۰۸:۵۵ – ۲۰ خرداد ۱۴۰۴
آی آر آر اس اس؛ آزاده محبی – با وجود اینکه مجلس در جلسه روز یکشنبه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۴ صحن درباره بررسی دوفوریتی اصلاح جز (۱) بند (ذ) تبصره (۱) قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور و کاهش مالیات بر ارزش افزوده از ۱۰ درصد به یک درصد موافقت کرد، اما کمیسیون برنامه و بودجه با این درخواست که اجازه کاهش مالیات بر ارزش افزوده این اقلام را به دولت میداد، با ۱۵۴ رأی مخالفت نمود. پس در جلسه اخیر نمایندگان مجلس مخالفت خود را با درخواست مجدد دولت برای بررسی لایحه اعطای اختیار کاهش مالیات بر ارزش افزوده دارو، مواد اولیه آن، ملزومات مصرفی پزشکی، شیرخشک اطفال و مواد اولیه آن، کالاهای اساسی و نهادههای دامی و کشاورزی اعلام کردند. این در حالی است که وزیر جهاد کشاورزی به دلیل اهمیت موضوع در معیشت خانوار بر کاهش مالیات به یک درصد تأکید داشت.
غلامرضا نوریقزلجه، وزیر جهاد کشاورزی، در جلسه روز یکشنبه ۱۸ خرداد مجلس بیان کرد که افزودن روغن و شکر به این بند و معافیت مالیاتی به یک درصد ضروری است و گفت: در سالهای گذشته کالاهای اساسی از مالیات معاف بودند، اما امسال این معافیت ذکر نشده و طبق قانون دائمی ۱۰ درصد مالیات بر آنها اعمال میشود. دولت درخواست دارد که مالیات بر ارزش افزوده این کالاها مانند سایر اقلام ذکر شده در قانون بودجه، از ۱۰ درصد به یک درصد کاهش یابد.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: قیمتگذاری مرغ، تخم مرغ، شیر و خامه با فرض مالیات یک درصد انجام شده و در صورت عدم تصویب این لایحه و باقی ماندن مالیات ۱۰ درصد، لازم است قیمتها اصلاح شوند.
نوریقزلجه به پیامدهای تورمی عدم تصویب لایحه اشاره کرد و گفت: با اضاف شدن حقوق گمرکی، بیمه، کرایه و مالیات ۱۰ درصدی، افزایشی بیش از ۹ تا ۱۰ درصد روی قیمت کالا اعمال میشود که آثار تورمی بیشتری خواهد داشت.
وی تاکید کرد: قیمت کالاهایی مانند شکر و روغن به طور مستقیم حداقل ۱۰ تا ۱۱ درصد و کالاهای غیرمستقیمی مانند مرغ، تخم مرغ و گوشت ۳ تا ۷ درصد تحت تأثیر قرار گرفته و به طور کلی تورم خوراکیها ۵ تا ۷ درصد افزایش مییابد.
۸۰ درصد کالاهای کشاورزی از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند
رضا کنگری، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی، اظهار داشت که بیشتر کشورهای دنیا مالیات بر ارزش افزوده اقلام غذایی نمیگیرند و به جای آن مالیات بر عملکرد اعمال میکنند. در ایران نیز مالیات ارزش افزوده به صورت آزمایشی از نیمه دوم سال ۸۷ اجرا و در سال ۱۴۰۰ تصویب شده و اکنون در جریان است.
وی افزود برخی واحدهای صنفی در موضوع مالیات بر ارزش افزوده مشکل دارند و چون این مالیات به صورت زنجیرهای مدیریت نمیشود، به واحدهای تولیدی ضرر وارد میشود.
کنگری گفت: سازمان امور مالیاتی معتقد است مالیات باید به صورت زنجیرهای اخذ شود، اما زیرساختهای لازم در کشور فراهم نیست. در حالی که بنکداران با ۳ درصد سود فعالیت میکنند، مالیات ۴۰ درصدی به زنجیره نهایی تحمیل میشود. پیشنهاد ما دریافت مالیات از یک نقطه است.
