انتشار: آبان 13، 1401
بروزرسانی:
07 تیر 1404
این پرسش که فلسفه چیست و ذات و مقصد و خاستگاه آن کدام است، پرسشی است که از دیر باز پرسیده شده است و بسیاری از فیلسوفان و پیروان دبستان های گوناگون فلسفی پاسخ های متفاوتی به آن داده اند. برای نمونه، افلاطون فلسفه را – در یک معنی – کوششی برای رسیدن به روشنایی ((بودن)) می داند و آن را رو به روی سفسطه می گذارد که به گفتۀ او پناه بردن به تاریکی ((نبودن)) است. ارسطو فلسفه را دانشی می داند که در جستجوی نخستین اصل ها و علت هاست. علاوه بر این گذشته از عدم موفقیت در پیشبرد جسمانی و عقلانی، دوره های تحصیلی و مطالب درسی نتوانسته اند، به منظور دستیابی به اهداف آموزشی، برای کودکان تمارین و فرصت های آموزشی کافی و دقیق را فراهم سازند. دوره های تحصیلی و مطالب درسی در تمامی سطوح آموزش به پیشبرد عقلانی گرایش دارد، گرچه مطالعات در زمینه ی روانشناسی و پیشرفت های اخلاقی حاکی از آن است که عادات اخلاقی و شخصیت شایسته در ابتدای کودکی شکل می گیرند.
- برای دانلود قانونی کتاب اصول و فلسفه آموزش و پرورش\xa0و دسترسی به هزاران کتاب و کتاب صوتی دیگر، اپلیکیشن کتابراه را رایگان نصب\xa0کنید.
- این کتاب که توسط انتشارات آوای نور به چاپ رسیده همه ی مکاتب آموزشی تاریخ را گردهم آورده و شرحی مختصر اما جامع را از اصول آن ها به شما عرضه می کند.
- روانشناسي، تحقيقاتي بين پديده ها انجام مي دهد ( براي مثال ، روابطي بين انگيزه هاي پيشرفت تحصيلي دانش آموز به وجود مي آورد ).
- اگر مقایسه مدرسه با یک کارخانه صنعتی جایز باشد ، می توان آنرا سازمانی دانست که همه مواد خام ( یعنی دانش آموزان ) را تحویل گرفته ، می پرورد و محصول ( یعنی ، دانش آموختگان و افرادی با انواع و میزان معینی آموزش و پرورش ) بیرون می دهد .
به بیان چکیده تر، در حالت ایده آل آموزش افراد را به مهارت ها و دانش قابل توجهی مجهز می کند که به آن ها مجال می دهد اهداف خودشان را تعریف و دنبال کنند و نیز به آن ها مجال می دهد همچون شهروندانی بالغ و مستقل زندگی اجتماعی را آغاز کنند. در همه ی این دو مرحله مسائل اصلی دانشگاه که امروز ما داریم آشکار شده است. وقتی چیزها را در تاریخ جدا می کنیم مقصود این نیست که یک گسستگی ایجاد می شود و دوره ای قطع شده و دوره ی جدید آغاز می شود، نه. آنچه بوده به قدری جابجا می شود که جای اهم و بی اهمیت گاهی تغییر پیدا می کند.
سوالات امتحان درس اصول و فلسفه آموزش و پرورش کارشناسی و کارشناسی ارشد پیام نور + پاسخ کلیدی نیم سال دوم 96-95
مهارت ها ، ارزش ها ، هنجارها و نگرش های جدید با اثر بخشی متفاوتی ، بدانها منتقل می شوند . به همین مقصود، از میان لیست رشته های کارشناسی ارشد، کارنامه های قبولی پذیرفته شدگان آمون سال گذشته در رشته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش را در ادامه مقاله ارائه نموده ایم. آموزشهاي رسمي ، آموزشهايي هستند که داراي ساختار ، هدف ، برنامه ريزي ، روشهاي تدريس و ضوابط پذيرش مي باشند و فرق آموزش غير رسمي با آموزش رسمي ، در اين است که آموزش رسمي در داخل نظام آموزش و پرورش رسمي کشور صورت مي پذيرد. آموزش هاي غير رسمي، مانند آموزش فني و حرفه اي، آموزش بزرگسالان و آموزش ضمن خدمت، خارج از نظام آموزش رسمي مي باشند.
بررسی اعتبار مجلات علمی
اطلاع ایشان در حد شهرهای مغرب اسلامی مثل تونس، مصر، الجزایر و.. ابن خلدون از ساخت و دینامیزم اجتماعی آن شهرها مطلع نبوده است. لذا وی از صورتبندی جامعه شناختی و تأسیس جامعه شناسانه ناتوان بوده است. اینمبنای بحث بنده است که آن پویایی ها، نظم قشربندی، دینامیزم اجتماعی که در پاریس و لندن بود، آموزش عالی حاصل یک دینامیزم اجتماعی بود. آموزش عالی یک امر اجتماعی بود که متولد شده است. کانون گفتار ما درباره آموزش عالی با رویکردی جامعه شناسی باید بررسی آموزش عالی به مثابه یک امر اجتماعی باشد.
فلسفه تربيت صرفاً مجموعه اي از حقايق و انديشه هاي فلسفي که در عمل تربيت کاربرددارند نيست. فلسفه تربيتي ,عقلاني بودن آراي تربيتي ,هماهنگي آنها با آراي ديگر,وچگونگي کجروي آنها رابر اثر طرز تفکر نا منظم مورد بازبيني قرار مي دهد. بنابراين ”فلسفه تربيت“ ”يا“ حکمت تزبيت“معرفتي است براي را گشائي خردمند انه درعمل تربيتي . تربيت و گرايشهاي فلسفيضرورت انسجام عقايدمهمترين راه ,ايجاد و انسجام و هماهنگي در نگرش خود نسبت به اشيا ئ ,امور و پديدهها يا بطور کلي جهان است.
