Categories: خودرو

مقایسه فیدلیتی پرایم و هایما 8S ؛ دو راهی برای انتخاب کراس اوور خانواده


منتشر شده در 23 آذر 1404 ساعت 10:30

عکاس
علیرضا پاداش

فیدلیتی پرایم و هایما 8S دو کراس اوور میان رده و پرفروش در بازار هستند که از لحاظ مشخصات و قیمت در بازه ای نزدیک به هم قرار دارند.

مقدمه

بازار خودروهای کراس اوور در ایران طی چند سال گذشته به یکی از پر ترافیک ترین میدان های رقابت خودروسازان چینی تبدیل شده است. پس از محدودیت های  واردات و کم رنگ شدن حضور برندهای ژاپنی و کره‌ای، حالا شرکت‌های چینی فرصت یافته اند تا محصولات خود را با ظاهر مدرن، آپشن‌های متنوع و مشخصات قابل قبول به خریداران ایرانی معرفی کنند. در این میان، دو خودرو بیش از دیگران توانسته اند نگاه‌ها را به خود جلب کنند: فیدلیتی پرایم از برند JETOUR (زیرمجموعه چری) و هایما 8S از برند هایما که تحت لیسانس ایران‌خودرو مونتاژ می‌شود.

فیدلیتی پرایم و هایما 8S در رده‌ کراس اوورهای متوسط با ظاهر لوکس و کابین پیشرفته قرار دارند اما فلسفه ساخت، ویژگی‌های فنی و حتی حس رانندگی آن ها متفاوت است. فیدلیتی پرایم به ‌عنوان محصولی از خانواده چری با تکیه بر مهندسی مدرن و تجربه طولانی این شرکت در ساخت کراس اوورها پا به میدان گذاشته در حالی‌ که هایما 8S نماد تلاش ایران ‌خودرو برای بازگشت پرقدرت به کلاس کراس اوورهای نیمه لوکس است. در این مقاله، با نگاهی دقیق و تحلیلی به مقایسه‌ی تمام‌جانبه‌ی این دو خودرو می‌پردازیم تا ببینیم کدام‌یک در نهایت انتخاب منطقی‌تر و جذاب‌تری برای بازار ایران است.

معرفی و ریشه‌های خودروها

فیدلیتی پرایم در حقیقت نسخه‌ مونتاژی Jetour X70 است؛ یکی از محصولات زیرمجموعه‌ لوکس شرکت چری. برند جتور در سال ۲۰۱۸ با هدف تمرکز بر SUV های خانوادگی و مدرن تأسیس شد. فیدلیتی پرایم اما بر پایه پلتفرم T1X چری ساخته شده است؛ همان پلتفرمی که برای تیگو ۷ و تیگو ۸ نیز استفاده می‌ شود. این پلتفرم از نوع ماژولار است و قابلیت نصب سیستم تعلیق چنداتصالی در عقب و موتورهای توربوشارژ متنوع را دارد.

در مقابل، هایما 8S یک محصول نسبتاً تازه از شرکت هایما به شمار می‌رود. این خودرو در چین با نام Haima 8S شناخته می‌ شود و نخستین بار در سال ۲۰۱۹ معرفی شد. برخلاف محصولات قدیمی ‌تر هایما مانند S5 و S7، این مدل با طراحی کاملاً جدید و پلتفرمی مستقل توسعه یافته که با هدف رقابت مستقیم با کراس‌ اوورهای مدرن طراحی شده است. هایما در این خودرو سعی کرده است چهره‌ای جوان ‌پسند، دینامیک رانندگی بهتر و سطح فناوری بالاتری ارائه دهد. نسخه‌ ای که ایران‌خودرو در کشور مونتاژ می کند از همان پلتفرم اصلی چینی استفاده می‌ کند اما با برخی تغییرات نرم‌افزاری در گیربکس و سیستم تعلیق همراه بوده است.

از نظر فلسفه ساخت، جتور در فیدلیتی بر رفاه، فضای زیاد و طراحی آرامش‌بخش تمرکز کرده در حالی‌که هایما در 8S به دنبال ارائه‌ حس اسپرت، پویایی و تکنولوژی بیشتر است. همین تفاوت در فلسفه، زمینه‌ساز تفاوت های عمیق در ظاهر، هندلینگ و شخصیت هر دو خودرو شده است.

ویدیوی تست و بررسی فیدلیتی پرایم

ویدیوی معرفی هایما 8S

مقایسه طراحی ظاهری

در نگاه نخست، فیدلیتی پرایم با ابعاد بزرگ‌تر، خطوط آرام‌تر و چهره ‌ای مجلل ‌تر شناخته می ‌شود. جلوپنجره عظیم با طرح مشبک کرومی، چراغ‌های کشیده و حجم‌ پردازی نرم بدنه، حس یک SUV خانوادگی لوکس را منتقل می‌ کند. طراحی آن تا حدی به محصولات اروپایی مانند پژو ۵۰۰۸ یا فولکس تیگوان شباهت دارد. از نمای جانبی نیز تناسب بین گلگیرهای برجسته و شیشه‌های جانبی بزرگ، تصویری از وقار و اطمینان ایجاد می ‌کند؛ چیزی که خانواده ‌های ایرانی آن را می‌ پسندند. البته ناگفته نماند این سبک طراحی که به دور از شلوغی و اغراق است سبب می شود ماندگاری بیشتری هم در طول زمان داشته باشد.

در سوی دیگر میدان هایما 8S با ظاهری تهاجمی‌ تر وارد می ‌شود. طراحی جلوپنجره شش ‌ضلعی، چراغ های LED باریک و خطوط تند روی کاپوت به آن حالتی اسپرت و جوان‌پسند بخشیده است. نمای عقب نیز با چراغ های به‌هم‌پیوسته و دیفیوزر تزئینی حس مدرن ‌تری دارد. برخلاف فیدلیتی که بر سنت طراحی کلاسیک تأکید دارد، S8 با زبانی تیز و زاویه‌دار سخن می‌گوید و هدفش جلب توجه در خیابان است.

اگر طراحی را از دید هماهنگی و اصالت بررسی کنیم، فیدلیتی پرایم با اینکه ساده‌ تر است، تناسبات دقیق‌تری دارد و حس بلوغ طراحی بیشتری منتقل می ‌کند. اما از نظر هیجان بصری، هایما 8S برنده‌  میدان است. در نتیجه انتخاب بین فیدلیتی پرایم و هایما 8S، بستگی به سلیقه دارد: فیدلیتی برای کسانی است که وقار و اصالت را می‌ خواهند و هایما برای کسانی که به دنبال هیجان و نمایش تکنولوژی‌اند.

مقایسه مشخصات فنی و سیستم تعلیق

زیر کاپوت فیدلیتی پرایم یک پیشرانه‌ ۱.۵ لیتری توربوشارژ چهارسیلندر قرار دارد که توانایی تولید ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن‌ متر گشتاور را دارد. نیروی موتور توسط یک گیربکس شش‌ سرعته دوکلاچه (DCT) به چرخ‌ های جلو منتقل می‌ شود. وزن این خودرو حدود ۱۵۷۰ کیلوگرم است و شتاب صفر تا صد آن نزدیک به ۱۰.۵ ثانیه تخمین زده می ‌شود.

در مقابل، هایما 8S از یک پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری توربوشارژ GDI بهره می ‌برد که قدرتی برابر با ۱۹۵ اسب بخار و گشتاوری معادل ۲۹۳ نیوتن ‌متر تولید می ‌کند. این نیرو از طریق گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک AT به چرخ‌ های جلو می‌رسد. وزن خودرو حدود ۱۵۵۰ کیلوگرم است و شتاب آن در حدود ۹ ثانیه اعلام شده است. این اختلاف توان و گشتاور باعث می‌شود 8S حس چالاکی بیشتری داشته باشد، به‌ویژه در سبقت‌ها و رانندگی تهاجمی.

