
۱۰:۲۳ – ۱۲ خرداد ۱۴۰۴
فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، در نشست سیزدهم اجلاس کشورهای عضو اکو بیان کرد: سخنرانان این اجلاس به درستی اشاره کردند که علیرغم وجود عدم قطعیتهای ژئوپولیتیکی در سطح کشورهای منطقه، چشماندازی بسیار روشن برای کشورهای اکو و گسترش ارتباطات و تعاملات میان آنها وجود دارد.
او افزود: پیوندهای تمدنی که میان اعضای اکو برقرار است، به همراه این تاریخ دیرینه و ارتباطات حمل و نقلی تاریخی، نقش مهمی در تحقق آیندهای روشن ایفا خواهد کرد.
وی اظهار داشت: تقویت ظرفیتهای حمل و نقل، چه در حوزه هوایی و پروازهای مستقیم و چه در زمینه ارتباطات ریلی و جادهای، از نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد. یکی از مسائل کلیدی، تهیه استراتژی جدید و شفاف برای کشورهای عضو اکو جهت ترسیم چشماندازی روشن و شکوفایی در این کشورها محسوب میشود.
صادق اضافه کرد: در این بخش از جلسه، طبق برنامه، لازم است دستور کار اجلاس به تصویب برسد. پیشنویس دستور کار قبلاً به هیئتهای شرکتکننده ارائه شده و از روسای هیئتها درخواست میشود در صورت داشتن هرگونه نظر در خصوص پیشنویس و دستور کار تایید شده، آن را اعلام کنند.
او تصریح کرد: این نشست که اهمیت بالایی در منطقه دارد، قطعا به ارتقاء رفاه اقتصادی مردم کشورهای عضو اکو کمک خواهد کرد.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: راهبرد جمهوری اسلامی ایران، به ویژه در حوزه حمل و نقل و ترانزیت، بر تقویت چندجانبهگرایی اقتصادی و ارتقاء همکاریها با همسایگان تاکید دارد.
صادق خاطرنشان کرد: همگرایی میان کشورهای عضو اکو پیشرفت چشمگیری داشته و با توجه به ظرفیتهای گسترده منطقه برای همکاری و ایجاد الگویی موفق از همگرایی منطقهای، انتظار میرود این روند سرعت بیشتری یابد.
او گفت: بیتردید، نقش دبیرکل سازمان و وزرای کشورهای عضو در تحقق این اهداف، بسیار برجسته خواهد بود.
وی افزود: حمل و نقل و ترانزیت به عنوان یکی از سه اولویت اصلی سازمان، میتواند مبنایی برای تحرک و بهبود همکاریها در حوزههای تجارت، گردشگری و انرژی در منطقه باشد. تقویت مناسبات حمل و نقلی و ترانزیتی در سطوح دوجانبه و چندجانبه از ارکان مهم همکاری جمهوری اسلامی ایران با کشورهای عضو اکو است و این موضوع در بالاترین سطح حمایت میشود.
او توضیح داد: ایران با برخورداری از موقعیت جغرافیایی ممتاز در غرب آسیا، دسترسی به آبهای آزاد از طریق خلیج فارس و دریای عمان، و بیش از ۲۵۰ هزار کیلومتر انواع راه و ۱۵ هزار کیلومتر خطوط ریلی، در نقطه تلاقی کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب قرار دارد و آماده است این ظرفیت عظیم را با اعضای اکو، ویژه کشورهای محصور در خشکی، به اشتراک بگذارد.
وی افزود: با توجه به پیشینه تاریخی کشورهای عضو اکو در ساخت کریدورهای تمدنی همچون جاده ابریشم، جاده ادویه و جاده شاهی، در دوره جدید نیز این کشورها قادر به ایفای نقش برجستهای هستند.
صادق تاکید کرد: بنابراین باید نقش و جایگاه سازمان اکو را برای تبدیل آن به سازمانی موفق و کارآمد در توسعه و گسترش حمل و نقل و ترانزیت در منطقه، بازتعریف کرد.
او یادآور شد: تعریف دقیق چشمانداز و راهبردهای حمل و نقلی منطقه اکو، در قالب برنامه چشمانداز ۲۰۳۵ این سازمان، ضرورتی اساسی است و از دبیرکل محترم میخواهم با مشارکت اعضا و بر اساس یک جدول زمانی مشخص، این سند را تهیه نمایند.
وی در پایان اظهار داشت: خوشبختانه همکاریهای ترانزیتی در منطقه اکو در سالهای اخیر روند قابل توجهی داشته است.