وی افزود: رئیس سازمان امور مالیاتی گفته هر کس بیشتر مصرف میکند، مالیات بیشتری بدهد، اما ما توزیعکننده هستیم، نه مصرفکننده. پیشنهاد ما این است که مالیات بر ارزش افزوده در فروشگاههای خردهفروشی اخذ شود و اگر به شکل فعلی ادامه دارد، ضرایب مالیاتی در کارتخوان هوشمند تعریف شده و مالیات به صورت آنلاین از تراکنشها کسر شود که مورد موافقت است اما زیرساخت کافی نیست.
کنگری بیان کرد با توجه به افزایش حقوق کارگران، بنکداران با سود ۳ درصد توان پاسخگویی هزینههای تولید را ندارند و تا زمان فراهم شدن زیرساخت پرداخت آنلاین، مالیات باید از مصرفکننده نهایی گرفته شود تا منجر به تورم نشود.
وی همچنین گفت: ۸۰ درصد کالاها معاف از مالیات ارزش افزوده هستند، از جمله حبوبات، چای، برنج، شکر و روغن که در محاسبه مالیات با ما مشکل ایجاد میشود زیرا کالاهای معاف در رسیدگیها لحاظ نمیشوند.
دولت چهاردهم با هدف تامین امنیت غذایی و توزیع کالاهای مورد نیاز مردم با قیمت مناسب، لایحهای برای اصلاح قانون بودجه و احیای تعرفه مالیات یک درصدی را در فروردین ماه امسال به مجلس ارسال کرد اما مجلس فوریت آن را تصویب نکرد.
بیتوجهی به کاهش مالیات بر ارزش افزوده منجر به تورم و افزایش قیمت روغن در بازار میشود
علی فاضلی، رئیس هیئت مدیره انجمن روغن نباتی، درباره تاثیر عدم کاهش مالیات بر سفره خانوادهها گفت: پس از حدود ۳ ماه از سال، کالاها ترخیص و فروش رفتهاند ولی تکلیف مالیات آن مبلغ ۲ همت باقی مانده مشخص نیست.
وی افزود این موضوع باعث تورم و افزایش قیمت روغن خواهد شد، زیرا هزینههای تولید مانند حقوق و انرژی افزایش یافته و پیشبینی میشود تورم ۳۰ تا ۴۰ درصدی در روغن ایجاد شود. نمیدانیم نمایندگان مجلس با چه دلیلی با کاهش مالیات مخالفت کردند.
فاضلی تاکید کرد: عدم کاهش مالیات بر ارزش افزوده منجر به ورشکستگی تولیدکنندگان و آثار منفی در بازار میشود. گمرک و مالیات صنعت را میشناسند و مبلغ ۲ همت مالیات باید پرداخت شود. سود تولیدکننده ۲ تا ۳ درصد است و مابهالتفاوت مالیات باید از خریدار دریافت شود، اما اگر قیمت افزایش یابد، تعزیرات برخورد میکند و بازار مختل میشود.
مخالفت نمایندگان مجلس با کاهش مالیات بر ارزش افزوده باعث تعطیلی کارخانههای لبنی میشود
علی احسان ظفری، مدیرعامل اتحادیه تعاونیهای لبنی، گفت نمایندگان با عدم کاهش مالیات به یک درصد، فضای تولید را در این صنعت به تعطیلی کشاندهاند و به نظر نمیرسد نماینده مردم و تولید باشند، زیرا دولت تلاش دارد مالیات را کاهش دهد اما مجلس مخالفت میکند.
وی افزود اگر خواستار رشد تولید هستیم باید از این صنعت حمایت شود، چون از ۱۳۰۰ کارخانه فعال، بیش از هزار واحد تعطیل شدهاند. آیا توان پرداخت مالیات در این شرایط وجود دارد؟
ظفری گفت نمایندگان بیشتر به حمایت از برندهای بزرگ لبنی توجه دارند، در حالی که میبایست واحدهای کوچک معاف از مالیات میشدند که متأسفانه اینکار نشده و این موضوع تاثیر مستقیم بر سلامت مردم، جامعه و چرخه تولید دارد. اگر با نظر وزیر جهاد موافقت میشد، تاثیر آن در سفره مردم و تولید نمایان میگردید.
گفتنی است با وجود هشدارهای وزیر جهاد کشاورزی در صحن مجلس، نمایندگان با کاهش مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی از ۱۰ درصد به یک درصد مخالفت کردند که این پیام به بازار و مردم مبنی بر انتظار افزایش قیمت در ماههای آینده ارسال میکند و در نهایت معیشت خانوارها را تحت فشار قرار میدهد.
