استراتژی های بازاریابی الهام بخش نستله

استراتژی‌های بازاریابی الهام‌بخش نستله با شعار «غذای خوب، زندگی خوب» تکمیل می‌شوند.

از استراتژی‌های موفق نستله در شبکه‌های اجتماعی تا تبلیغات بنری در فروشگاه‌ها، همه گواه بر هدف و مأموریت این شرکت در بهره‌گیری از انرژی بالای غذا برای ارتقاء کیفیت زندگی مردم هستند. بدون توجه به میزان محبوبیت نستله در میان مصرف‌کنندگان، این شرکت ۳۴.۹ درصد از فروش کل بازار جهانی مواد غذایی را به خود اختصاص داده است. بنابراین، شناخت دقیق استراتژی برندسازی نستله مانند گذراندن یک دوره کارشناسی ارشد در حوزه تعامل با مشتری و وفاداری به برند است. در اینجا این پرسش مطرح می‌شود که چه چیزی نستله را به برندی مدرن و پیشرو تبدیل کرده است؟

حالا نگاهی به عناصر اصلی استراتژی بازاریابی ترکیبی نستله می‌اندازیم.

استراتژی محصول نستله

وقتی به نستله فکر می‌کنیم، درمی‌یابیم که این شرکت محصولات متعددی برای عرضه دارد. ابتدا نام‌های «نسکافه» و «مگی» به ذهن می‌آیند، اما واقعیت این است که نستله بیش از ۸ هزار گروه محصول مختلف را ارائه می‌دهد. دسته‌بندی اولیه محصولات شامل وعده‌های غذایی بسته‌بندی شده، وسایل کمک آشپزی، محصولات لبنی، غلات، غذای کودک، شکلات، قهوه (نسکافه)، محصولات مایع و پودری همانند پودر قهوه و شیر خشک است. تنوع، پایه و اساس استراتژی محصول نستله است، چرا که محصولات متنوع این شرکت پاسخگوی نیازهای مختلف مشتریان است.

استراتژی قیمت‌گذاری نستله

نستله با پیروی از استراتژی قیمت‌گذاری مبتنی بر هزینه، مسیر مشخصی برای تعیین قیمت هر بسته‌بندی تعیین کرده است. این شرکت متوجه شده که مشتریان ترجیح می‌دهند خرید عمده انجام دهند تا خرید روزانه. از این رو، برای محصولاتی مانند «مگی»، قیمت‌گذاری بسته‌ای اجرا شده است. نستله دو رویکرد فروش را در نظر گرفته: یکی ارائه تخفیف و تبلیغات برای کالاهایی که سریع مصرف می‌شوند و دیگری ثابت نگه داشتن قیمت محصولات پرکیفیت مانند شکلات‌ها، تا تصویر برند در ذهن مشتریان حفظ شود. این گونه، هم دل مشتری جذب می‌شود و هم وجهه برند پایدار باقی می‌ماند.

استراتژی مکان نستله

به بیان ساده، نستله تضمین می‌کند که هر مشتری در هر نقطه دنیا به محصولات شرکت دسترسی داشته باشد. این برند در بیش از ۱۸۷ کشور حضور دارد. علاوه بر استفاده از شبکه گسترده‌ای از شرکت‌های تابعه و توزیع‌کنندگان، نستله بر بهینه‌سازی زنجیره تأمین برای کاهش هزینه‌ها و تسریع تحویل محصولات تمرکز کرده است. همچنین، کانال توزیع مشخصی برای مواد تغذیه پزشکی و محصولات ویژه مراقبت از حیوانات ایجاد کرده و با رعایت سیاست‌های تولیدی دقیق، کیفیت بالا را تضمین و حجم ضایعات را به حداقل می‌رساند.

