تولیدکنندگان خودروهای برقی چینی که در حال حاضر با رقابت چشمگیری در داخل کشور دست و پنجه نرم می‌کنند، کاهش‌های متعدد قیمتی خود را در تایلند عرض کرده‌اند تا خریداران با بودجه محدود را جذب کنند.

به گزارش مجله خبری کشاورزی، این تخفیف‌ها چشمگیر هستند. برای مثال، بی‌وای‌دی در اکتبر قیمت اولیه شاسی‌بلند برقی «سیل» (Seal) را تا ۳۸ درصد کاهش داد. در همین حال، سایک موتورز، هاچ‌بک برقی «ام‌جی ۴» (MG۴) را با ۲۷ درصد تخفیف به فروش می‌رساند.

تخفیف‌های قابل‌توجه، باعث افزایش بیش از ۲۰ درصدی فروش خودرو در ماه‌های اکتبر و نوامبر شده است، اما این موضوع همچنین یک نگرانی برای این بخش را برجسته می‌کند. تولیدکنندگان برای اتمام موجودی خود، به کاهش قیمت‌ها متکی هستند تا به اهداف بلندپروازانه تولید تایلند دست یابند. با وجود اینکه، این راهکاری کوتاه‌مدت برای فروش است اما خودروسازان در معرض خطر تاثیر بلندمدت عرضه بیش از حد قرار دارند، زیرا خریداران احتمالی که انتظار تخفیف‌های بیشتری را دارند، خریدهایشان را متوقف می‌کنند.

کریسدا اوتاموت، مشاور ارشد انجمن خودروهای برقی تایلند، گفت: این کاهش‌های مکرر قیمت به بازار آسیب می‌رساند و باعث ایجاد ترس در میان خریدارانی می‌شود که نگرانند در صورت خرید فعلی، قیمت خودروهای برقی، کاهش بیشتر یابد.

جاروایپورنفاترا لیسومسیری، مالک سه نمایشگاه فروش خودروهای برند «ام‌جی» در شهر ناخون راتچاسیما، گفت: برخی از فروشندگان، اکنون مدل‌های برقی را با قیمت تمام‌ شده یا حتی با ضرر می‌فروشند تا حجم فروش‌شان را حفظ کنند. او گفت: شکایاتی در مورد تمرکز خودروسازان بر فروش و در عین حال ارائه خدمات نامناسب وجود داشته است.

خریداران برای ابراز خشم خود از کاهش سریع قیمت‌ها پس از خرید، به رسانه‌های اجتماعی روی آورده‌اند. یکی از کاربران گفته است که خودروی او طی یک ماه، یک پنجم ارزش خود را از دست داد، در حالیکه دیگری گفته است که خودروی یک ساله‌اش، وام معوقه‌ای دارد که از هزینه خرید همان مدل نو به قیمت روز، بیشتر است.  

کمک‌های سخاوتمندانه‌ تایلند که در حال حاضر بزرگترین قطب تولید خودرو در جنوب شرقی آسیا است،  شامل یارانه‌ برای هر خودروی برقی می‌شود، به شرطی که خودروسازان تا پایان سال، حداقل سه خودرو به ازای هر دو خودرویی که وارد می‌کنند، در داخل کشور تولید کنند. دولت این کشور، برنامه دیگری دارد که تا سال ۲۰۲۷ اجرا می‌شود و شامل تخفیف‌هایی برای مدل‌هایی با قیمت کمتر از دو میلیون بات و ظرفیت باتری بیشتر است اما این پول با یک شرط اساسی همراه است. اگر شرکت‌ها به تعهدات تولیدی خود عمل نکنند، باید یارانه‌ها را بازپرداخت کنند.

سوراپونگ پایسیتپاتناپونگ، سخنگوی گروه صنعت خودرو در فدراسیون صنایع تایلند، اظهار کرد: تولیدکنندگان خودروهای برقی در تایلند در مجموع، باید در دو ماه پایانی سال جاری، حدود ۳۰ هزار دستگاه خودرو را به صورت داخلی تولید کنند.

برندهای چینی که به دنبال رشد در خارج از کشور هستند، به بازار تایلند متمرکز شده‌اند. به این ترتیب، تولیدکنندگان خودروهای برقی چینی سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص داده‌اند. شرکت‌هایی مانند تویوتا و هوندا موتورز، خودروهای برقی کمی ارائه می‌دهند، بنابراین از یارانه‌های مدل‌های بنزینی و هیبریدی بهره‌مند نمی‌شوند و نمی‌توانند با قیمت‌گذاری تهاجمی چینی‌ها رقابت کنند.

مقامات تایلندی برخلاف چین، اقدامات کمی برای جلوگیری از تخفیف‌های تهاجمی انجام داده‌اند و تولیدکنندگان خودروهای برقی همچنان با فشار طولانی‌مدت از سوی سیاست‌های تایلند مواجه خواهند بود که شاهد افزایش تعهدات تولید و کاهش یارانه‌ها در سال‌های آینده است و احتمالا مسیر را برای یک دوره طولانی از قیمت‌های پایین باز می‌کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، سیاست‌های خودروهای برقی تایلند سختگیرانه‌تر می‌شوند و خودروسازان در چند سال آینده با سهمیه‌های تولید حتی بالاتر  و افزایش رقابت، مواجه خواهند شد.

انتهای پیام

https://www.isna.ir/news/1404092415787/%D8%AC%D9%86%DA%AF-%D9%82%DB%8C%D9%85%D8%AA-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D9%86-%DA%86%DB%8C%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AE%D8%A7%D8%B1%D8%AC-%DA%A9%D8%B4%DB%8C%D8%AF%D9%87-%D8%B4%D8%AF

Source link

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *