به گزارش آی آر آر اس اس، ایلان ماسک میگوید که تسلا اکنون ناوگان روبوتاکسی خود را در شهر آستین، بدون ناظران ایمنی انسانی داخل این خودروهای خودران آزمایش میکند.
این اطلاعیه پس از ویدئویی منتشر شد که روز یکشنبه در شبکه اجتماعی X منتشر شد و ظاهراً یک تسلا «مدل Y» بدون سرنشین را در حال رانندگی در خیابانهای آستین نشان میداد.
ماسک که مدیرعامل تسلا است، به سرعت این خبر را تأیید کرد. وی در پاسخ به این ویدئوی پربازدید نوشت: آزمایش بدون سرنشین در خودرو در حال انجام است.
پایگاه «بیزینس اینسایدر» گزارش داد که به نظر میرسد این کار برای اهداف آزمایشی صورت گرفته و هنوز برای مشتریان در دسترس نیست.
تسلا از زمان راهاندازی سرویس روبوتاکسی خود در شهر آستین ایالت تگزاس در ماه ژوئن، تاکنون بدون راننده و ناظر انسانی که در صورت نیاز آماده مداخله باشد، اقدام به آزمایش خودروهای خودران خود نکرده بود.
این آزمایش، جهشی عظیم برای آینده فناوری خودران شرکت ایلان ماسک را که مدتها پیش وعده آن را داده بود، نشان میدهد.
وی مرتباً وعده خود مبنی بر حذف ناظران ایمنی از روبوتاکسی تسلا را تکرار میکرد و در ماههای سپتامبر، اکتبر و نوامبر امسال نیز این ادعا را تکرار کرد.
آشوک الوسوامی(Ashok Elluswamy)، رئیس بخش هوش مصنوعی شرکت تسلا روز گذشته از حساب کاربری X خود برای اعلام شروع یک مرحله جدید استفاده کرد و نوشت: و اینطور شروع میشود!
روبوتاکسی بدون راننده
ناظر ایمنی انسانی مسئول نظارت بر سیستم خودروی خودران و به دست گرفتن کنترل دستی در زمانی است که وسیله نقلیه با موقعیتی روبرو میشود که نمیتواند به تنهایی با خیال راحت از عهده آن برآید.
طبق گزارشی از آزمایش این خودروها در ماه ژوئیه، روبوتاکسی تسلا غیرقابل اعتماد نشان داد و نیاز داشت که ناظر ایمنی بارها و بارها کنترل خودرو را به دست بگیرد، به ویژه هنگامی که وسیله نقلیه به یک خیابان یک طرفه و ورود ممنوع هدایت میشد.
در حالی که گذار به روبوتاکسی کاملاً بدون نظارت یک نقطه عطف مهم در فناوری خودران است، اما با سؤالات ایمنی مداومی همراه است.
دادههای تصادفات در دسترس عموم که تسلا به شدت آنها را سانسور میکند، پیش از این نشان داده بود که روبوتاکسیهای تسلا در آستین، حتی با وجود ناظر ایمنی انسانی، در تصادفات با نرخ بسیار بالاتری در هر مایل نسبت به رقبایی مانند ویمو(Waymo) درگیر بودهاند.
همچنین گزارش جدیدی از اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراههای آمریکا(NHTSA) نشان میدهد که روبوتاکسیهای تسلا از ماه سپتامبر در چهار تصادف دخیل بودهاند.
سایت خبری خودروهای برقی «Electrek» متوجه این اطلاعات تصادف بهروز شده، از جمله آخرین حادثهای که در آن یک روبوتاکسی هنگام کار در پارکینگ به یک جسم ثابت برخورد کرد، شد.
مسابقه تاکسیهای خودران
به گفته اتان مککنا(Ethan McKenna)، ردیاب روبوتاکسی مستقر در آستین که «Robotaxi Tracker» را اداره میکند، ناوگان فعال تسلا در آستین در حال حاضر دارای ۳۱ وسیله نقلیه است که از ۲۹ وسیله نقلیه گزارش شده در ماه نوامبر افزایش یافته است.
اندازه فعلی این ناوگان با هدف بلندپروازانه ماسک به شدت در تضاد است. ماسک در ماه اکتبر در پادکست «All-In» اظهار داشت که تسلا قصد دارد ناوگان روبوتاکسی خود را در شهر آستین تا پایان سال به ۵۰۰ خودرو افزایش دهد.
صنعت روبوتاکسی پس از شکستهای گذشته، با هدایت بازیگران کلیدی مانند تسلا، ویمو از شرکت آلفابت و زوکس(Zoox) از شرکت آمازون که توسعه خود را تسریع میکنند، در حال بازگشت به دوران اوج خود است.
خدمات تسلا در حال حاضر در شهر آستین و منطقه خلیج سانفرانسیسکو فعالیت میکند. با این حال، «ویمو» با عبور از مرز ۴۵۰ هزار سفر هفتگی، نقطه عطف قابل توجهی را رقم زده است و در حال نشان دادن مقیاس تجاری قابل توجه این کسب و کار است. این دستاورد، پیشتازی «ویمو» را در رقابت برای تبدیل حمل و نقل شهری با ناوگانهای خودران و درآمدزا تثبیت میکند.
در عین حال، پیشبینی میشود تسلا عملیات روبوتاکسی خود را در ۵ شهر بزرگ آمریکا در سال ۲۰۲۶ آغاز کند.
irrss.ir