منتشر شده در 17 خرداد 1404 ساعت 11:30
در این مقاله به بررسی مزایا و معایب آی آر آر اس اسی سابرینا پلاس، که همان بیجینگ U5 سدان اقتصادی بازار است، میپردازیم.
بایک (BAIC) یکی از خودروسازان بزرگ چین است که در زمینه تولید خودروهای سواری، تجاری و الکتریکی فعالیت میکند. یکی از زیرمجموعههای مهم این شرکت، برند بیجینگ (BEIJING) است که در سال ۲۰۱۹ معرفی شد. مدلهایی مانند بیجینگ EU5، Beijing U5 Plus و بیجینگ X7 از تولیدات برجسته این برند به حساب میآیند. نسل اول Beijing U5 در سال ۲۰۱۴ در نمایشگاه خودروی پکن رونمایی شد و بر اساس پلتفرم SAAB 9-3 توسعهیافته بود، که پس از ورشکستگی ساآب (SAAB) به مالکیت شرکت بایک درآمد. پس از چهار سال، بایک نسخه فیسلیفت این مدل را تولید و در سال ۲۰۱۸ عرضه کرد. با این وجود، این خودرو به کار خود پایان نداد و در سال ۲۰۲۱ بار دیگر فیسلیفت شد و با نام Beijing U5 Plus وارد بازار شد که طراحی ظاهری و کابین جدیدی نسبت به نسخه قبلی دارد.
زیر کاپوت سدان جدید بایک پیشرانهای ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی قرار دارد که قادر به تولید ۱۱۱ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتنمتر گشتاور است. نیرو از طریق جعبه دنده CVT به چرخهای جلو منتقل میشود و مصرف سوخت ترکیبی آن حدود ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است. سیستم تعلیق جلو مک فرسون و سیستم تعلیق عقب تورشن بیم است، بنابراین نباید انتظار هندلینگ و راحتی مشابه خودروهایی با سیستم تعلیق مولتی لینک را داشت.
از امکانات ایمنی و رفاهی این خودرو میتوان به ۴ کیسه هوا، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار نقطه کور، هشدار خروج از خط، هشدار برخورد از جلو، سانروف، فرمان کمکی برقی، چراغهای LED، ورود بدون کلید، استارت دکمهای، سامانه کنترل کشش، سامانه کنترل پایداری، سنسور TPMS، حالت رانندگی اسپرت، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دنده عقب، کروز کنترل، رینگ آلومینیومی و موارد دیگر اشاره کرد.
عدم مشکلات پیشرانه توربو: یکی از مشکلاتی که اکثر خودروهای با موتور توربوشارژ در ایران با آن مواجه هستند، کیفیت پایین بنزین است. پیشرانههای توربو، به ویژه در ترکیب با قابلیت پاشش مستقیم سوخت، نیازمند سوختی با کیفیت بالا هستند که در جایگاههای داخلی ایران معمولاً در دسترس نیست. موتور ۱۵۰۰ سیسی سابرینا پلاس به دلیل تنفس طبیعی بودن، حساسیت کمتری نسبت به کیفیت سوخت دارد و این نکته میتواند از مزایای این خودرو به شمار آید.
کیفیت متریال کابین: مواد استفاده شده در کابین این خودرو ترکیبی از سافت تاچ و پلاستیک خشک است. بخش بالایی داشبورد به طور کامل از متریال نرم تشکیل شده و چهار درب نیز از ترکیب مواد نرم و پلاستیک خشک ساخته شدهاند. اگرچه این خودرو در رده اقتصادی قرار دارد، کیفیت متریال به کار رفته قابل قبول بوده و طراحی کابین رضایتبخش است.
امکانات ایمنی و رفاهی مطلوب: اگرچه قیمت این خودرو در رده متوسط قرار دارد، اما از نظر امکانات، بسته بهتری نسبت به رقبا ارائه میدهد. از امکانات ایمنی و رفاهی بارز سابرینا پلاس میتوان به ۴ کیسه هوا، دوربین ۳۶۰ درجه، رادار نقطه کور، هشدار خروج از خط، هشدار برخورد از جلو، سانروف، چراغهای LED، سنسور پارک جلو و عقب، کروز کنترل و رینگ آلومینیومی دو رنگ اشاره کرد.
پیشرانهای با قدرت محدود: هرچند نبود توربو در پیشرانه ممکن است موجب کاهش هزینههای نگهداری و استهلاک شود، اما توان ۱۱۱ اسب بخاری موتور ۱۵۰۰ سیسی سابرینا پاسخگوی نیازهای اسپرتپسندانه نیست و در مقایسه با رقبا ضعیفتر است. به عنوان مثال، دنا پلاس توربو اتوماتیک ایران خودرو در این کلاس و رده قیمتی توان به مراتب بالاتری ارائه میدهد.
نداشتن خدمات پس از فروش گسترده مانند رقبا: با توجه به رقابت این سدان با خودروهایی از دو خودروساز بزرگ داخلی، اگرچه قیمت نهایی سابرینا پلاس بالاتر است، اما رقبایی مانند شاهین پلاس و تارا اتوماتیک V4 در حوزه خدمات پس از فروش دارای شبکه گستردهتری هستند و این امر موجب شده سابرینا پلاس در این زمینه ضعیفتر عمل کند.
بازدید از موزهها و محوطههای تاریخی وزارت میراث فرهنگی به مناسب روز دانشجو شانزدهم و…
mkos83/shutterstockبسیاری از ما در اینجا در حال انجام ویرایش های خودمان هستیم، درست همانطور که…
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: خط قرمزهای ما در بودجه، معیشت و سفره مردم و…
عوامل زیادی موجب شده که دلار با فشار سنگینی روبه بالا باشد و مهمترین عامل،…
ای بی اس نیوز؛ آزاده محبی – با توجه به آنکه خردبودن اراضی کشاورزی از چالش…
۰۸:۲۰ - ۱۶ آذر ۱۴۰۴ آی آر آر اس اس؛ محبوبه کباری- حسین پورفرزانه معاون…