Categories: خودرو

بحران بزرگ در قلب صنعت خودرو ؛ چرا موتورهای جدید خیلی زودتر از موتورهای قدیمی خراب می شوند؟


منتشر شده در 25 آذر 1404 ساعت 16:00

برخی فراخوان‌های خودرویی خیلی مهم نبوده و تنها یک یادداشت کوتاه در گزارش‌های سالانه هستند. اما بعضی دیگر به قدری گسترده می‌شوند که معادلات مالی را به هم ریخته و اعتبار خودروسازان را زیر سوال می‌برند. در سال جاری میلادی، تعداد قابل‌ توجهی از فراخوان‌ها دقیقاً در همین دسته دوم قرار گرفته‌اند؛ فراخوان‌هایی که نقطه مشترک بسیاری از آنها خرابی یا وجود ایراد در موتور بوده است.

شاید بدانید در ماه آوریل، جنرال موتورز برای بیش از ۷۲۱ هزار موتور ۶.۲ لیتری V8 فراخوان صادر کرد. پیشتر، شرکت تویوتا در سال ۲۰۲۴ برای بیش از ۱۰۲ هزار موتور V6 فراخوان داده بود. هوندا نیز نزدیک به ۲۵۰ هزار موتور V6 را به دلیل نقص فنی به مراکز فنی خود بازگرداند. در حال حاضر هم، استلانتیس درگیر رفع ایراد بیش از ۱۱۲ هزار موتور چهار سیلندر توربوشارژ خود است. این موتورها به عنوان موتورهای معیوب شناسایی شده‌اند.

در مجموع، تاکنون بیش از ۵ میلیون موتور از پنج خودروساز بزرگ یا به ‌طور رسمی فراخوان شده‌اند یا تحت بررسی نهادهای فدرال ایالات متحده قرار دارند. این وضعیت هزینه‌ای سنگین برای برندها ایجاد کرده و زمانی که اعتبار برند در میان باشد، توضیح و توجیه چنین مشکلاتی به‌ مراتب دشوارتر از خود فراخوان خواهد بود.

ریشه اصلی مشکلات موتورهای مدرن چیست؟

به گزارش اتوموتیو نیوز، تمامی این موارد و نمونه‌های مشابه ریشه در یک علت مشترک دارند و آن عبارت است از استفاده از روغن‌های بسیار رقیق و تلرانس‌های فوق‌العاده محدود در موتورهای مدرن.

خودروسازان طی دهه‌های اخیر به‌ طور مداوم حجم موتور را کاهش داده‌اند، زیرا موتورهای کوچک‌تر مصرف سوخت کمتری دارند. برای پررنگ‌تر کردن این مزیت، تمرکز اصلی روی بالا بردن راندمان حرارتی موتورها بوده؛ حال آنکه این موتورها باید انتظارات مشتریان از شتاب و قدرت را نیز برآورده کنند.

نتیجه این رویکرد، تولید موتورهایی است که همزمان بیشترین توان و بالاترین بازدهی را ارائه می‌دهند. اما این موتورها تنها در صورتی درست و بهینه کار می‌کنند که از روغن‌های بسیار سبک و فوق نازک مانند 0W-16 یا 0W-20 استفاده شود. این روغن‌ها با کاهش اصطکاک داخلی، به خودروسازان کمک می‌کنند از استاندارهای بعضاً سختگیرانه مربوط به میزان مصرف سوخت و آلایندگی را پشت سر بگذارند.

این روغن‌ها به دلیل ایجاد لایه‌های روانکاری بسیار رقیق و دقیق، نقشی حیاتی دارند و جزو ضروریات هستند. همین تلرانس‌های فوق‌العاده محدود، یکی از عوامل اصلی فراخوان‌های گسترده مرتبط با موتورها در سال جاری محسوب می‌شود.

در گذشته، موتورهایی با تلرانس‌های بزرگ‌تر می‌توانستند خطاهای جزئی ماشین‌کاری را تحمل کنند. اما موتورهای امروزی چنین ظرفیتی ندارند. اگر ذرات باقی‌مانده از فرایند ماشین‌کاری وارد کارتر یا سایر قسمت‌ها شوند، می‌توانند در مدت کوتاهی خرابی‌های فاجعه‌باری به دنبال داشته باشند. بررسی دقیق فراخوان‌های اخیر نیز حکایت از آن دارد که این عامل تقریباً در همه موارد نقش کلیدی داشته است.

در کشور ما چالش‌های دیگری نیز مطرح هستند. علاوه‌بر موارد فوق، باید به نقش کیفیت پایین بنزین نیز در کاهش عمر بهینه موتورها اشاره کنیم. موتورهای توربو ذاتاً حساسیت بیشتری نسبت به کیفیت بنزین دارند و در صورت پایین بودن کیفیت دچار ناک زدن می‌شوند، اتفاقی که راندمان و عمر مفید موتور را به شکلی مستقیم تحت تأثیر قرار می‌دهد. وجود روغن موتور تقلبی در بازار و یا گزینه‌هایی که دارای کیفیت پایین هستند، دیگر موردی است که موتور خودروها را تهدید می‌کند.

آلودگی‌ها و ذرات چگونه وارد موتورهای معیوب شده‌اند؟

فراخوان جنرال موتورز برای موتور معروف LS V8 نشان می‌دهد که ایرادات به سایش یاتاقان‌ها، نقص در میل ‌لنگ و وجود براده‌های فلزی ناشی از ماشین‌کاری در مسیرهای روغن‌کاری مرتبط بوده است. بد نیست اشاره کنیم تعویض هر موتور حدود ۱۸ ساعت زمان می‌برد و به همین دلیل، تعجبی ندارد که جنرال موتورز بیش از ۱ میلیارد دلار برای جبران این مشکل هزینه می‌کند.

