرم وزن دارد.
مرسدس بنز اعلام کرده شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت (۶۰ مایل بر ساعت) این خودرو ۷.۱ ثانیه زمان میبرد و نهایت سرعت آن به صورت الکترونیکی روی ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده است. به منظور بهبود آسایش و راحتی کابین، مهندسان از از جدارههای دو لایه و عایقهای صوتی در ستونهای A و کف CLA 220 استفاده کردهاند.

طراحی ظاهری هماهنگ با محصولات برقی مرسدس بنز
در بخش طراحی، مرسدس بنز CLA 220 مدل ۲۰۲۶ از زبان طراحی جدید محصولات برقی کمپانی الهام گرفته و از آنها دنبالهروی میکند. جلوپنجره شبکهای از ستارههای ریز و تزیینات کرومی دارد و بهرهگیری از نوارهای نورپردازی پیوسته در جلو و عقب و امضای نوری مدرن، چهرهای بروز و جذاب به این سدان کوچک بخشیده است. چراغهای جلوی استاندارد و سفارشی این خودرو به خطوط نورانی یکپارچه مجهز هستند و در همکاری با نوارهایی که برشمردیم، گرافیک واحدی را تشکیل میدهند. فضای صندوق عقب این سدان هیبریدی ۴۰۵ لیتر حجم را در اختیار مالک قرار میدهد. هر چند این رقم خیلی گسترده نیست، ولی برای خودرویی با ابعاد CLA قابل توجه محسوب میشود.
کابین دیجیتال با نسل چهارم MBUX و بهرهمندی از هوش مصنوعی
مرسدس بنز CLA 220 جدید به نسل چهارم سیستم اطلاعات و سرگرمی MBUX و سیستم عامل اختصاصی MB.OS مجهز شده است. این مجموعه از فناوریهای هوش مصنوعی دو شرکت گوگل و مایکروسافت بهره میبرد و امکانات پیشرفتهای در زمینه ارتباطات و مسیریابی ارائه میدهد.
در نسخههای سفارشی مرسدس بنز CLA 220، آپشن MBUX Superscreen در اختیار خریداران قرار میگیرد. این آپشن شامل نمایشگر دیجیتال ۱۰.۲۵ اینچی در پشت فرمان، نمایشگر مرکزی ۱۴ اینچی و نمایشگر ۱۴ اینچی مخصوص سرنشین جلو میشود. آنطور که مرسدس عنوان کرده، این آپشن این سیستم از مسیریابی شخصی سازی شده مبتنی بر گوگل مپس پشتیبانی میکند.

آیا مرسدس بنز آلمانی با موتور چینی در بازار موفق می شود؟
مرسدس بنز CLA 220 مدل ۲۰۲۶ با تمرکز بر مصرف سوخت بهینه، بازیابی انرژی و فناوریهای دیجیتال پیشرفته، بزودی وارد بازار خواهد شد. این خودرو حاصل همکاری مشترک مرسدس بنز و جیلی در چین است و نشان میدهد سدان های هیبریدی همچنان جایگاه مهمی در آینده صنعت خودروهای لوکس و کممصرف خواهند داشت. هنوز مشخص نیست که آیا این خودرو با همین پیشرانه چینی راهی بازارهای بینالمللی نیز خواهد شد خیر. در هر حال باید منتظر ماند و دید که مشتریان نسبت به این خودروی دو رگه چه واکنشی نشان میدهند. شایان ذکر است مدیرعامل جیلی یعنی لی شوفو جزو سهامداران کمپانی مرسدس بنز بوده و ۹.۷ درصد از سهام آن را در اختیار دارد. شرکت خودروسازی بایک چین هم مالک ۹.۹۸ درصد از سهام گروه مرسدس بنز است.

