آی آر آر اس اس/لرستان استادیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان از توسعه اپلیکیشن آموزشی با هدف ارتقای مهارت‌های دانشجویان پرستاری خبر داد.

رضا حسین آبادی در گفتگو با آی آر آر اس اس از ساخت اپلیکیشن آموزشی خبر داد که هدف آن توانمندسازی دانشجویان پرستاری بوده و آن را گامی نوین در زمینه آموزش بالینی پرستاری توصیف کرد.

وی بیان کرد: در دورانی که فناوری‌های نوین به سرعت روش‌های یادگیری و آموزش را تغییر می‌دهند، نظام آموزش پرستاری نیز نیازمند بازنگری و تحول در روش‌های سنتی آموزش است.

حسین آبادی افزود: بر این اساس، گروهی از پژوهشگران و اساتید دغدغه‌مند، با هدف پاسخ به نیازهای روز آموزش بالینی، اپلیکیشنی نوآورانه ویژه دانشجویان پرستاری طراحی و توسعه داده‌اند که می‌تواند نقطه عطفی در آموزش بالینی و ارزیابی عملکرد دانشجویان در حوزه مراقبت‌های پرستاری باشد.

این استادیار دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: امروزه بسیاری از دانشجویان به جای مراجعه به کتاب‌های معتبر، ترجیح می‌دهند از فضای مجازی برای جستجوی اطلاعات استفاده کنند؛ فضایی که هرچند گسترده و در دسترس است، اما اغلب از اعتبار علمی کافی برخوردار نیست.

وی تصریح کرد: این موضوع می‌تواند تهدیدی برای کیفیت آموزش محسوب شود و ضرورت استفاده از ابزارهای آموزشی مطمئن و علمی را افزایش می‌دهد. اپلیکیشن توسعه یافته نیز دقیقاً برای پاسخ به نیازهای واقعی آموزشی دانشجویان پرستاری و رفع کاستی‌های آموزش بالینی سنتی طراحی شده است.

ویژگی‌ها و قابلیت‌های برجسته اپلیکیشن

حسین آبادی اعلام کرد: این اپلیکیشن دارای دو پنل جداگانه برای اساتید و دانشجویان است که ارتباط تعاملی، مستمر و هدفمند بین آن‌ها را ممکن می‌کند. فرآیند کاربری به گونه‌ای است که دانشجو با انتخاب یک بیمار، مراحل مختلف مراقبت پرستاری شامل بررسی شرایط بیمار، تشخیص‌های پرستاری، برنامه‌ریزی، اجرا و ارزیابی را گام به گام وارد نرم‌افزار می‌کند.

او تاکید کرد: نکته مهم این است که استاد مربوطه می‌تواند حتی از راه دور به دانشجو بازخورد دقیق و حرفه‌ای ارائه دهد، اصلاحات لازم را اعلام کند و دانشجو در یک فرایند تعامل پویا و به‌روز مشارکت داشته باشد.

محتوای علمی معتبر و کاربردی

استادیار دانشگاه متذکر شد: یکی از مزایای این اپلیکیشن، بهره‌مندی از منابع علمی معتبر است. دو کتاب کلیدی تشخیص‌های پرستاری ناندا در دو نسخه فارسی و انگلیسی در اپ بارگذاری شده تا دانشجویان هنگام ثبت تشخیص‌ها بتوانند به منابع دقیق دسترسی داشته باشند. همچنین اطلاعات جامعی درباره بیماری‌های رایج و مراقبت‌های مرتبط در بخش‌های مختلف ارائه می‌شود.

مشارکت فعال دانشجو در فرآیند آموزش

وی گفت: برخلاف برخی اپلیکیشن‌های آموزشی که مطالب را پیش‌فرض و از پیش آماده ارائه می‌دهند، این برنامه بر مشارکت فعال دانشجو تأکید دارد و او را ملزم می‌کند مطالب را خود تایپ کرده یا عکس دست‌نوشته‌های خود را بارگذاری کند. این رویکرد موجب یادگیری عمیق‌تر و مشارکت مؤثرتر می‌شود.

لاگ‌بوک هوشمند و سیستم ارزیابی دقیق

این استاد دانشگاه افزود: اپلیکیشن امکان ثبت و ارزیابی لاگ‌بوک‌ها را فراهم می‌آورد. دانشجو می‌تواند عملکرد خود را بر اساس اهداف کلی و خاص هر بخش ارزیابی کند و نمره دهد، مربی نیز قادر است موارد را تأیید یا ویرایش نماید. پس از تأیید نهایی، نمره قطعی شده و دانشجو قادر به تغییر آن نخواهد بود. نمره آزمون نهایی نیز توسط مربی ثبت می‌شود و در پایان کارآموزی، نمره نهایی به صورت اتوماتیک و شفاف ثبت و گزارش‌گیری می‌گردد.

وی در ادامه به مزایای مهم این اپلیکیشن اشاره کرد: استفاده از فرایند پرستاری به عنوان بخش ضروری آموزش بالینی، ثبت نمرات در روز پایان کارآموزی، جلوگیری از فراموشی عملکرد دانشجو توسط مربی، تسهیل گزارش‌گیری نمرات برای مسئولین، کاهش تفاوت‌های آموزشی میان مربیان مختلف، استانداردسازی آموزش در چارچوب اهداف کارآموزی و یکسان‌سازی محتوای آموزشی در تمامی گروه‌ها.

حسین آبادی گفت: این اپلیکیشن، پاسخی هوشمندانه به نیازهای آموزشی پرستاری در قرن بیست و یکم است؛ با بهره‌گیری از این ابزار فناورانه، می‌توان به ارتقای کیفیت آموزش بالینی، حفظ عدالت آموزشی و ورود دانشجویان به عرصه بالین با مهارت علمی و عملی عمیق‌تر امید داشت.

irrss.ir

Source link

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *