باشگاه خبرنگاران جوان؛ نرگس امام جمعه سالار قاسمی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در برنامه صف اول شبکه خبر بیان کرد: «کیفیت بخشی و اجرای عدالت برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه تنها محدود به فضای آموزشی نیست.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: «این دانش‌آموزان به فضاهای آموزشی، پرورشی و ورزشی بیش از دانش‌آموزان عادی نیاز دارند.»

وی با اشاره به محدودیت‌های دانش‌آموزان استثنایی گفت: «مدارس این دانش‌آموزان باید دارای معماری و طراحی ویژه و متناسب با نیازهای آنان باشند.»

سالار قاسمی افزود: «کمبود فضای آموزشی مسئله‌ای جدی نیست، اما فضاهای موجود با نیاز دانش‌آموزان مطابقت ندارند.»

او تأکید کرد: «فضاهای آموزشی استثنایی باید بر اساس نیازهای متفاوت دانش‌آموزان مناسب سازی شوند و فضاهای اختصاص یافته به سازمان باید هماهنگ با این شرایط باشد.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: «برنامه پنج ساله‌ای در نظر گرفته شده تا مدارس استثنایی متناسب سازی شوند.»

وی گفت: «نسبت معلم به دانش‌آموز در مدارس استثنایی یک به شش است، یعنی هر کلاس شامل یک معلم و پنج دانش‌آموز می‌باشد.»

سالار قاسمی بیان کرد: «ایمن‌سازی فضاهای آموزشی و ورزشی نیازمند استاندارد سازی و متناسب سازی است و سازمان آموزش و پرورش استثنایی در صورت عدم رعایت استانداردها از تحویل فضاها توسط پیمانکاران خودداری می‌کند.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه برنامه درسی ملی هنوز بر اساس نیازهای روز دانش‌آموزان به‌روزرسانی نشده است، افزود: «یکی از وظایف اصلی سازمان، به‌روزرسانی مداوم و مستمر محتوای درسی بر اساس تغییرات جهانی در عرصه آموزش و پرورش است.»

وی با اشاره به نشست‌های انجام شده با پژوهشکده‌ها و دانشگاه‌ها مانند علامه و تهران گفت: «سازمان آموزش و پرورش استثنایی حدود ۱۵۰ عنوان محتوا آموزشی دارد که طی پنج سال آینده اصلاح و به‌روزرسانی خواهد شد.»

سالار قاسمی تصریح کرد: «این سازمان دارای ۷۵۰ مدرسه است که حدود ۵۷۰ مدرسه مرتبط با آموزش متوسطه دوم می‌باشد و در حوزه کار و دانش حدود ۱۰ هزار و در آموزش پیشرفته حدود ۷ هزار دانش‌آموز دارد.»

وی افزود: «در رشته‌های کار و دانش، آموزش‌های مهارتی مانند باغبانی، پرورش پرندگان زینتی و رشته‌های فنی ارائه می‌شود و دانش‌آموزان مهارت‌های لازم را فرا می‌گیرند و گاهی محصولات خود را به فروش می‌رسانند و درآمدزایی می‌کنند.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه حدود ۱۶ هزار دانش‌آموز استثنایی از تحصیل بازمانده‌اند؛ گفت: «یکی از دلایل اصلی بازماندگی، عدم ارائه سرویس رایگان مدارس استثنایی است. در قوانین بودجه ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ پیش‌بینی شده شهرداری‌ها بتوانند خدمات ایاب و ذهاب دانش‌آموزان را رایگان ارائه دهند اما در برخی استان‌ها این خدمات رایگان نیست و ما در حال رایزنی برای رفع این مشکل هستیم.»

منبع: https://www.yjc.ir/fa/news/8895752/%D9%85%D8%AD%D8%AA%D9%88%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%E2%80%8C%D8%A2%D9%85%D9%88%D8%B2%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D9%86%DB%8C%D8%A7%D8%B2%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%88%DB%8C%DA%98%D9%87

Source link

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *