به گزارش ایرنا به نقل از شینهوا، شی در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در ریو دو ژ،رو برزیل از شولتس، صدراعظم آلمان خواست تا در حل مسئله تعرفههای اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی چین کمک کند.
وی در این دیدار اظهار داشت که تعرفههای اتحادیه اروپا بر خودروهای برقی چینی توجهات بسیاری را در سطح جهان به خود جلب کرده و چین همواره بر حل اختلافات از طریق گفتوگو و مشورت تأکید دارد.
رئیسجمهوری چین با اشاره به اینکه پکن اروپا را به عنوان یک قطب مهم در جهان چندقطبی میداند، ابراز امیدواری کرد که آلمان همچنان نقش مؤثری در این زمینه ایفا کند.
بر اساس این گزارش، دیدار رهبران چین و آلمان در دومین روز نشست گروه ۲۰ برگزار شد؛ جایی که شی خواستار ایجاد یک اقتصاد جهانی از طریق همکاری، ثبات، نوآوری و احترام به محیط زیست شد.
شی روز سهشنبه در دیدار جداگانهای با مکرون، همتای فرانسوی خود، بیان کرد که چین و فرانسه به عنوان کشورهای بزرگ، مسئولیتهای مشترکی دارند تا جامعه بینالمللی را در مواجهه با چالشهای جهانی و در حالی که تغییرات نوینی در حال ظهور است، رهبری کنند.
مکرون تأکید کرد که فرانسه از خودمختاری راهبردی حمایت میکند و مایل است در فضای گفتوگو و همکاری با چین، با احترام متقابل، اختلافات اقتصادی و تجاری را به خوبی مدیریت کرده و توسعه پایدار و روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه را حفظ نماید.
با وجود مخالفت شدید چندین کشور عضو اتحادیه اروپا، کمیسیون اروپا تصمیم خود را برای اعمال تعرفه بر خودروهای برقی تولید چین نهایی کرده است.
کمیسیون اروپا ادعا میکند که تعرفههای اضافی به منظور جبران اثرات یارانههایی است که پکن در بخش خودروهای الکتریکی ارائه میدهد. این نهاد معتقد است که حمایتهای مالی گسترده چین به تولیدکنندگان داخلی باعث شده خودروهای این کشور با قیمتهایی غیر واقعی، در رقابت با خودروسازان اروپایی به فروش برسند.
کمیسیون اروپا ادعا دارد که به دنبال این سیاست پکن، فروش خودروهای برقی ساخت شرکتهای چینی در اروپا با سرعت چشمگیری افزایش یافته است. طبق برآورد این کمیسیون، سهم بازار این خودروها از ۱.۹ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۱۴.۱ درصد در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۴ رسیده است.
