منتشر شده در 25 آذر 1404 ساعت 10:00
این نوشته تلاش میکند یک قصه تاریخی-تحلیلی از AMC و AMX بسازد؛ روایتی که فراتر از مشخصات فنی، به انگیزهها، تصمیمها و تصادفهای خوشطالع میپردازد.
AMC از دل ادغام Nash‑Kelvinator و Hudson در سال ۱۹۵۴ متولد شد؛ شرکتی کوچکتر از غولهای دیترویت که به جای تقلیدِ بی چون و چرا، راهبرد «هوشمندی در کوچکی» را انتخاب کرد: سادهسازی تولید، آزمون مشارکتهای قوای محرکه با مستقلهایی مثل Packard و Studebaker، و تمرکز بر خودروهای کامپکت که آن زمان دقیقاً مطابق نیاز بازار بودند .
این انتخاب، AMC را به موقع سر میز «جنگ پونی و ماسل کارها» رساند: Javelin برای میدان پونی کار، و AMX برای امضای جدی در کلاس ماسل. AMX، برگرفته از American Motors eXperimental، ابتدا یک مدل دو نفره مستقل با عمر تولیدی کوتاه اما اثرگذار بود. بعدها نشان AMX به نسخههای پرقدرتِ Javelin منتقل شد و تا دهه ۸۰ میلادی مانند نشان SS در شورلت یا R/T در داج روی انواع تیپهای عملکردی نشست. کوتاه زیستی AMX، باعث نشد میراثش کوتاه بماند؛ اتفاقاً همین عمر کوتاه، چند نسخه به راستی نایاب و ماندگار ساخت .
بهار ۱۹۶۹، AMC رنگهای «Big Bad» را معرفی کرد و ۲۸۳ دستگاه AMX به رنگ سبز Big Bad Green ساخت. یکی از آنها، پِیس کار رسمی فصل ۱۹۶۹ پیست Riverside بود؛ فرصتی که انجمن نمایندگیهای AMC جنوب کالیفرنیا را به فکر تکثیر افتاد: سفارشی برای ساخت ۳۲ دستگاه «California 500 Special» که فقط از همان نمایندگیها عرضه شدند. چنین منطقه گراییِ تعمدی، بیدرنگ یک کمیابی حقیقی خلق کرد؛ کمیابیای که تا امروز هم در بازار کلکسیونرها، وزن تاریخی اش را حفظ کرده است.
این نسخه، زیر پنج هزار دلار قیمت داشت، اما فهرست آپشن هایش فراتر از یک «بسته تزئینی» بود: شیشههای دودی، تهویه مطبوع، گیربکس اتوماتیک، دیفرانسیل ۳.۵۴ و نشانهای برنجی با نوشته «۵۰۰ Special» کنار پرچمهای شطرنجی، هویتی جدا و ریشهدار در فرهنگ مسابقه به آن میداد. قلب داستان اما موتور ۳۹۰ اینچ مکعبی V8 بود: ۳۱۵ اسب بخار و ۴۲۵ پوند-فوت گشتاور؛ اعدادی که در آن سالها نه فقط روی کاغذ، که روی پیست هم حرف میزدند.
چیزی که این موتور را ویژه میکرد، صرفاً حجم نبود؛ بلوک مشترک با نسخههای ۲۹۰ و ۳۴۳، اما یاتاقانهای بزرگتر (۲.۲۵ اینچ به جای ۲.۱)، میللنگ و شاتون فولاد فورج ترکیبی که در فشارهای پیوستهِ لانچ و استارتهای ربع مایل، دوام را از یک شعار به واقعیت تبدیل میکرد. میراث این پیشرانه، بعدتر به Rebel با ۳۴۰ اسب و ۴۰۱ اینچ مکعبِ ۱۹۷۱ Javelin AMX با ۳۳۰ اسب رسید؛ رشتهای از تکامل که نشان میداد AMC فقط دنبال تیتر خبری نبود، دنبال تداوم عملکرد بود.
ظاهر AMX بیشتر به پونی کارها نزدیک بود، اما هدفش مستقیم بود: کوروت. در آن سالها، تنها دو خودروی دو نفره آمریکایی روی خط بودند؛ AMX و کوروت نسل سوم. AMX حدود ۹۰۰ دلار ارزانتر از کوروت بود و در اندازهها هم رقابت تنگاتنگی داشت: کوتاهتر از C3، با یک اینچ فاصله محور کمتر، اندکی پهنتر اما با عرض محورهای جلو و عقب باریکتر، و ارتفاع بالاتر—ترکیبی که ثبات در سرعتِ بالا را برای کوروت محفوظ میگذاشت. با این حال، سبکتر بودن AMX و قدرت بیشتر پیشرانه اش باعث میشد شتاب صفر تا صد نزدیکِ گردن به گردن ثبت شود. البته کوروت با گزینه ۳۹۰ اسب بخاری، روی ربع مایل نفس AMX را میبُرید .
مهندسی AMX، فقط در پیشرانه خلاصه نمیشد. این خودرو دو بار عنوان «بهترین مهندسی SAE» را گرفت و گیربکس اتوماتیکی داشت که میشد به صورت دستی با الگوی ۱‑۲‑D نگه داشت؛ یک راهحل مهندسی که میانبرِ «کنترل راننده» را در دوران پیش از پدل شیفترها به او میداد. اینها نشان میداد AMC با وجود محدودیتهایش، جایی که باید نوآوری کند، رودربایستی ندارد.