استراتژی تبلیغاتی نستله

نستله همانند سایر برندهای FMCG، به طور مداوم در تلاش است تا مشتریان را به خرید محصولاتش ترغیب کند. اما این شرکت تنها به کوپن و تخفیف بسنده نکرده و تبلیغات خود را بر روابط عاطفی، سلامت و کیفیت زندگی متمرکز کرده است. استراتژی دیجیتال مارکتینگ نسکافه نیز این موضوع را تأیید می‌کند. نستله در تبلیغات از تمامی پلتفرم‌های محبوب همچون شبکه‌های اجتماعی، تلویزیون، رسانه‌های چاپی و وب‌سایت‌ها استفاده می‌کند. به منظور آموزش مشتریان، به‌طور مستمر مطالب مفیدی درباره تغذیه و سبک زندگی منتشر می‌شود. همکاری با سرآشپزها و متخصصان تغذیه و نصب نمایشگرهای جذاب در فروشگاه‌ها از دیگر اقدامات این شرکت است. نمونه‌های بارز این استراتژی در تبلیغات برندهای «مگی» و «کیت کت» دیده می‌شود. مصرف‌کنندگان می‌دانند که مگی میان‌وعده‌ای است که «در دو دقیقه حاضر می‌شود»، و شعار «کیت کت بخورید، استراحت کنید!» در ذهن‌ها حک شده است. ترکیب بازاریابی آنلاین و آفلاین باعث شده که عدم حضور محصولات نستله در هر فروشگاهی، تعجب‌آور باشد.

اکنون کمی جلوتر رفته و سایر ابعاد استراتژی‌های بازاریابی نستله را بررسی می‌کنیم:

استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال نستله به شکل خاص با افراد در ارتباط است. همه کمپین‌های دیجیتال، ارتباطی احساسی و دقیق با مخاطبان بر قرار می‌کنند. هم‌چنین، مدیران و کارکنان نستله با گرد هم آوردن مردم، محصولاتشان را معرفی و به فروش می‌رسانند. حال بگذارید ببینیم چگونه این شرکت این اهداف را محقق می‌کند:

کمپین «احیای نسل» نستله

این کمپین بر دو محور اصلی تأکید دارد: مردم و کره زمین. «احیای نسل» نشان‌دهنده باور عمیق نستله به احیای منابع طبیعی سیاره است و این موضوع باعث شده تبدیل به یک کمپین انقلابی شود. در حالی که نسکافه جایگاه ویژه‌ای در دل مصرف‌کنندگان دارد، اما با هدف توسعه روش‌های سازگار با محیط زیست برای کاشت قهوه، کمپین‌های دیجیتال متعددی راه‌اندازی کرده است. نستله در این کمپین اشاره دارد که به آینده نسل انسان و کره زمین می‌اندیشد. شرکت در سال ۲۰۲۰ ویدئویی با پیام این کمپین منتشر کرد که افراد مختلف با تنوع سن، قومیت و فرهنگ اعلام می‌کنند که به احیای زمین و نسل باور دارند. تمرکز نستله بر بهبود معیشت کشاورزان و ارتقاء رفاه جوامع و مصرف‌کنندگان است. طرح جدید شامل سرمایه‌گذاری مشترک و اعطای وام به کشاورزان برای خرید تجهیزات است. استفاده از فناوری‌های نوین برای تولید قهوه با بازده بیشتر و کمترین اثرات زیست‌محیطی نیز از اهداف کمپین است. علاوه بر این، نستله برای مواد خام تولید شده با روش‌های احیایی، حق بیمه نیز پرداخت می‌کند. این کمپین صرفاً در حد شعار نیست و نستله با همکاری ۳۰ مزرعه لبنی در ۱۲ کشور، پروژه‌های احیایی اجرا می‌کند تا میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای را به صفر برساند. وب‌سایت نستله مقالاتی پیرامون سیستم‌های احیایی و نقش آن‌ها در حفظ محیط زیست منتشر کرده است. این کمپین اخیراً رتبه اول بهترین تولیدکنندگان پایدار قهوه در سال ۲۰۲۳ را کسب کرده است. چنین طرح‌هایی موفق هستند زیرا موجی از کشاورزی پایدار و احیایی را در کل زنجیره تأمین راه‌اندازی کرده و سلامت مصرف‌کنندگان محصولات را بهبود می‌بخشند.

کمپین «کودکان سالم» نستله جهت تقویت عادات غذایی سالم و پزشکی

نستله با راه‌اندازی کمپین سرگرم‌کننده و خلاقانه‌ای به نام «کودکان سالم‌تر» در شبکه‌های اجتماعی، قصد دارد عادات غذایی سالم را از کودکی شکل دهد. این کمپین مخاطبش والدین و پرستاران است و برای ارتقاء سبک زندگی سالم کودکان ۳ تا ۱۲ سال برنامه‌ریزی شده. هدف نستله کمک به ۵۰ میلیون کودک برای داشتن سبک زندگی سالم تا سال ۲۰۳۰ است. برنامه شامل آموزش اصول تغذیه در مدارس، ارائه نکاتی برای سبک زندگی سالم روزمره، درس‌ها و فیلم‌های آموزشی می‌شود.

