به گزارش خبرگزاری مهر، فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، بیان کرد: بیش از ۹۰ درصد حمل و نقل کشور از طریق جادهها انجام میشود و تا زمانی که امکان توسعه سایر شقوق حمل و نقل در کشور فراهم نشود، باید توجه ویژه به حمل و نقل جادهای داشته باشیم. چنانچه قرار باشد بخشنامه یا ضابطه جدیدی صادر شود، نباید بدون در نظر گرفتن آرا و نظرات رانندگان و شرکتهای حمل و نقلی باشد.
صادق در اشاره به دستاوردهای سفر اخیر خود به همراه هیأت به ترکیه افزود: در آن جلسه عوارض سنگینی که ۲۸ دسامبر گذشته برای رانندگان ایرانی اعمال شده بود را لغو کردیم. همچنین موضوع الزام به استفاده از باک پر گازوئیل نیز منتفی شد، هرچند با توجه به نرخ گازوئیل در ایران و ترکیه، به طور قطع رانندگان ترکیه استفاده از گازوئیل ایران را انتخاب خواهند کرد.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه در یادداشت تفاهم با طرف ترکیهای روی کلمه «موقت» تأکید شده است، یادآور شد: مقرر شده است در مدت سه ماه کمیته مشترک حمل و نقل بین ایران و ترکیه تشکیل شود و باید مسائل فراوانی در این کمیته حل و فصل شود که یکی از آنها نحوه محاسبه نرخ سوخت و نحوه در اختیار قرار گرفتن آن به رانندگان ترک خواهد بود. همچنین افزایش تناژ بار و افزایش تردد نیز باید اتفاق بیفتد.
این عضو کابینه دولت چهاردهم تأکید کرد: دستیابی به تجارت ۳۰ میلیارد دلاری با ترکیه با وضعیتی مانند آنچه در گمرک مرز ترکیه رخ داد، سازگار نیست. همچنین ضروری است مبادی مرزی و اتصالات جدید مرزی تعریف شود.
صادق همچنین درباره از سرگیری قطار تهران – وان اظهار داشت: در ایام نوروز به طور قطع فروش بلیت این مسیر انجام خواهد شد، هرچند طرف ترکیهای همچنین پیگیر قطارهای تهران- آنکارا نیز است. ستاد ملی مرز باید هرچه سریعتر تشکیل شود و در این زمینه باید آرا و نظرات صنف، مجامع و رانندگان نیز دریافت شود تا مشکلاتی مانند عدم هماهنگی در مرز برطرف گردد.
وزیر راه و شهرسازی همچنین هرگونه دخالت مستقیم دولت در تجهیز ناوگان را ناصحیح دانست و گفت: تمام تلاش خود را برای تسهیل به منظور تجهیز ناوگان؛ چه در زمینه خرید از داخل و چه در تسهیل سرمایهگذاری، واردات کامیون، تأمین قطعات و غیره انجام خواهیم داد.
