مدتها پیش از اینکه M3 اتاق E30 در سال ۱۹۸۵ به تیتر خبرها تبدیل شود، ب ام و 323i اتاق E21 ثابت کرده بود که برای لذت بردن از سواری نیازی به جنجال و تبلیغات گسترده نیست! اکنون یک نمونه نادر و کمکارکرد از مدل ۱۹۷۹ این خودرو دوستداشتنی در سوئد برای فروش گذاشته شده است؛ این خودرو همانند یک کپسول زمان، اصالت و زیبایی بینظیر دهه ۷۰ را حفظ کرده است.
براساس اطلاعات موجود، این ب ام و کلاسیک با رنگ سبز متالیک خاص در ماه جولای ۱۹۷۹ به اولین مالک خود در شهر ساحلی ترلبورگ تحویل داده شده است. زیر کاپوت این خودرو موتور شش سیلندر خطی ۲.۳ لیتری جای گرفته است که قادر به تولید ۱۴۱ اسب بخار قدرت است. این میزان قدرت باعث میشد که این مدل در آن دوران قویترین عضو خانواده E21 باشد.
هرچند ۱۴۱ اسب بخار در مقایسه با قدرت ۵۴۳ اسب بخاری هیولایی مانند M3 CS ناچیز به نظر میرسد، ولی نباید فراموش کرد که وزن ب ام و E21 فقط ۱۱۸۰ کیلوگرم است و قادر بود در ۸.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت این خودرو ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت بوده که در استانداردهای دهه ۷۰ بسیار چشمگیر است.
قدرت خودرو توسط گیربکس ۵ سرعته دستی انتقال مییابد که نیرو را به چرخهای عقب منتقل میکند؛ این ویژگی کلاسیک هنوز هم یکی از بهترین انتخابها برای تجربه رانندگی لذتبخش است.
جذابیت اصلی این ب ام و نه در مشخصات فنی، بلکه در شرایط فوقالعاده نگهداری آن است. طبق دادههای سایت Bilweb Auctions، مالک اصلی و همسرش فقط در دوره سالهای ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۴ و تنها در تابستانها از خودرو استفاده کردهاند. پس از این دوره، به علت داشتن چند خودرو دیگر، این خودرو به مدت ۲۶ سال به طور کامل در پارکینگ سرپوشیده نگهداری شده است.
در سال ۲۰۱۰، مالک تصمیم گرفت که خودرو را بازسازی کند و در کارگاه شخصی خود سرویس کامل انجام داد. هماکنون کیلومترشمار خودرو فقط ۳۵,۹۱۶ کیلومتر نمایش میدهد و به جز اگزوز استیل جدید، تمام قطعات اصلی باقی ماندهاند. رنگ بدنه همچنان براق و بینقص است و قطعات کرومی مانند روز اول میدرخشند.
در نمای جلویی، طراحی نوستالژیک جلوپنجره با چراغهای دوقلو و برفپاککنها همچنان اصالتش را حفظ کرده است. عقب خودرو هم دارای خروجیهای اگزوز دوقلو است. روکشهای صندلی که توسط نمایندگی نصب شدهاند کاملاً سالم باقی ماندهاند و داخل کابین شاهد تجهیزاتی مانند پخش کاست کلاریون (Clarion) با اکولایزر جداگانه، ساعت آنالوگ، سانروف و فرمان سه شاخه کلاسیک هستیم.
این خودرو در شهر مالمو سوئد نگهداری میشود و تخمین زده شده با قیمت بین ۴۸۰,۰۰۰ تا ۵۵۰,۰۰۰ کرون سوئد (معادل تقریبی ۴۹,۸۰۰ تا ۵۷,۰۰۰ دلار آمریکا) فروخته شود. جالب است که بدانید ب ام و 320i xDrive صفرکیلومتر در سوئد حدود ۵۱۰,۰۰۰ کرون (در حدود ۵۲,۹۰۰ دلار) قیمت دارد. آیا انتخاب E21 به جای این خودرو منطقی خواهد بود؟ برای علاقهمندان خودروهای کلاسیک، بهویژه طرفداران محصولات خاطرهانگیز ب ام و، پاسخ قطعاً مثبت است!
تهران – مجله خبری کشاورزی – مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل بخش کشاورزی…
گوگل ابزار نظارت بر وب تاریک خود را در فوریه 2026، کمتر از دو سال…
Blog / Niche SEO / Internal Website Search in Ecommerce: A Complete GuideYour site’s ecommerce…
۲۰:۳۷ - ۲۵ آذر ۱۴۰۴ باشگاهخبرنگاران جوان؛ محبوبهکباری- صادق ضیائیان مدیرکل پیشبینی سازمان هواشناسی کشور…
در طول فرآیند انتشار HyperOS 3 در مورد بسیاری از دستگاه های شیائومی که هنوز…
مجسمهای غولپیکر که فرعون مصر باستان را به تصویر میکشد، پس از چند دهه مرمت…