ارزشگذاری دقیق California 500 Special آسان نیست؛ چون معاملههایش کماند و تعداد تولیدی، اندک. برآوردها همان ۳۲ دستگاه را تکرار میکنند و بعضیها کمتر هم میدانند؛ شاید امروز فقط چند نمونه سالم مانده باشد. در بازار، یک AMX 390 تمیز حوالی ۳۳,۲۰۰ دلار ارزیابی میشود؛ پس برای California 500 Special، دو برابر شدن عدد، معقول است. برای قیاس، S/S AMX هم که کمیاب است حدود ۸۴,۰۰۰ دلار ارزشگذاری دارد. دادههای Classic.com میانگین معاملات AMX ۱۹۶۹ را حدود ۴۰,۳۵۳ دلار ثبت کرده؛ با افتی حدود ۴,۰۰۰ دلار نسبت به سال قبل و ۷,۰۰۰ دلار نسبت به دو سال قبل. این نوسانها، بیشتر تابع چرخههای کلان بازار کلکسیون و موجهای مقطعی توجه عمومیاند، نه تضعیف جایگاه تاریخی نسخههای کمیاب.
۱۹۶۹ فقط سال California 500 Special نبود؛ سال S/S AMX هم بود S/S یعنی Super Stock در کلاس NHRA. این نسخه عملاً برای یک کار ساخته شد: ربع مایلِ سریع. از کارخانه سفید، بیرادیو، بی هیتر، بیعایق صدا، و حتی بیگارانتی بیرون میآمد، و برای آمادهسازی مسابقه، مستقیم راهی Hurst Performance میشد. موتور همان ۶.۴ لیتری بود، اما با ۳۴۰ اسب بخارِ اعلامی؛ بعد NHRA آمد و طبقهبندی را بالای ۴۰۰ اسب برد و خیلیها معتقد بودند عدد واقعی، هنوز بالاتر است. نتیجه؟ صفر تا صد کمتر از ۴.۵ ثانیه، و ربع مایل در کانال ۱۱ ثانیه پایین؛ اعدادی که تا همین امروز هم برای یک ماسل کار کلاسیک، غرور آفرین اند.
بازار S/S AMX هم کمیاب و پرنوسان است: زمزمهها از بقای حدود ۴۰ دستگاه میگویند؛ Classic.com سقف معامله را ۱۸۱,۰۰۰ دلار در بهار ۲۰۲۲ ثبت کرده و نمونهای هم همان سال با ۳۸,۰۰۰ دلار فروخته شده است. این دامنه باز، نشانهی همان اقتصاد کمیابی است: وضعیت فنی، اصالت، تاریخچه مالکیت، و حتی موجهای فرهنگیِ توجه رسانهای، تفاوتهای بزرگ در قیمت میسازند.
AMX در سایهی برادر بزرگ ترش، Javelin که روی پیستهای آمریکا با کامارو و ماستنگ رقابت میکرد کمتر دیده شد. کوروت امروز هست؛ AMC رفته؛ Jeep مانده؛ و بسیاری از مدلهای AMC در تاریخ جا خوش کردهاند. اما مدلهای کمیابهای مانند California 500 Special و Hurst S/S، یادآوری میکنند که AMC فقط «به اندازه» نبود؛ گاهی با جسارتهای منطقهای، گاهی با نوآوریهای مهندسی، و گاهی با پروژههای خاص مثل Breedlove AMX ماشینی که پیش از رسیدن به نمایندگیها، با دستهای Craig Breedlove، ۹۰ رکورد سرعت و دوام ثبت کرد. اینها نقطههای روشنِ یک نقشه تاریخی اند که اگر فقط به «تعداد» نگاه کنیم، از دست میروند
منابع ارزشگذاری و ثبتهای مسابقهای، از Hagerty و Classic.com تا Bonhams و RM Sotheby’s و Automobile‑Catalog، این قصه را به رسمیت شناختهاند؛ اما کار رسانه، فقط بازخوانی عدد نیست. کار رسانه، وصل کردنِ عدد به زمینه است: به این که چرا یک شرکت کوچک، تصمیمی منطقهای میگیرد و چگونه همان تصمیم، نیمقرن بعد برای کلکسیونرها معنای تازه میسازد.
در تاریخ خودرو، غولها معمولاً روایتهای بیشتری دارند، اما این جزئیاتِ درخشانِ شرکتهای کوچک است که نقشه را کامل میکند. AMX، با کمیابترین نسخهاشCalifornia 500 Special به ما یادآوری میکند که باید «کجا» و «چگونه» عرضه کنی، میتواند وزن «چه چیزی» را دو برابر کند. وقتی پیشرانه ای مهندسی شده، انتخابهای جسورانه عرضه، و هویت مسابقهای کنار هم مینشینند، حتی اگر دوران ماسل کارها با قوانین آلایندگی به پایان برسد، داستانی میماند که ارزش بازگویی دارد نه فقط برای کلکسیونرها، برای هر صنعتی که میخواهد در مقیاس کوچک، بلند بایستد
به دستور رئیسکل بانک مرکزی، کمیتهای با حضور نمایندگان وزارتخانهها تشکیل شد تا به صورت…
منتشر شده در 25 آذر 1404 ساعت 17:35 عکاس امیرعباس طاهری اینووی اولین سدان مشترک…
نشست رئیس کل بانک مرکزی با وزیران صمت و بهداشت و درمان به منظور بررسی…
تهران – مجله خبری کشاورزی – سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران گفت: در پی تصمیم…
انتشار: آذر 13، 1403بروزرسانی: 25 آذر 1404 تنها با یک سفر از شیراز، می توانید…
یک ملیپوش تپانچه گفت: بیشترین قرارداد در لیگ تیراندازی کشور ۳۰۰ میلیون بوده که نسبت…