منتشر شده در 26 آذر 1404 ساعت 11:23
عکاس
امیرعباس طاهری

سایپا آریا جدیدترین محصول ملی سایپا است که برای چندمین بار در حال گذراندن تست های فنی دیده شده است و مشخص نیست که چه زمانی عرضه می شود؟
پس از آن که سدان شاهین توسط شرکت سایپا وارد بازار شد، مدیران این شرکت به فکر عرضه نسخه کراس اوور آن افتادند؛ محصولی که قرار بود هم شیوه و طرز تفکر جدید مدیران سایپا را به نمایش بگذارد و هم محصولی مطابق با سلایق و علاقه بسیاری از مردم باشد و هم لقب اولین کراس اوور ملی را از آن خود کند. اما با اینکه پروژه ی توسعه آن زودتر از ریرا شرکت ایران خودرو شروع شد اما تا همین لحظه روانه بازار نشده و شرکت سایپا تنها به نمایش این خودرو در نمایشگاه های خودروی مختلف بسنده کرده است و نکته جالب تر این که شرکت سایپا با وجود عدم عرضه کراس اوور ملی آریا، اخیرا نسخه پلاگین هیبرید آن را در نمایشگاه موتور تهران به نمایش گذاشته بود.

نکته دیگری که باید در مورد این محصول ملی سایپا بدانیم این است که سایپا آریا چندین بار در حال گذراندن تست های فنی دیده شده که آخرین آن مربوط به عصر روز سه شنبه ۲۵ آذر ۱۴۰۴ و در حوالی عوارضی تهران بوده است و با اینکه چندین سال از رونمایی آن گذشته، هنوز مشخص نیست که این خودرو بالاخره چه زمانی در بازار عرضه خواهد شد. در ادامه نگاهی کوتاه به این محصول ملی سایپا خواهیم داشت.
ویدیوی معرفی محصول ملی سایپا
سایپا آریا بر مبنای پلتفرم SP100 توسعه داده شده که در واقع همان پلتفرمی است که سایپا شاهین بر مبنای آن توسعه داده شده بود. همانطور که پیدا است، خط طراحی آریا بسیار نزدیک به شاهین است و عملا این خودرو نسخه هاچبک کراس شاهین به حساب می آید. البته نباید از این موضوع غافل شد که طراحی و دیزاین بخش های عقب این خودرو از شاهین، اسپرت تر و جوان پسندانه تر بوده و طراحی رینگ های آلومینومی نیز بسیار جذاب تر از شاهین است.
زیر کاپوت این محصول ملی سایپا یک موتور ۲ لیتر چهار سیلندر تنفس طبیعی قرار دارد که با نام N20 شناخته می شود. پیشرانه ای با دریچه گاز برقی که توان تولید نهایت قدرت حدودی ۱۳۸ اسب بخار را (در دور ۶۰۰۰) با نهایت گشتاور حدودی ۱۸۹ نیوتن متر (در دور ۴۴۰۰) دارد. قدرت از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو منتقل می شود و لازم به ذکر است که مجموعه قوای محرکه و سیستم انتقال قدرت از DAE چین تامین می شود.

سیستم تعلیق آریا در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع نیمه مستقل است. ظرفیت باک ۴۷ لیتر و مصرف سوخت سایپا آریا در شرایط استاندارد ۷.۵ لیتر محاسبه می شود. بر اساس این موضوع می توان گفت که آریای سایپا هم پیشرانه راضی کننده ای دارد که مشکلی با بنزین بی کیفیت ایران نخواهد داشت و هم مصرف سسوخت به نسبت پایینی برای آن ثبت می شود.
در نسخه نهایی این محصول ملی سایپا به عنوان فول آپشن ترین محصول این شرکت امکاناتی نظیر فرمان D کات کمکی برقی، سیستم کنترل پایداری، رادار نقطه کور، تهویه اتوماتیک، آینه جانبی تاشو برقی به همراه گرم کن، سنسور و دوربین دنده عقب، صندلی برقی راننده (۶حالته)، روکش چرم صندلی ها، گرم کن صندلی های جلو، سنسور نور، دسته نده الکترونیکی، کنترلر های سیستم صوتری روی فرمان، کلاستر دیجیتال، شارژر وایرلس، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، سانروف، کروز کنترل و محدود کننده سرعت، ترمز پارک برقی، اتوهلد و… دیده می شود که این خودرو را جزو فول آپشن ترین محصولات تولید داخل مبدل می کند.

