منتشر شده در 08 خرداد 1404 ساعت 12:00

شرکت شیائومی تازهترین گزارش مالی مربوط به سه ماهه اول سال ۲۰۲۵ را منتشر کرده است که نشاندهنده پیشرفت چشمگیر آن در حوزه خودروهای الکتریکی میباشد. طبق آمار ارائه شده، در این بازه زمانی ۷۵٬۸۶۹ دستگاه از مدل سدان SU7 به مشتریان تحویل داده شده است. با این حال، نکته قابل توجه این است که تولید خودرو هنوز برای شیائومی سودآور نیست و شرکت به ازای هر دستگاه خودرو فروخته شده، متحمل زیان میشود!
نتایج مالی در بخش خودروهای الکتریکی و هوش مصنوعی
مطابق گزارش مالی شیائومی، بخش کسبوکار خودروهای الکتریکی هوشمند و نوآوریهای مرتبط با هوش مصنوعی در سه ماهه اول سال جاری ۱۸.۶ میلیارد یوان (معادل حدود ۲.۵۸ میلیارد دلار آمریکا) درآمد کسب کرده است. از این رقم، ۱۸.۱ میلیارد یوان (۲.۵۱ میلیارد دلار) از فروش خودروهای الکتریکی حاصل شده و ۵۰۰ میلیون یوان (۷۰ میلیون دلار) از دیگر فعالیتهای مرتبط بهدست آمده است.
این شاخه از فعالیتهای شیائومی با حاشیه سود ناخالصی معادل ۲۳.۲ درصد همراه بوده اما همچنان زیان عملیاتی ۵۰۰ میلیون یوان (۷۰ میلیون دلار) ثبت کرده است. این بدان معناست که در سه ماهه اول ۲۰۲۵، فروش هر دستگاه خودرو برای این شرکت به طور متوسط حدود ۶۵۰۰ یوان (۹۰۳ دلار) ضرر داشته است. خوشبختانه این مقدار نسبت به زیان میانگین ۴۵ هزار یوان (۶۲۵۰ دلار) به ازای هر دستگاه در سال ۲۰۲۴ بهبود قابل توجهی نشان میدهد!

عوامل زیاندهی شیائومی
«لو ویبینگ»، یکی از مدیران ارشد شیائومی، در خصوص این زیاندهی بیان کرده است که کسبوکار خودروهای این شرکت در مرحله آغازین قرار دارد و هنوز به مقیاس تولید اقتصادی نرسیده است. وی افزود:
«سرمایهگذاریهای اولیه بسیار زیاد در تأسیس کارخانهها و توسعه فناوریهای خاص، از دلایل اصلی زیانها هستند و این مسیر مشابه الگوی رشد سایر شرکتهای خودروسازی در این صنعت نوظهور است.»
با توجه به روند رو به رشد تحویل خودروها، بهخصوص استقبال بالای مشتریان از سدان پرچمدار SU7 اولترا، انتظار میرود شیائومی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۵ به نقطه سر به سر برسد یا حتی سودآور شود.

پذیرش بسیار خوب کراس اوور YU7 شیائومی
در جریان اعلام نتایج مالی، لو ویبینگ به استقبال فوقالعاده بازار از کراس اوور جدید YU7 نیز اشاره کرد. وی گفت: «در حال حاضر میزان تمایل کاربران نسبت به YU7 تقریباً سه برابر بیشتر از SU7 در همین بازه زمانی پیش از عرضه است.»
او تأکید نمود که YU7 توانسته طیف گستردهتری از مخاطبان را نسبت به SU7 جذب کند که این عامل باعث افزایش اطمینان تیم شیائومی نسبت به موفقیت این خودرو شده است. عرضه رسمی YU7 برای ماه جولای ۲۰۲۵ برنامهریزی شده و بر اساس پیشبینیها، قیمت پایه آن حدود ۲۴۶ هزار یوان (معادل ۳۴ هزار دلار آمریکا) خواهد بود. این قیمتگذاری YU7 را به رقیبی جدی برای نسخه استاندارد تسلا مدل Y تبدیل میکند که با قیمت ۲۶۳ هزار و ۵۰۰ یوان (۳۶ هزار و ۶۰۰ دلار) ارائه میشود.

رقابت شیائومی با تسلا در بازار داخلی چین
در حالی که بازار خودروهای الکتریکی در چین بسیار پررقابت است، شیائومی با مدل SU7 و اکنون YU7 توانسته جایگاه مناسبی برای خود ایجاد کند. لازم به ذکر است که سدان SU7 پیشتر موفق شده بر رقبای قدرتمندی مانند تسلا مدل ۳ و بیوایدی هان پیشی بگیرد.
با توجه به استراتژی قیمتگذاری تهاجمی، طراحی جذاب و توسعه فناوریهای اختصاصی، شیائومی میتواند به تهدیدی جدی برای تسلا در بازار داخلی چین تبدیل شود؛ بهخصوص با توجه به این که SU7 تنها در طول یک سال بیش از ۲۵۰ هزار دستگاه فروش داشته است.