در زمینه سیستم تعلیق، فیدلیتی از ترکیب مک‌فرسون در جلو و چنداتصالی در عقب استفاده می‌کند؛ سیستمی که تعادل بین نرمی و کنترل را حفظ می‌کند. هایما 8S نیز ساختاری مشابه دارد اما تنظیمات آن سفت‌تر و اسپرت‌تر است. همین تفاوت در تنظیم باعث می ‌شود فیدلیتی سواری نرم ‌تر و خانوادگی ‌تری داشته باشد در حالی‌که 8S در مسیرهای پرپیچ ‌وخم کنترل بدنه بهتری از خود نشان می ‌دهد. از نظر مصرف سوخت هم فیدلیتی حدود ۸.۵ لیتر و 8S حدود ۷.۸ لیتر در صد کیلومتر می ‌سوزاند.

مقایسه طراحی داخلی و فضای کابین

کابین فیدلیتی پرایم با هدف ایجاد فضایی شبیه خودروهای اروپایی طراحی شده است. متریال‌ های نرم، تریم دو رنگ، نورپردازی ملایم و طراحی افقی داشبورد باعث می‌ شود احساس لوکس بودن به راننده و سرنشین منتقل شود. صفحه نمایش بزرگ مرکزی و فرمان D-Cut نیز حال ‌و‌هوایی مدرن ایجاد کرده‌ اند. صندلی‌ها نرم و راحت هستند و فضای ردیف دوم در سطحی است که حتی افراد بلندقد نیز بدون محدودیت بنشینند. صندوق عقب ۱۶۳۸ لیتر حجم دارد که در این کلاس رقم چشمگیری است. البته در این میان می توان نقدهایی را هم وارد کرد. برای مثال جنس مواد به کاررفته در کابین اگرچه ضعف آنچنانی ندارند اما جای آن را داشت که بهتر باشد. یا صندلی های جلو خودرو علیرغم طراحی زیبا، می شد که نشیمن بزرگ تری داشته باشند تا در مسافت های طولانی خستگی کمتری به سرنشینان تحمیل شود.

در هایما 8S اما فضای داخلی حس مدرن‌ تری دارد. کنسول مرکزی با طراحی تیز و زاویه دار که به نوعی با یک برش از قسمت میانی بخش راننده و سرنشین را جدا کرده، نمایشگر بزرگ عمودی، دریچه های هوای جذاب و متفاوت و جزئیات اسپرت حس تکنولوژیک و تفاوت بیشتری القا می‌کند. متریال‌ استفاده شده کیفیت قابل قبولی دارند، هرچند در برخی بخش‌ها پلاستیک سخت به چشم می‌ خورد. صندلی‌ها ارگونومی خوبی دارند اما اندکی سفت‌تر از فیدلیتی هستند. همچنین فضای سر و پا در ردیف عقب کمی کمتر است، اما همچنان برای استفاده خانوادگی کافی به نظر می ‌رسد.

در مجموع، فیدلیتی از نظر کیفیت متریال برتری دارد در حالی‌که هایما 8S از نظر طراحی آینده‌نگرانه و چیدمان دیجیتالی جلوتر است. ضمن اینکه اگر به دنبال تفاوت بیشتر در طراحی هستید و دل خوشی از مینیمال بودن ندارید کابین هایما حس بهتری به شما خواهد داد. اگر هدف شما سفرهای طولانی و راحتی خانواده باشد، فیدلیتی انتخاب بهتری است؛ ولی اگر به دنبال کابینی مدرن و جوان‌پسند هستید، 8S جذاب‌ تر به نظر می ‌رسد.

مقایسه آپشن‌ها و فناوری‌ها

در بخش تجهیزات رفاهی، فیدلیتی پرایم و هایما 8S فهرستی بلند از امکانات دارند. فیدلیتی پرایم با امکاناتی نظیر سقف پانوراما، تهویه مطبوع دو کاناله، تنظیم برقی صندلی‌ها، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور نور و باران و سیستم ورود و استارت بدون کلید عرضه می ‌شود. نسخه ‌های فول‌ تر آن همچنین دارای در صندوق برقی، کنترل فشار باد تایرها و سیستم کنترل حرکت در سربالایی هستند.

