منتشر شده در 13 خرداد 1404 ساعت 13:30
عکاس
محمد مهدی مبینی

طراح تیم آی آر آر اس اس، فیس لیفتی نوین برای هاچبک کراس سیتروئن C3-XR ارائه داده است. در ادامه به بررسی تغییرات این خودروی مونتاژی میپردازیم.
سایپا پس از چالشهای متعدد، کراس اوور سیتروئن C3-XR را با خط تولید چین به بازار ایران عرضه کرد. این خودرو تاکنون دو بار فیس لیفت شده تا به شکل مونتاژ شده وارد بازار کشور شود. آخرین فیس لیفت این خودرو مربوط به سال ۲۰۲۱ است که به دلیل تحولات سریع در طراحی خودرو، ظاهر این کراس اوور چینی-فرانسوی تا حدی کهنه به نظر میرسد. یکی از نقدهای مطرح شده توسط کارشناسان و مخاطبان پس از معرفی در ایران، مربوط به عدم بهروز بودن طراحی ظاهری آن بود.
سیتروئن C3-XR در واقع یک کراس ساب کامپکت است که به واسطه همکاری پژو سیتروئن و دانگ فنگ موتور چین، بر اساس پلتفرم PS1 طراحی و تولید شده است. با توقف تولید این خودرو در چین، سایپا اقدام به ارائه فیس لیفت سوم آن نموده و قرار است با واردات قطعات از چین، این مدل را در ایران تولید کند. در ادامه به جزئیات تغییرات طراحی در این فیس لیفت میپردازیم:
بررسی تغییرات داخلی و خارجی فیس لیفت سیتروئن C3-XR
در نمای جلو سیتروئن C3-XR، شاهد تغییر طراحی چراغها هستیم که به چراغهای دو قسمتی تبدیل شدهاند. قسمت پایین چراغ اصلی با دی لایت به سبک دندان شیر پژو مجهز شده، که از ویژگیهای طراحی خودروهای فرانسوی و به ویژه پژو است. چراغهای این فیس لیفت در ابعاد عرض و طول تغییر یافته و به چراغهایی باریک با دی لایت تبدیل شدهاند. جلوپنجرهای شبکهای شکل، مشابه خودروی ری، در این مدل دیده میشود که در حالی که در ری چندان جذاب نیست، در این خودرو جلوه زیبایی دارد. به طور کلی، این بخش بسیار جذابتر و اسپرتتر نسبت به نسخه ابتدایی ظاهر شده که نکتهای مثبت است.

در نمای جانبی، دو رنگ بودن بدنه بیش از پیش برجسته شده است. زیبایی فیس لیفت سیتروئن C3-XR با رینگهای جدید دو رنگی که اضافه شدهاند، با ظاهر اسپرت قسمت جلو هماهنگی کامل دارد. به دلیل فیس لیفت بودن، تغییرات اساسی در این بخش مشاهده نمیشود.

در بخش عقب، دیگر اثری از کاسه چراغهای بزرگ که جلوه خودرو را کاهش داده بود، دیده نمیشود و چراغهای به هم پیوسته با یک نوار ال ای دی برجسته شدهاند. داخل چراغها، اشکال زیبایی طراحی شده است. دیفیوزری با اندازه بزرگ روی سپر نصب شده که چهار خروجی اگزوز روی آن قرار دارد. طراحی دیفیوزر بسیار زیبا بوده و با سایر اجزای اسپرت خودرو هماهنگ است.

داخل کابین نیز تغییراتی ایجاد شده که ظاهر قدیمی آن را بهروزرسانی کرده است. صفحه مالتیمدیا ابعاد بزرگتر و عریضتری یافته که الگویی رایج در خودروهای امروزی است. فرمان این خودرو با نمونه اطلس جایگزین شده و دسته دنده مکانیکی قبلی به نمونه جدیدی تعویض گردیده که در بسیاری از خودروهای پژو-سیتروئن مورد استفاده قرار میگیرد. کلیت طراحی فیس لیفت سیتروئن C3-XR با تغییراتی گسترده زیباتر، جسورانهتر و جذابتر شده است.






طراح: محمد مهدی مبینی
سیتروئن C3-XR ؛ مشخصات فنی و امکانات
نیروی محرکه این خودرو توسط موتور سه سیلندر ۱.۲ لیتری توربوشارژ تامین میگردد که قادر است ۱۱۶ اسب بخار قدرت و ۱۹۰ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. نیروی تولید شده از طریق جعبه دنده ۶ سرعته دوکلاچه تر به چرخهای جلو منتقل میشود. سیستم تعلیق جلو از نوع مک فرسون و محور عقب مجهز به سیستم تعلیق توییست بین است. اگرچه این نوع سیستم تعلیق چندان جدید نیست، اما عملکرد قابل قبولی ارائه میدهد.
در تیپ 1 این خودرو امکاناتی مانند؛ هشدار کمربند ایمنی (SBR)، کمک تعویض دنده، کروز کنترل، سنسور نور و باران، مالتی مدیای ۹ اینچی، صفحه کیلومتر دیجیتال، صندلیهای چرمی، کیسه هوای جلو جانبی، سیستم کنترل پایداری، کمک حرکت در سربالایی، فرمان کمکی برقی فراهم شده است. تیپ 2 امکاناتی را مانند کیسه هوای پردهای، صندلی برقی، چراغ بدرقه، شیشههای دودی عقب، گرمکن صندلی جلو، آینههای تاشو برقی، آینه الکتروکرومیک و شارژر برای سرنشینان عقب اضافه کرده است. در نسخه فول این خودرو، امکانات رفاهی و ایمنی کامل قابل دسترس بوده و به علاوه ورود و استارت بدون کلید، سانروف و فرمان دیکات نیز در آن حضور دارند.
