منتشر شده در 29 شهریور 1404 ساعت 14:00
شرکت ترکیهای توگ (Togg) برای عرضه محصولات خود در آلمان و چند بازار اروپایی دیگر آماده میشود. این شرکت تاکنون سدان T10F و کراس اوور T10X را معرفی کرده است. نکته جالب اینکه این دو مدل اخیراً در تستهای یورو انکپ خوش درخشیده و توانستهاند امتیاز کامل را از آن خود کنند. چنین موفقیتی برای برندی که در سال ۲۰۱۸ تأسیس شده، بسیار جای تحسین دارد.
ایمنی در بالاترین سطح جهانی
سدان برقی توگ T10F که چند روز قبل در نمایشگاه خودروی مونیخ در معرض دید عموم قرار گرفت، در بخش حفاظت از سرنشینان بزرگسال امتیاز ۹۵ درصد را دریافت کرده است. کراس اوور T10X در همین تست موفق به کسب امتیاز ۹۴ درصد شده؛ با این رکوردهای درخشان باید گفت خودروهای ملی ترکیه در بین ایمنترین مدلهای تستشده توسط یورو انکپ قرار میگیرند. هر دو خودرو در زمینه حفاظت از کودکان نیز عملکرد بسیار خوبی داشته و امتیاز ۸۵ درصد را به ثبت رساندهاند. همچنین ایمنی عابران پیاده و دوچرخه سواران و سیستمهای کمکراننده این خودروها در سطحی رقابتی و قابلاعتماد ارزیابی شده است.

اهداف جاهطلبانه توگ برای بازار اروپا
توگ که مقر اصلی آن در نزدیکی استانبول قرار دارد، هدفگذاری کرده تا سال ۲۰۳۰ بیش از یک میلیون دستگاه خودرو برقی را به بازارهای اروپایی صادر کند. این شرکت قصد دارد سبد محصولات خود را به ۵ مدل مختلف گسترش دهد. طراحی بدنه این دو مدل برقی توسط شرکت مشهور پینینفارینا و طراح مشهور مورات گوناک انجام شده است. این طراح برجسته سابق کار برای خودروسازان بزرگی مثل پژو، مرسدس بنز و فولکس واگن را در کارنامه دارد.
سالانه بیش از ۱.۵ میلیون دستگاه خودرو و وسیله نقلیه تجاری در این کشور تولید میشود.
توگ؛ فراتر از یک خودروساز سنتی
توگ خود را مشابه تسلا نه فقط یک شرکت خودروسازی، بلکه یک برند فناوری معرفی میکند. این شرکت اکوسیستم هوشمندی طراحی کرده که خودروهای برقی آن را به دستگاههای شخصی، خانههای هوشمند، زیرساختهای شهری و سرویسهای حمل و نقل نوین مانند تاکسی اینترنتی و اسکوترهای برقی متصل میکند. در این اکوسیستم امکان پرداختهای دیجیتال نیز فراهم شده است.

ورود نیو فایرفلای به جمع ستارهها
در کنار توگ، برند تازهتأسیس فایرفلای که زیرمجموعه شرکت چینی نیو محسوب میشود، اولین خودروی برقی خود را به دست یورو انکپ سپرده است. این خودرو که در بازار هاچبکهای کوچک برقی رقابت میکند، موفق شده در بخش حفاظت از بزرگسالان امتیاز ۹۶ درصد را کسب کرده است. این امتیاز بالاترین رقم ثبتشده برای یک خودروی سواری در یورو انکپ از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون به حساب میآید و نشان میدهد جثه بزرگتر الزاماً به معنای ایمنی بیشتر نیست. همچنین چنین رکوردی ثابت میکند حتی خودروهای اقتصادی نیز میتوانند با تمرکز بر مهندسی و ایمنی، بالاترین سطح استاندارد را داشته باشند.
مروری بر عملکرد دیگر خودروها در یورو انکپ
در مجموع، یورو انکپ در دور اخیر تستهای خود ۱۶ مدل جدید را ارزیابی کرده است. بیشتر این مدلها موفق به دریافت ۵ ستاره شدهاند، اما چهار مدل ب ام و سری ۱، سیتروئن C5 ایرکراس، سوزوکی ویتارا برقی و تویوتا اوربان کروزر با ۴ ستاره به کار خود پایان دادهاند.

اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم، باید بگوییم در آزمونهای برگزارشده، ب ام و در بخش حفاظت از قفسه سینه راننده و پای سرنشینان جلو امتیاز از دست داده است. سوزوکی ویتارا برقی و تویوتا اوربان کروزر نیز در آزمون برخورد با مانع سخت نتوانستهاند حفاظت کافی برای سر سرنشینان عقب و قفسه سینه راننده فراهم کنند. نماینده سیتروئن هم در بخش ایمنی عابران و سیستمهای کمکی رانندگی امتیازهای بالایی کسب نکرده است.
در مقابل، یورو انکپ به خودروهایی مانند آئودی Q4 e-tron، هیوندای آیونیک ۹، مینی ایسمن و اسمارت #۵ پنج ستاره کامل اعطا نموده است. مینی کوپر سه درب نیز بار دیگر توانسته در آزمونها خوش بدرخشد و پنج ستاره را از آن خود کند.
در بین برندهای مختلف، خودروسازان چینی با مدلهایی مانند آیون V، اکسلانتیکس ES، IM IM6 و بی وای دی دلفین SURF ثابت کردهاند صنعت خودروی این کشور با سرعت بالایی در مسیر درست حرکت میکند. این مدلها از نظر ایمنی اکنون با رقبای اروپایی و کرهای همسطح هستند.
در جدول زیر میتوانید مدلهای ارزیابیشده و امتیازات آنها را به تفکیک مشاهده نمایید.
| خودرو | امتیاز کلی | حفاظت از بزرگسالان | حفاظت از کودکان | ایمنی عابران | سیستمهای کمکی راننده |
| آیون V | ۵ ستاره | ۸۸٪ | ۸۵٪ | ۷۹٪ | ۷۸٪ |
| آئودی Q4 e-tron | ۵ ستاره | ۹۱٪ | ۸۷٪ | ۷۹٪ | ۷۳٪ |
| ب ام و سری ۱ | ۴ ستاره | ۷۸٪ | ۸۴٪ | ۸۵٪ | ۸۰٪ |
| بی وای دی دلفین SURF | ۵ ستاره | ۸۲٪ | ۸۶٪ | ۷۶٪ | ۷۷٪ |
| سیتروئن C5 ایرکراس | ۴ ستاره | ۸۰٪ | ۸۵٪ | ۷۹٪ | ۶۲٪ |
| اکسلانتیکس ES | ۵ ستاره | ۸۸٪ | ۸۲٪ | ۷۷٪ | ۷۷٪ |
| فایرفلای | ۵ ستاره | ۹۶٪ | ۸۷٪ | ۸۲٪ | ۸۶٪ |
| هیوندای آیونیک ۹ | ۵ ستاره | ۸۴٪ | ۸۷٪ | ۷۷٪ | ۸۳٪ |
| IM IM6 | ۵ ستاره | ۹۰٪ | ۸۵٪ | ۸۳٪ | ۸۷٪ |
| Lynk & Co 08 | ۵ ستاره | ۹۰٪ | ۸۷٪ | ۷۸٪ | ۸۱٪ |
| مینی ایسمن | ۵ ستاره | ۸۳٪ | ۸۷٪ | ۷۷٪ | ۷۹٪ |
| مینی کوپر | ۵ ستاره | ۸۳٪ | ۸۲٪ | ۸۱٪ | ۷۷٪ |
| اسمارت #۵ | ۵ ستاره | ۸۸٪ | ۹۳٪ | ۸۴٪ | ۹۲٪ |
| سوزوکی ویتارا برقی | ۴ ستاره | ۷۷٪ | ۸۵٪ | ۷۹٪ | ۷۲٪ |
| توگ T10F | ۵ ستاره | ۹۵٪ | ۸۵٪ | ۷۸٪ | ۸۰٪ |
| توگ T10X | ۵ ستاره | ۹۴٪ | ۸۵٪ | ۷۹٪ | ۸۰٪ |
| تویوتا اوربان کروزر | ۴ ستاره | ۷۷٪ | ۸۵٪ | ۷۹٪ | ۷۲٪ |
| فولکس واگن ID.Buzz | ۵ ستاره | ۸۴٪ | ۸۵٪ | ۷۰٪ | ۷۳٪ |