هایما 8S در مقابل با تمرکز بر فناوری‌های ایمنی و دیجیتال وارد میدان شده است. نمایشگر ۱۲.۳ اینچی، شارژر بی‌ سیم، دوربین ۳۶۰ درجه با کیفیت بالاتر، ترمز پارک برقی با اتوهلد، سیستم کنترل پایداری، رادار نقطه کور و هشدار خروج از خط از جمله ویژگی‌ های شاخص آن است. در بخش سیستم صوتی نیز کیفیت پخش صدای 8S بالاتر از فیدلیتی ارزیابی می ‌شود.

اگرچه فیدلیتی هنوز هم در زمینه امکانات رفاهی بسیار کامل است اما 8S با ورود فناوری‌ های نیمه‌ هوشمند ایمنی و امکانات دیجیتال بیشتر در این بخش دست بالا را دارد. با این حال از نظر دوام تجهیزات و سادگی عملکرد، فیدلیتی با نرم‌افزار پایدارتر و منوهای ساده‌تر برتری کاربردی ‌تری ارائه می‌ کند.

جمع‌بندی نهایی؛ انتخاب بین وقار و پویایی

در پایان این مقایسه می ‌توان گفت فیدلیتی پرایم و هایما 8S در جایگاه خود محصولاتی کامل، زیبا و مجهز هستند اما دو فلسفه متفاوت را دنبال می‌ کنند. فیدلیتی پرایم بر رفاه، فضای زیاد، نرمی سواری و خانوادگی ‌بودن تمرکز دارد؛ انتخابی برای خانواده‌هایی که به دنبال خودرویی راحت، شیک و کم دردسر هستند. در مقابل، هایما 8S نماینده‌ نسل جدید کراس ‌اوورهای چینی است؛ سریع‌تر، مدرن‌تر و با روحیه‌ ای اسپرت و جوان ‌پسند. از نظر فنی، 8S موتور قوی‌تر و شتاب بهتری دارد اما فیدلیتی در سواری شهری، فضای کابین و کیفیت مونتاژ جلوتر است. در زمینه طراحی بیرونی، سلیقه نقش اصلی را بازی می‌کند اما در تجهیزات ایمنی و فناوری‌های جدید 8S برنده است.

در نهایت اگر آرامش، راحتی و اصالت طراحی را می‌خواهید، فیدلیتی پرایم انتخاب هوشمندانه‌تری است. اما اگر به دنبال هیجان، قدرت بیشتر و فناوری مدرن‌تر هستید هایما 8S می‌تواند گزینه‌ای جذاب و آینده‌نگرانه برای شما باشد.

Source link

تیم تحریریه آی آر ار اس اس

Share
Published by
تیم تحریریه آی آر ار اس اس

Recent Posts

سفارش غذا خانگی؛ طعم خانه را بچش

انتشار: آذر 16، 1404بروزرسانی: 23 آذر 1404 یادت هست وقتی که کوچک بودی مامان یا…

4 دقیقه ago

تعرفه خودروهای وارداتی ایرانیان خارج از کشور مشخص شد

براساس مصوبه جدید هیئت وزیران تعرفه واردات خودرو سواری توسط ایرانیان مقیم خارج از کشور…

5 دقیقه ago

فصل صفر ، قسمت چهارم : مقایسه هزینه های خودرو های برق و بنزینی

منتشر شده در 23 آذر 1404 ساعت 16:30 در این قسمت بررسی میکنیم که خودروهای…

8 دقیقه ago

اراضی توسعه منطقه نوآوری ایران به شرکت‌های منتخب فناور می‌رسد

فراخوان واگذاری تعداد محدودی از اراضی توسعه منطقه نوآوری ایران و پارک فناوری پردیس منتشر…

17 دقیقه ago

درخواست ارزی فعالان بخش کشاورزی/ مشارکت واردکنندگان در تولید قراردادی محصولات

تهران- مجله خبری کشاورزی- تولیدکنندگان و واردکنندگان بخش کشاورزی با اشاره به مشکلاتی که در…

24 دقیقه ago

افزایش ۲ هزار صندلی به ناوگان هوایی کشور با اتکا به توان بومی

۱۶:۰۳ - ۲۳ آذر ۱۴۰۴ آی آر آر اس اس؛ کاپیتان ابوذر شیرودی با اشاره…

35 دقیقه ago