منتشر شده در 12 خرداد 1404 ساعت 13:55
عکاس
علیرضا پاداش

مسئولان تصمیم گرفتهاند هزینه شارژ خودروهای برقی را افزایش دهند. این موضوع با اعلام قیمت جدید شارژ خودرو برقی آغاز شده و مالکین خودروهای برقی را متأثر ساخته است.
بر اساس گزارش پایگاه خبری آی آر آر اس اس، در کشورهای پیشرفته جهان، جذابیت استفاده از خودروهای برقی به دلیل هزینه کمتر نگهداری و هزینه پیمایش پایینتر نسبت به خودروهای سوخت فسیلی است. اما با تصمیم جدید مسئولان ایرانی، از این پس هزینه استفاده از خودروهای برقی در مقایسه با پیمایش مشابه یک خودرو بنزینی، تا سه برابر بالاتر خواهد بود.
قبلاً مالکان خودروهای برقی بین ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ تومان بابت هر کیلووات برق در جایگاهها پرداخت میکردند. یعنی اگر مصرف هر خودرو برقی برای ۱۰۰ کیلومتر حدود ۱۵ کیلووات ساعت باشد، هزینهای بین ۳ تا ۱۵ هزار تومان توسط مالک پرداخت میشد. به عبارت ساده، هزینه پیمایش ۱۰۰ کیلومتر برای خودروی برقی معادل مصرف یک تا پنج لیتر بنزین آزاد (بنزین ۳ هزار تومانی) بود.

قیمت جدید شارژ خودرو برقی چگونه است؟
از این پس هزینه شارژ خودروهای برقی بسته به ساعت مراجعه به جایگاه (ساعات کم بار، میان بار و پربار)، ساختار مالکیت جایگاه و فصل (گرم یا غیر گرم) متغیر خواهد بود. کمترین هزینه هر کیلووات ساعت شارژ خودرو برقی با دستگاه DC یا فست شارژ، در فصول غیر گرم و ساعات کم بار ۱۴۸۸ تومان است. بیشترین هزینه شارژ مربوط به فصول گرم و ساعات پربار، ۴۵۰۰ تومان برای هر کیلووات ساعت میباشد.
بنابراین، اگر خودروی برقی به طور متوسط ۱۵ کیلووات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف داشته باشد، هزینه پیمایش بین ۲۳۴۲۰ تا ۶۷۵۰۰ تومان برای هر ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. این میزان معادل مصرف ۷.۷۷ تا ۲۲.۵ لیتر بنزین آزاد در هر ۱۰۰ کیلومتر است. این محاسبات در حالی است که خودروی برقی مصرف انرژی منطقی ۱۵ کیلووات ساعت را داشته باشد. در بسیاری موارد، مصرف خودروهای برقی در شرایط آب و هوایی ایران بیش از ۲۰ کیلووات ساعت در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
به زودی جدول قیمت جدید شارژ خودروهای برقی منتشر خواهد شد.

آیا استفاده از شارژر خانگی برای کاهش هزینه شارژ خودروهای برقی منطقی است؟
در سراسر جهان استفاده از شارژرهای AC و شارژرهای خانگی AC منطق دارد؛ زیرا علاوه بر افزایش عمر باتری خودرو، منجر به کاهش هزینهها میشود. اما وزارت نیرو در جمهوری اسلامی مدتهاست تصمیمی درباره محاسبه هزینه برق خانگی مخصوص شارژ خودروهای برقی نگرفته است. به همین دلیل، مالکان خودروهای برقی که از شارژرهای خانگی استفاده میکنند اغلب با اخطار قطع برق و محاسبه نرخ برق مصرفی منزل به صورت تصاعدی مواجه شدهاند که هزینه بسیاری به دنبال دارد.
در جهان چه رویکردی وجود دارد؟
در کشورهای پیشرفته برای تشویق استفاده از خودروهای برقی و حمایت از مالکان این خودروها، علاوه بر معافیتهای مالیاتی، هزینه برق مصرفی خودروی برقی به گونهای محاسبه میشود که استفاده از آنها به مراتب کمتر از خودروهای سوخت فسیلی هزینه داشته باشد.
با این حال، تصمیم اخیر دولت ایران باعث شده است هزینه پیمایش یک خودروی برقی به طور قابل توجهی بالاتر از خودروهای بنزینی باشد. حال باید دید مسئولان، طرح قیمت جدید شارژ خودروهای برقی را بازنگری خواهند کرد یا خیر.

دیدگاه مسئولان ایرانی چگونه است؟ آیا هزینه شارژ خودرو برقی منطقی است؟
نه میدانیم و نه قادر به اظهار نظر هستیم؛ تنها میتوان گفت که در این موضوع سکوت کنیم! نکته قابل توجه این است که عباس علیآبادی، دورهای وزیر صنعت، معدن و تجارت بوده و پروژه عرضه خودروهای برقی در ایران را آغاز کرده است. اکنون که وزیر نیرو شده و مسئولیت تأمین برق برای خودروهای برقی را دارد، مسیر را به گونهای پیش برده که خرید خودروی برقی توجیه اقتصادی ندارد.
سؤال این است که در شرایط فعلی قطعی برق، عدم توان تأمین برق سراسری و عدم تحقق وعدههایی مانند حمایتهای مالی، ایجاد یارانه، توسعه زیرساختها و غیره، مسئولان با چه انگیزهای هزینه شارژ خودروهای برقی را چندین برابر افزایش دادهاند؟