به این ترتیب، هر برند یا شرکت فعال در حوزه FMCG می‌تواند تمرکز روی تشویق کودکان به تغذیه سالم یا ارائه محصولات با کیفیت پزشکی داشته باشد. نستله هر دو جنبه را دنبال می‌کند و علاوه بر ترویج غذای سالم، با برگزاری کارگاه‌های آشپزی، کودکان را در فرایند تهیه غذا مشارکت می‌دهد. در یک ویدئو دیده می‌شود که کودکان غذای سالم درست می‌کنند و والدین نیز به تهیه غذای سالم مشغول می‌شوند. پس از مشارکت کودکان از ۸۴ کشور در این طرح، نستله به اهمیت مشارکت کودکان در آشپزی و شکل‌گیری عادات غذایی سالم پی برد. در نهایت، سایت نستله پر از دستور‌غذاهای سالم و لذیذ مخصوص آشپزی با کودکان است.

کمپین توانمندسازی زنان نستله با هدف تحقق برابری جنسیتی در بازار کار

نستله بارها کلیشه‌های رایج را شکسته و قانون برابری جنسیتی را در شعب خود اجرا کرده تا تصویری مثبت در ذهن مصرف‌کنندگان ایجاد نماید. کمپین «توانمندسازی زنان» به همین منظور راه‌اندازی شده است. محور محتوایی این کمپین بر آموزش، ارتقاء کیفیت زندگی و کار زنان و در نتیجه بهبود جوامع تمرکز دارد. به عنوان مثال، در طرح کاکائو نستله، زنان ساحل عاج از طریق کشت قهوه و کاکائو درآمد کسب می‌کنند. یکی از کشاورزان اعلام کرده که نستله به طور رایگان نهالستانی برای کشت کاکائو ایجاد کرده که مورد رضایت زنان است. همچنین ویدئویی در روز جهانی زن منتشر شد که بر اهمیت کشف هویت واقعی زن در محیط کار تأکید داشت. استراتژی بازاریابی نستله ایجاب می‌کند پیام برقراری توازن جنسیتی در بازار کار و اجرای سیاست‌های داخلی را به مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی منتقل کند. این کمپین به مسائل تبعیض جنسیتی پرداخت و تلاش می‌کند تغییرات مثبتی ایجاد نماید.

در نهایت، به عنوان برندی فعال در حوزه FMCG، هدف باید ساده‌تر و سالم‌تر کردن سبک زندگی مصرف‌کنندگان باشد و تلاش مستمر برای این هدف، کلید موفقیت خواهد بود.

www.digitalmarketingnetwork.com

منبع: https://mbanews.ir/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%A7%D8%AA%DA%98%DB%8C%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%D9%84%D9%87%D8%A7%D9%85-%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D9%86%D8%B3%D8%AA/

Source link

تیم تحریریه آی آر ار اس اس

Share
Published by
تیم تحریریه آی آر ار اس اس

Recent Posts

فروش روز زندگی از امروز در فروشگاه دیزنی آغاز می شود

انتشار: آبان 27، 1403بروزرسانی: 23 آذر 1404 Disneystore.com روز زندگی را با عرضه محصولات جدید…

12 دقیقه ago

معرفی 15 سایت ثبت آگهی رایگان کتب

انتشار: خرداد 24، 1402بروزرسانی: 23 آذر 1404 همانطور که تبلیغات کلیکی گوگل می تواند قدرتمند…

15 دقیقه ago

تعمیر یخچال ویرپول؛ سرمایشی بی‌نقص

انتشار: تیر 10، 1404بروزرسانی: 23 آذر 1404 هر کدام از ما یک داستان داریم! شاید…

18 دقیقه ago

مدت اقامت کامل در رزرو هتل

در این مقاله قصد داریم تا معنای عبارت فول برد در رزرو هتل را به…

20 دقیقه ago

همراه با تیم ملی فوتسال بانوان‌؛ رویایی که ناتمام ماند – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سارا طالبیان کارگردان مستند «رویای ناتمام»، اثر مرکز مستند سوره که در نوزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»…

22 دقیقه ago

تابستان ۱۴۰۴؛ تورم بالا رفت، نفت ارزان شد

بر اساس آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار، نرخ تورم در کشور در تابستان…

29 دقیقه ago