در موتور V6 توئین ‌توربوی V35A تویوتا نیز که در پیکاپ تاندرا مورد استفاده قرار گرفته، تشخیص مشابهی داده شده است. ذرات بسیار ریز فلزی در جریان تولید وارد محفظه موتور شده؛ شدت این مشکل به حدی بوده که تویوتا تنها در ماه گذشته، ۱۲۷ هزار موتور دیگر را به فهرست اولیه اضافه کرده است. این فهرست در ابتدا شامل ۱۰۲ هزار موتور بود.

فراخوان هوندا به یاتاقان‌های موتور و شاتون‌ ها مربوط می‌شود و استلانتیس اعلام کرده که در برخی موتورهای مشمول فراخوان، ذرات شن که بخشی از فرایند تولید هستند، مشاهده شده است.

آمار فراخوان‌های بزرگ سال ۲۰۲۵ بر اساس خودروسازان

در اول ژانویه تا ۱۴ دسامبر سال جاری، فورد با ۱۴۳ کمپین فراخوان در صدر قرار دارد. پس از آن، کرایسلر با ۵۱ فراخوان، فارست ریور (Forest River) با ۳۶، جنرال موتورز با ۲۶، اینترنشنال موتورز (International Motors) با ۲۴، گروه فولکس ‌واگن آمریکا با ۲۳، ب ام و آمریکای شمالی با ۲۰، هوندا و هیوندای هرکدام با ۱۹ ، مرسدس بنز آمریکا با ۱۸، ماک (مک) با ۱۶ و Altec Industries با ۱۵ کمپین فراخوان در رده‌های بعدی قرار دارند. این آمار مربوط به مجموع فراخوان‌ها بدون در نظر گرفتن علت آنها و بر اساس داده‌های NHTSA است.

خودروساز / شرکت تعداد کمپین‌های فراخوان
فورد ۱۴۳
کرایسلر ۵۱
فارست ریور  (Forest River) ۳۶
جنرال موتورز ۲۶
اینترنشنال موتورز  (International Motors) ۲۴
گروه فولکس ‌واگن آمریکا ۲۳
ب ام و آمریکای شمالی ۲۰
هوندا ۱۹
هیوندای ۱۹
مرسدس بنز آمریکا ۱۸
ماک  (Mack) ۱۶
Altec Industries ۱۵

هزینه‌ای بیش از ۸ میلیارد دلار

به گزارش اتوموتیو نیوز، مجموع این خرابی‌ها و فراخوان‌ها بیش از ۸ میلیارد دلار زیان برای برندهای درگیر به همراه داشته است. از بین خودروسازان مختلف، هیوندای سهم عمده‌ای از این هزینه را به خود اختصاص داده و حدود ۵ میلیارد دلار از رقم مذکور به فراخوان ۳.۳ میلیون موتور این شرکت مربوط می‌شود. آنطور که اعلام شده، این موتورها دارای براده‌های فلزی، پیچ‌های معیوب شاتون و رینگ‌های پیستون نصب‌شده به‌ صورت نادرست هستند.

چالش مهندسی در عصر موتورهای مدرن

شکی نیست که موتورهای امروزی شاهکاری از مهندسی خودرو به شمار می‌روند. این موتورها اگر به‌ درستی ساخته شوند، قدرت بیشتر، مصرف سوخت کمتر و عملکرد بهتری نسبت به نسل‌های قدیمی ارائه می‌دهند. با این حال، چالش اصلی اینجاست که ساخت دقیق و بی‌نقص چنین موتورهایی حتی برای بزرگ‌ترین و معتبرترین خودروسازان جهان نیز کار ساده‌ای نیست.

این موج گسترده فراخوان‌ها نشان می‌دهد که پیشرفت سریع فناوری در صنعت خودرو و موتورسیکلت، اگرچه دستاوردهای بزرگی به همراه دارد، اما همزمان ریسک‌های تازه‌ای را نیز وارد قلب این صنعت کرده است.

Source link

تیم تحریریه آی آر ار اس اس

Share
Published by
تیم تحریریه آی آر ار اس اس

Recent Posts

اجرای تاسیسات مکانیکی و الکتریکی خدمات اجرایی ساختمان

انتشار: فروردین 19، 1402بروزرسانی: 25 آذر 1404 درحال حاضر بسیاری از بسته های نرم افزاری…

10 دقیقه ago

تشکیل کمیته تخصصی رصد تامین ارز

به دستور رئیس‌کل بانک مرکزی، کمیته‌ای با حضور نمایندگان وزارتخانه‌ها تشکیل شد تا به صورت…

18 دقیقه ago

سدان جدید ایران خودرو در حال تست دیده شد ؛ اینووی آماده تولید می شود

منتشر شده در 25 آذر 1404 ساعت 17:35 عکاس امیرعباس طاهری اینووی اولین سدان مشترک…

26 دقیقه ago

حمایت بانک مرکزی از تولیدات ارزآور

نشست رئیس کل بانک مرکزی با وزیران صمت و بهداشت و درمان به منظور بررسی…

29 دقیقه ago

قیمت لبنیات در پی تصویب نرخ جدید شیرخام کاهش می یابد

تهران – مجله خبری کشاورزی – سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران گفت: در پی تصمیم…

40 دقیقه ago

تجربه رویایی خود را با تور اروپا از شیراز بسازید

انتشار: آذر 13، 1403بروزرسانی: 25 آذر 1404 تنها با یک سفر از شیراز، می توانید…

59 دقیقه ago