منتشر شده در 15 آذر 1404 ساعت 13:56
عکاس
علیرضا پاداش
بایک BJ30e کراس اووری مدرن، دو دیفرانسیل و با پیشرانه هایبرید به حساب می آید که قرار است توسط شرکت دیار خودرو در ایران عرضه شود.
معرفی بایک BJ30e
همکاری شرکت بایک و دیار خودرو به زمانی باز می گردد که ممنوعیت واردات خودروهای خارجی وجود نداشت و حتی تحریم های بین المللی نیز به این شدت نبود. همکاری که به موجب آن محصولی با نام سابرینا در ایران عرضه شد که می توانست به خودرویی موفق در بازار ایران تبدیل شود اما تحریم های خارجی مانع از ادامه دار بودن روند تولید این خودرو در ایران شد. اما این پایان ماجرای حضور محصولات بایک در بازار ایران نبود و با پایان یافتن ممنوعیت واردات خودروهای خارجی، شرکت دیار خودرو بار دیگر به سراغ عرضه محصولات بایک در ایران رفت و توانست پای محصولات جدید و بروز این خودروساز مطرح چینی را در ایران باز کند که یکی از جدیدترین آنها بایک BJ30 است.

بایک BJ30 یکی از پرفروش ترین محصولات نشان بایک است که آغاز عرضه اولین نسل آن به سال ۲۰۱۵ بر می گردد و نسل دوم آن نیز در سال ۲۰۲۴ رونمایی شده که نسبت به نسل قبلی چه به لحاظ طراحی و چه به لحاظ مشخصات و امکانات ارتقا بسیار خوبی یافته و در دو نسخه هیبریدی و بنزینی عرضه شده است. اما نکته مهمی که می تواند برای مشتریان ایرانی قابل توجه باشد این است که شرکت دیار خودرو برنامه دارد تا یکی از تیپ های فول آپشن نسخه هیبریدی را در بازار ایران عرضه کند. در ادامه بیشتر به بایک BJ30e می پردازیم.

طراحی بدنه بایک بی جی ۳۰
طراحی بدنه بایک BJ30E را می توان تلاشی هوشمندانه از سوی خودروساز چینی برای ایجاد توازن میان هویت آفرودی برند بایک و الزامات طراحی مدرن خودروهای شهری دانست. این خودرو در نگاه اول، زبان طراحی آشنا و زاویه دار خانواده BJ را در مقیاسی کوچکتر ارائه می دهد؛ زبانی که بیشتر بر خطوط تیز، تناسبات درست و حس استحکام تأکید دارد.

در نمای جلو، فرم مربعی چراغ ها و قاب چهارگوش جلو پنجره، یادآور سبک طراحی اس یو وی های نشان جیپ است. استفاده از الگوی مشبک درون جلو پنجره و تریم های مشکی براق، جلوه ای نیمه لوکس و شهری ایجاد می کند، هرچند هماهنگی کامل میان خطوط تهاجمی چراغ ها و نوارهای تزیینی سپر، در برخی زوایا قدری شلوغ به نظر می رسد. با این حال، هویت بصری خودرو به خوبی منتقل می شود و بایک بی جی ۳۰ در همان نگاه نخست، شخصیتی مستقل و قابل تشخیص دارد.

در نمای جانبی، طراحان از ترکیب حجم پردازی تخت و برجسته استفاده کرده اند؛ فرمی که نه تنها حس استحکام را تقویت می کند، بلکه به سبک جعبه ای شکل (Boxy Design) خودرو نیز عمق بیشتری می دهد. ستون های ضخیم، خط شانه ی نسبتاً صاف و گلگیرهای برجسته، همگی در تقویت حس آفرودی نقش دارند. هرچند ارتفاع زیاد بدنه نسبت به طول خودرو ممکن است در نگاه برخی، تناسبات را کمی به سمت «بلند و کشیده» سوق دهد، اما برای یک کراس اوور شبه آفرودی در این سگمنت، انتخابی منطقی است. استفاده از رینگ های نسبتاً بزرگ با طراحی ساده اما مدرن نیز به بهبود چهره جانبی کمک کرده است.

نمای عقب شاید منصفانه ترین بخش طراحی بایک BJ30e باشد. چراغ های عمودی، پنجره عقب باریک و سپری که با خطوط افقی عریض تر بنظر می رسد، ترکیبی هماهنگ خلق کرده اند. این بخش نوعی سادگی کنترل شده دارد که در کنار حجم کلی خودرو، احساس انسجام بیشتری نسبت به نمای جلو ایجاد می کند. تنها ایرادی که می توان مطرح کرد، شلوغی نسبی در بخش پایینی سپر است که با تزیینات متعدد، از مینیمالیسم جذاب چراغ ها فاصله می گیرد.

به طور کلی، طراحی بدنه BAIC BJ30e ترکیبی از سبک جعبه ای شکل خودروهای آفرودی، خطوط مدرن شهری و المان های طراحی خانواده BJ است. این خودرو نه تلاش می کند بیش از حد لوکس به نظر برسد، نه خود را صرفاً یک کراس اوور دو دیفرانسیل خشک و کاربردی معرفی می کند. البته هماهنگی میان برخی جزئیات، به ویژه در بخش جلو، می توانست بهتر باشد و سادگی بیشتری به خودرو ببخشد. با این وجود، بایک بی جی ۳۰ از نظر شخصیت بصری، یک محصول منسجم، متمایز و خوش چهره در رده ی خود محسوب می شود و توانسته میان جسارت طراحی و نیازهای بازار روز تعادلی قابل قبول برقرار کند.
مشخصات فنی BAIC BJ30e
همانطور که اشاره شد بایک BJ30 به لحاظ فنی در دو نسخه هیبرید و بنزینی قابل سفارش گذاری است. قلب تپنده نسخه بنزینی این خودرو یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژ است که می تواند روی هم رفته ۱۸۸ اسب بخار قدرت و ۳۰۵ نیوتن متر گشتاور را از طریق جعبه دنده ۷ سرعته دوکلاچه تر به چرخ های جلو منتقل کند. اما در نسخه هیبریدی که قرار است توسط شرکت دیار خودرو عرضه شود، در کنار این پیشرانه بنزینی، دو پیشرانه برقی ۱۳۰ و ۵۵ کیلوواتی نیز حضور دارد که به صورت ترکیبی می توانند تا ۴۰۳ اسب بخار قدرت و ۶۸۵ نیوتن متر گشتاور تولید کرده و نیرو را از طریق جعبه دنده DHT به چرخ های جلو و عقب برساند. ظرفیت باتری بایک BJ30e در این نسخه، ۱.۶۷ کیلووات ساعت بوده که وظیفه آن تامین نیروی لازم پیشرانه های برقی است.

اما نقطه قوت BAIC BJ30e مصرف سوخت پایین است که می تواند برای مشتریان ایرانی پارامتری مهم تلقی می شود. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که بر اساس استاندارد WLTP که استانداری واقع گرایانه به حساب می آید، مصرف سوخت این خودرو به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر کمتر از ۶.۵ لیتر است و این یعنی با کراس اووری دو دیفرانسیل، قدرتمند و کم مصرف روبرو هستیم.
در مورد سیستم تعلیق بایک بی جی ۳۰ نیز باید بگوییم که در محور جلوی این خودرو از سیستم تعلیق مک فرسون استفاده شده و محور عقب آن نیز از سیستم تعلیق مولتی لینک بهره می برد که باعث می شود که سرنشینان بتوانند با آن سواری نرم و پایداری را تجربه کنند.
طراحی داخل کابین و امکانات
طراحی کابین بایک BJ30e کمی متفاوت تر از سبک و فلسفه طراحی طراحی بدنه این خودرو است. به عبارت دیگر طراحی داخل کابین بایک بی جی ۳۰ ترکیبی است از سبک طراحی ساده خودروهای آفرودی و اِلمان ها مدرنی که برای یک کراس اوور شهری ضروری است. بایک تلاش کرده فضایی بسازد که هم حس استحکام و اعتماد را منتقل کند و هم از نظر امکانات و جلوه بصری، پاسخگوی سلیقه خریداران امروز باشد.

طراحی داشبورد BAIC BJ30e در نگاه نخست ساده اما هدفمند به نظر می رسد. حجم های افقی و خطی، کابین را عریض تر نشان می دهد و سبک طراحی ساده اما جذابی را ایجاد می کند. استفاده از پنل های تخت و تریم های فلزی یا شبه فلزی، جلوه ای لوکس را به کابین این خودرو داده است. با این حال، شاید برخی از بخش های داشبورد در برخورد اول اندکی خشک یا بیش از حد کاربردی به چشم بیاید، اما انتخاب این فرم کاملاً در راستای هویت آفرودی خودرو است و هماهنگی خوبی با ظاهر بیرونی دارد.

نمایشگرها نقش مهمی در بروز بودن طراحی کابین دارند. ترکیب نمایشگر پشت فرمان و نمایشگر مرکزی، چه یکپارچه طراحی شده باشد و چه جدا، حس مدرن بودن کابین را تقویت می کند و گرافیک های نسبتاً ساده و رنگ بندی معقول صفحه ها باعث شده اند که تجربه کاربری، قابل فهم و بدون شلوغی غیر ضروری باشد. با این حال، بهتر بود حاشیه های نمایشگر مرکزی را کمی باریک تر و فرم کلی آن را یکپارچه تر ساخت تا ظاهر داشبورد آینده نگرتر جلوه کند.

کنسول وسط نقطه ای است که روح طراحی آفرودی و شهری بیش از هر جای دیگر با هم برخورد می کنند. ارتفاع مناسب کنسول و استفاده از کلیدهای فیزیکی بزرگ و خوش چیدمان، حسی شبیه خودروهای آفرودی واقعی ایجاد می کند؛ در عین حال، نظم و سادگی خطوط کنسول به آن جلوه ای امروزی می بخشد. وجود محفظه های کاربردی و سطح تماس مناسب برای دست راننده، تجربه استفاده روزمره را آسان تر کرده است. تنها نکته قابل بحث، شلوغی نسبی بخش پایینی کنسول است که با کمی باز طراحی می توانست مرتب تر به نظر برسد.

