به گزارش آی آر آر اس اس، «ایلان ماسک»(Elon Musk) اکنون دیگر رابطهای دوستانه با دوست نزدیک سابق خود در کاخ سفید ندارد. مؤسس و مدیرعامل شرکت «اسپیسایکس»(SpaceX) اخیراً دوره ۱۳۰ روزه حضور خود به عنوان کارمند ویژه دولت را به پایان رساند.
بر اساس گزارش اسپیس، به نظر میرسد ماسک و «دونالد ترامپ» رئیسجمهور آمریکا در نشستی که روز ۳۰ مه برگزار شد، با لحنی مثبت جدا شده و سخنان محبتآمیزی درباره یکدیگر بیان کردند. ترامپ هفته پیش در صحبتی با خبرنگاران، ماسک را یکی از برجستهترین رهبران تجاری و نوآورانی که جهان به خود دیده است، معرفی کرد، اما روابطشان چندی پس از آن و به دلیل انتقاد ماسک از لایحه ترامپ، به تیرگی گرایید. ترامپ در واکنش به انتقاد ماسک، اظهار داشت که خود از ماسک خواسته ترک کند. سپس ترامپ در پیامی اعلام کرد که آمریکا میتواند با لغو قراردادهای دولتی و کاهش یارانههای اختصاص یافته به شرکتهای ماسک در هزینهها صرفهجویی کند.
پاسخ ماسک به این تهدید به صورت یک پست در حساب ایکس او بود که در آن نوشت: با توجه به بیانیه رئیسجمهور در مورد لغو قراردادهای دولتی من، شرکت اسپیسایکس بلافاصله فرایند از رده خارج کردن فضاپیمای دراگون را آغاز خواهد کرد.
براستی نمیتوان پیشبینی کرد این اختلاف چه زمان یا چگونه به پایان خواهد رسید، اما مسیر فعلی میتواند پیامدهای تاریکی برای پروازهای فضایی آمریکا در پی داشته باشد. لغو قراردادهای دولتی اسپیسایکس، توان این کشور در پرتاب فضانوردان از خاک آمریکا را کاهش میدهد. انواع مختلف کپسولهای سرنشیندار و باری دراگون، چشمانداز مأموریتهای ناسا در ایستگاه فضایی بینالمللی را دگرگون کرده و فصل جدیدی از پروازهای فضایی را برای آمریکا آغاز کردهاند. اگر ماسک جدی در این تصمیم باشد، پایان فعالیت دراگون به معنای خاتمه مجازی پرتابهای فضانوردان آمریکایی طی یکی از پرتوانترین دورههای ایستگاه فضایی خواهد بود. از دست دادن این کپسول در فاصله باقیمانده تا از رده خارج کردن ایستگاه فضایی در سال ۲۰۳۰ که نظارت آن نیز به اسپیسایکس سپرده شده است، جبرانناپذیر خواهد بود.
اگرچه کپسول فضایی «استارلاینر»(Starliner) محصول شرکت «بوئینگ»(Boeing) ظرفیت جایگزینی دراگون برای حمل فضانوردان را دارد، اما با چالشهای بسیاری روبهرو است. استارلاینر هنوز مجوز پرتابهای سرنشیندار عملیاتی را دریافت نکرده و باید چند ماه دیگر منتظر پرتاب مجدد باشد. قراردادهای دولتی اصلی اسپیسایکس شامل برنامه خدمه تجاری ناسا، خدمات تأمین بار ایستگاه فضایی بینالمللی و وسیله نقلیه خارج از مدار ایستگاه است. همچنین ناسا موشک «استارشیپ»(Starship) اسپیسایکس را برای برنامه ماه «آرتمیس»(Artemis) برگزیده است. اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، استارشیپ فضانوردان ناسا را برای نخستین بار در سال ۲۰۲۷ در ماموریت «آرتمیس ۳» به ماه خواهد رساند. توقف این قراردادها به همراه کاهش حدود ۲۵ درصدی بودجه کل ناسا و افت نزدیک به ۵۰ درصدی برنامههای علمی در پیشنهاد کاخ سفید برای سال ۲۰۲۶، میتواند آینده ناسا را با تهدید جدی مواجه کند.
در حال حاضر، یک کپسول سرنشیندار دراگون به ایستگاه فضایی بینالمللی متصل است و در ماموریت سرنشیندار «کرو-۱۰»(Crew-10) اسپیسایکس برای ناسا حضور دارد. کپسول بعدی دراگون نیز قرار است در قالب برنامه خدمه تجاری ناسا، ماموریت «کرو-۱۱» را در ماه ژوئیه اجرا کند؛ اما این ماموریت و دیگر مأموریتها ممکن است اکنون در ریسک خطر قرار داشته باشند. با این وجود، اثرات از رده خارج کردن دراگون بر سایر فعالیتهای خصوصی اسپیسایکس در پروازهای فضایی هنوز مشخص نیست. شرکت «آکسیوم اسپیس»(Axiom Space) تنها چند روز با پرتاب چهارمین ماموریت خصوصی سرنشیندار خود به ایستگاه فضایی با کپسول دراگون کاملاً جدید فاصله دارد که اخیراً به سکوی پرتاب مرکز فضایی کندی ناسا منتقل شده است. همچنین اسپیسایکس اخیراً نخستین پرواز سرنشیندار در مدار قطبی زمین را با ماموریت خصوصی «فرم۲»(Fram2) انجام داده و با نخستین پیادهروی فضایی خصوصی در ماموریت «پولاریس داون»(Polaris Dawn) در سپتامبر گذشته، گامهای مشابهی برداشته است.
«بتانی استیونز»(Bethany Stevens)، سخنگوی ناسا، در پاسخ به ایمیل اسپیس در خصوص پیشنهاد ترامپ برای لغو قراردادهای شرکتی ماسک و فرمان ماسک برای از رده خارج کردن دراگون، اعلام کرد: ناسا به اجرای چشمانداز رئیسجمهور برای آینده فضا ادامه خواهد داد و به همکاری با شرکای صنعتی خود برای تحقق اهداف ایشان در حوزه فضایی پایبند است.
irrss.ir

