منتشر شده در 22 آذر 1404 ساعت 12:00

چری و صنایع فولاد HBIS یک تحول بزرگ در دانش مواد رقم زدهاند. این دو شرکت از فولاد فوق مقاومی رونمایی کردهاند که میزان استحکام آن به ۲۴۰۰ مگاپاسکال میرسد. چنین دستاوردی ضمن به رخ کشیدن چینیها در زمین علم مواد، میتواند استانداردهای ایمنی خودرو و ساختار بدنه را در سطحی جهانی متحول کند.
نقش فولاد مقاوم در خودروها
به گزارش آی آر آر اس اس، ورقهای فولادی که تحت حرارت بسیار بالا فرم دهی میشوند، نقشی حیاتی در ساخت سازههای مربوط به ایمنی خودرو دارند. این ورقها در ساخت قسمتهایی مثل ستونها، میلههای مقاوم، چارچوب درها و دیاق ها مورد استفاده قرار میگیرند. حتماً میدانید که این قطعات مستقیماً با ایمنی سرنشینان و استحکام بدنه در زمان تصادف در ارتباط هستند.
سالهاست که در صنعت خودروسازی از ورقهایی با استحکام ۱۳۰۰ تا ۱۸۰۰ مگاپاسکال استفاده شده است. اما دستیابی به استحکامهای بالاتر بدون قربانی کردن مقاومت، پایداری و امکان شکلدهی جزو چالشهای اصلی بوده و تاکنون تحقق پیدا نکرده است.
اکنون همکاری مشترک چری و HBIS توانسته این محدودیت دیرینه را برطرف کند و فولادی عرضه کند که نه تنها استحکام را ارتقا میدهد، بلکه فرمدهی مطلوب، پایداری فرایند تولید و قابلیت پردازش صنعتی را نیز حفظ میکند.
سه مزیت کلیدی فولاد جدید ۲۴۰۰ مگاپاسکالی چری و HBIS
دستیابی به استحکام ۲۴۰۰ مگاپاسکالی در فولاد جدید چری و HBIS مزیتهای مهمی دارد که عبارتند از افزایش چشمگیر ایمنی، کاهش وزن خودرو ضمن حفظ استحکام و ترکیب کمنظیر استحکام، مقاومت و قابلیت شکلدهی.
اگر بخواهیم وارد جزئیات شویم، باید بگوییم به دلیل استحکام بالاتر فولاد جدید چری، مقاومت قطعات کلیدی در برابر ضربات به طور قابل توجهی ارتقا مییابد؛ در نتیجه ایمنی بدنه خودرو نیز به تبع آن افزایش پیدا میکند. این فولاد امکان استفاده از ورقهای نازکتر را فراهم کرده و به تولید خودروهای سبکتر هم کمک مینماید؛ موضوعی که بهبود مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و افزایش چابکی خودرو را به همراه دارد. در کنار اینها باید گفت این محصول جدید مشکل رایج فولادهای فوق مقاوم، یعنی شکنندگی و سختی پردازش، را برطرف کرده و مسیر تولید انبوه قطعات حساس را هموار میسازد.

فولاد فوق مقاوم چری آماده تولید انبوه
چری اعلام کرده که فولاد ۲۴۰۰ مگاپاسکالی پس از آزمایشهای گسترده، شامل تستهای واقعی پرسکاری قطعات، نصب روی خودرو و چندین مرحله اعتبارسنجی عملی، توانسته عملکردی کاملاً پایدار و دقیق به نمایش بگذارد. این نتایج شامل ثبات خواص مکانیکی، قابل کنترل بودن فرایند شکلدهی و دقت ابعادی بالا بوده و نشان میدهد این ماده برای تولید انبوه آماده است.
بر اساس برنامهریزیهای چری و HBIS، این فولاد در آینده نزدیک برای قطعات مهم دیگری مانند چارچوب درها، تیرهای طولی و تیرکهای عرضی بدنه نیز به کار گرفته خواهد شد؛ مسیری که میتواند به افزایش مقاومت ساختاری خودروها در سطح جهانی منجر شود.
ناگفته نماند تاکنون رکورد جهانی استحکام فولاد فوق مقاوم در خودروهای تولید انبوه متعلق به شیائومی YU7 با استحکام ۲۲۰۰ مگاپاسکال بود. اما اکنون چری و HBIS یک گام فراتر رفتهاند و با معرفی فولاد ۲۴۰۰ مگاپاسکالی مرزهای فناوری مواد پیشرفته در صنعت خودروسازی را جابجا کردهاند.