یکی از شاخص ترین المان های کابین، طراحی خاص دسته دنده است. فرم گرد و استوانه ای شکل آن، کاملاً در راستای همان سبک طراحی لوکس کابین قرار دارد و به نوعی امضای بصری کابین محسوب می شود. این مدل دسته دنده علاوه بر جذابیت ظاهری، حس مکانیکی و کنترل پذیری مناسبی به راننده منتقل می کند. شاید از دید برخی کاربران، این طراحی کمی متفاوت و غیر معمول باشد، اما بدون تردید یکی از جسورانه ترین و جذاب ترین بخش های کابین بایک بی جی ۳۰ است.
در مجموع، کابین BAIC BJ30e تلاشی موفق برای ترکیب استایل آفرودی با راحتی و تکنولوژی روز است. سادگی حجم ها، حضور نمایشگرهای کاربردی، کنسول خوش چیدمان و دسته دنده خاص، فضایی متمایز ایجاد کرده اند. هرچند برخی جزئیات می توانستند مینیمال تر و یکپارچه تر باشند، اما آنچه ارائه شده، کابینی خوش هویت، قابل قبول و در کلاس قیمتی خود جذاب است.

این شاسی بلند جذاب بایک در بخش امکانات ایمنی و رفاهی نیز بسیار پر قدرت ظاهر می شود و می توان امکانات بسیاری خوبی نظیر؛ ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، ترمز اضطراری خودکار، سامانه کنترل پایداری، سامانه پایش وضعیت راننده، رادار خط خوان، هشدار DOW، هشدار برخورد جلو و عقب، حالت های مختلف رانندگی، سیستم ضد واژگونی، استارت دکمه ای، ترمز پارک برقی، اتوهلد، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل تطبیقی، تابلو خوان، نگهدارنده خودکار بین خطوط، در صندوق عقب برقی، روف رک، فناوری LED چراغ ها، سنسور نور و باران، سقف پانوراما، گرم کن آینه های جانبی، نمایشگر ۱۴.۶ اینچی مالتی مدیا، دستیار صوتی، پشت آمپر دیجیتال، شارژر وایرلس، گرم کن و سرد کن صندلی های جلو، سیستم صوتی حرفه ای، تهویه اتوماتیک و… را در نسخه فول آپشن این خودرو مشاهده کرد.
رقبای بایک BJ30
در بازار فعلی خودروی کشور کمتر کراس اووری را می توان پیدا کرد که هم از فناوری هایبرید بهره ببرد، هم دو دیفرانسیل باشد و هم مشخصات و امکانات بسیار خوبی را ارائه دهد. بر همین اساس اگر صرف دو دیفرانسیل بودن بایک BJ30 را ملاک قرار دهیم، این خودرو با لوکانو L7 قابل مقایسه است اما با در نظر گرفتن فناوری هایبرید، می توانیم بی وای دی سانگ پلاس را رقیب این خودرو بدانیم.
سوالات متداول
در نسخه هیبریدی که قرار است توسط شرکت دیار خودرو عرضه شود، در کنار این پیشرانه بنزینی، دو پیشرانه برقی ۱۳۰ و ۵۵ کیلوواتی نیز حضور دارد که به صورت ترکیبی می توانند تا ۴۰۳ اسب بخار قدرت و ۶۸۵ نیوتن متر گشتاور تولید کرده و نیرو را از طریق جعبه دنده DHT به چرخ های جلو و عقب برساند. ظرفیت باتری بایک BJ30e در این نسخه، ۱.۶۷ کیلووات ساعت بوده که وظیفه آن تامین نیروی لازم پیشرانه های برقی است.
این شاسی بلند جذاب بایک در بخش امکانات ایمنی و رفاهی نیز بسیار پر قدرت ظاهر می شود و می توان امکانات بسیاری خوبی نظیر؛ ۶ کیسه هوای ده نقطه ای، ترمز اضطراری خودکار، سامانه کنترل پایداری، سامانه پایش وضعیت راننده، رادار خط خوان، هشدار DOW، هشدار برخورد جلو و عقب، حالت های مختلف رانندگی، سیستم ضد واژگونی، استارت دکمه ای، ترمز پارک برقی، اتوهلد، دوربین ۳۶۰ درجه، کروز کنترل تطبیقی، تابلو خوان، نگهدارنده خودکار بین خطوط، در صندوق عقب برقی، روف رک، فناوری LED چراغ ها، سنسور نور و باران، سقف پانوراما، گرم کن آینه های جانبی، نمایشگر ۱۴.۶ اینچی مالتی مدیا، دستیار صوتی، پشت آمپر دیجیتال، شارژر وایرلس، گرم کن و سرد کن صندلی های جلو، سیستم صوتی حرفه ای، تهویه اتوماتیک و… را در نسخه فول آپشن این خودرو مشاهده کرد.
