منتشر شده در 13 خرداد 1404 ساعت 19:00

به تازگی نامهای از گروه صنعتی ایران خودرو در سامانه کدل منتشر شده که نشاندهنده برنامههای آتی این شرکت برای افزایش سودآوری است.
صبح امروز نامهای از مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو به هیئت پذیرش شرکت بورس اوراق بهادار تهران منتشر شد. این نامه که توسط عادل پیرمحمدی امضا شده است، تشریحی از برنامههای شرکت در رابطه با روند سودآوری ایران خودرو ارائه میدهد. در بخشی از این نامه، برنامه ورود خودروهای جدید به سبد محصولات و توسعه محصولات ذکر شده که در یکی از مهمترین بندهای آن به مذاکره با شرکتهای خارجی برای انعقاد قرارداد تولید اشاره شده است. متن این بند مذاکرات با شرکتهای هاوال، هونگچی و بی وای دی جهت انعقاد قرارداد تولید میباشد. پیش از این اعلام شده بود که ایران خودرو قصد دارد محصولات دو برند هاوال و هونگچی را در ایران عرضه کند و حتی گزارشهای غیررسمی از بازدید مدیرعامل گریت وال از ایران خودرو منتشر شده بود، اما این اولین بار است که نام بی وای دی در کنار ایران خودرو برای قرارداد تولید ذکر میشود. اما چرا بی وای دی با دیگر برندهای چینی تفاوت دارد؟ در ادامه به این موضوع میپردازیم.
بی وای دی؛ غول نوظهور و پیشرو
فناوریهای پیشرفته در بی وای دی: در سالهای اخیر، بی وای دی در معرفی تکنولوژیهای نوین و پیشرفته در صنعت خودرو عملکرد چشمگیری داشته است. این شرکت یکی از بزرگترین تامینکنندگان باتری و سیستمهای برقی خودروهای مدرن است و به همین دلیل نقش کلیدی در برقیسازی حمل و نقل جهانی ایفا میکند. نشانههای پیشرفت و نوآوری بی وای دی را میتوان به وضوح در محصولات برندهای یانگوانگ و دنزا مشاهده کرد.
رشد قابل توجه در تولید و فروش: اگرچه به طور کلی آمار فروش و تولید خودروسازان چینی در سالهای اخیر مثبت بوده است، اما رشد فروش و تولید بی وای دی بسیار فراتر از سایرین است و در نوع خود بینظیر محسوب میشود. بی وای دی در سال ۲۰۲۴ بیش از ۴.۳ میلیون دستگاه خودرو برقی و هیبریدی فروخت و ضمن ثبت رکورد رشد ۴۱ درصدی نسبت به سال قبل، به بزرگترین خودروساز برقی جهان تبدیل شد. همچنین این شرکت در سال ۲۰۲۴ توانست تسلا را به عنوان رقیب اصلی خود در زمینه تولید و فروش کنار بزند.
سرمایهگذاری گسترده در تحقیق و توسعه: جالب است بدانید که بی وای دی در سال ۲۰۲۴ حدود ۷.۵ میلیارد دلار در تحقیق و توسعه سرمایهگذاری کرده است که نسبت به سال گذشته ۳۶ درصد افزایش یافته است. این نشان میدهد که با افزایش فروش، این شرکت هزینه تحقیق و توسعه را نیز افزایش داده تا محصولات متنوعتر و نوآورانهتری در سالهای آتی ارائه کند؛ یعنی موقعیت آینده این کمپانی بسیار امیدوارکنندهتر از امروز خواهد بود.
تنوع کامل محصولات: بی وای دی و زیرمجموعههای آن در سالهای اخیر فروش بالایی داشته و در تمام سگمنتها حضور دارند. نکته مهم درباره بی وای دی این است که این هلدینگ خودروهایی با قیمت کمتر از ۱۰ هزار دلار دارد و همزمان محصولات لوکس و مدرنی با قیمت بیش از ۱۰۰ هزار دلار ارائه میدهد. در صنعت خودرو، کمتر گروه یا هلدینگی با چنین سبد متنوع و کاملی روبرو هستیم.
چرا این همکاری متفاوت است؟
پیش از اعمال شدیدترین تحریمهای بینالمللی و در سال ۱۳۹۴، بی وای دی از طریق کارمانیا وارد ایران شد. در آن زمان کیفیت محصولات این شرکت به سطح امروز نرسیده بود، اما همان موقع مشخص بود که بی وای دی با دیگر برندهای چینی تفاوت دارد. آن زمان قرار بود همکاری بین بی وای دی و کارمانیا در زمینه خودروهای سواری و حمل و نقل عمومی باشد و برنامههای این شراکت به طور جدی دنبال میشد. با تشدید تحریمها، بی وای دی ایران را ترک کرد و همه برنامههای مشترک متوقف شد.
اما اکنون، ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز خاورمیانه، وارد مذاکرات با یکی از غولهای خودروسازی چین شده است. این مذاکرات همزمان با روی کار آمدن بخش خصوصی در ایران خودرو آغاز شده و باید آن را به فال نیک گرفت. البته نباید فراموش کرد که این همکاری باید شامل انتقال فناوری باشد، نه صرفاً مونتاژ. اکنون باید دید این مذاکرات به کجا میانجامد و آیا محصولات بی وای دی دوباره در ایران تولید خواهند شد یا خیر؟
