Categories: تکنولوژی

از سند ارتقای سواد فضای مجازی چه می‌دانید؟

سند برنامه جامع ترویج و ارتقای سواد فضای مجازی بیست و هشتمین اقدام کلان سند راهبردی فضای مجازی کشور است که با سه هدف اصلی ایجاد نهضت ملی سواد فضای مجازی، بسترسازی و حمایت از بوم سواد فضای مجازی و ایجاد تمرکز در سیاست گذاری و راهبری اثربخش در این حوزه، اوایل پاییز امسال جهت اجرا به دستگاه های مربوطه ابلاغ و اخیرا نیز اولین نشست پیگیری اجرای این سند با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف، به میزبانی مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش آی آر آر اس اس، تابستان سال ۱۴۰۱ سند راهبردی جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی مصوب جلسه هشتاد و چهارم شورای عالی فضای مجازی پس از استحضار مقام معظم رهبری، برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد. این سند در افق ۱۴۱۰ در چهار بخش ارزش‌ها، چشم‌انداز، اهداف و اقدامات کلان تنظیم شده است که پیشتر دو بخش ارزش‌ها و چشم انداز آن ابلاغ شده است.

در این راستا سند برنامه جامع ترویج و ارتقای سواد فضای مجازی بیست و هشتمین اقدام کلان سند راهبردی فضای مجازی کشور به شمار می رود که در تیرماه امسال تصویب و در مهر ماه نیز جهت اجرا به دستگاه های مربوطه ابلاغ شد. 

مهم ترین هدف سند ترویج سواد فضای مجازی چیست؟ 

پیش نویس این سند توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین شده و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان پدافند غیر عامل کشور دیگر دستگاه های همکاری در طراحی این پیش نویس بوده اند. سه هدف اصلی این سند ایجاد نهضت ملی سواد فضای مجازی، بستر سازی و حمایت از بوم سواد فضای مجازی و ایجاد تمرکز در سیاست گذاری و راهبری اثربخش در این حوزه است. 

در سند سواد فضای مجازی کمک به افزایش توانایی مردم برای زیست بهتر است.

به گفته مسئولان در این سند در سه حوزه زیرساختی، آموزشی و ترویجی سیاست گذاری شده و بر تقویت زیرساخت های فنی، حمایتی و محتوایی، شبکه سازی، تعیین متولی واحد و شفاف سازی مسئولیت ها، مقرارت گذاری هوشمند برای سکوها و دیگر ذی نفعان، استقرار نظام پایش و ارزیابی، حاکمیت داده محور و اصلاح مستمر، انسجام بخشی به محتوای آموزشی و مهارتی، تولید دانش بومی و خللاقیت محور، توانمند سازی مربیان، مدرسان و کنشگران اجتماعی، توسعه سکوهای آموزشی هوشمند، آموزش های موقعیت محور و رسانه ای، ارایه منابع آموزشی فراگیر و چند رسانه ای، جلب مشارکت عمومی و بهینه سازی نقش رسانه های ملی و فراگیر تاکید شده است.    

همچنین ایجاد و تقویت ‌بوم سواد فضای مجازی به‌منظور دستیابی به جامعه‌ای آگاه، توانمند و مسئولیت‌پذیر در تعامل با فضای مجازی، با تمرکز بر شناخت عمیق فرصت‌ها، مهار مخاطرات و بهینه‌سازی تعاملات دیجیتال در چهار لایه «زیرساخت فنی»، «سکو و خدمات»، «محتوا» و «کاربری» به عنوان چشم‌انداز سند جامع ترویج و ارتقای سواد فضای مجازی مورد توجه قرار گرفته است.   

آخرین وضعیت سند ارتقای سواد فضای مجازی در کشور

در همین رابطه طی دوهفته اخیر اولین نشست پیگیری اجرای سند ارتقای سواد فضای مجازی با حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف، به میزبانی مرکز ملی فضای مجازی برگزار شد.

در این جلسه حجت الاسلام و المسلمین محمدمهدی تجریشی، معاون فرهنگی، اجتماعی و امور محتوایی مرکز ملی فضایی، گفت: تلاش ما در سند سواد فضای مجازی کمک به افزایش توانایی مردم برای زیست بهتر است. ما نسبت به دیگر کشورها بیشتر تحت هجمه دشمنان هستیم و بعنوان دستگاه حاکمیتی وظایفی درخصوص توانمندسازی مردم در این فضا داریم و مطالعات نشان می دهد ما نسبت به کشورهای دیگر در این حوزه عقب تر هستیم.

وی با بیان اینکه در این سند، بخش اقدامات را شاخص گذاری کمی و کیفی کردیم، اظهار کرد: ما برخلاف گذشته که صرفاً یک سری ماموریت ها به دستگاه ها واگذار می‌شد تلاش کردیم تا با سنجش گذاری توانایی ارزیابی شاخص ها را داشته باشیم و بعد از گذشت مثلا دو سال بررسی کنیم و ببینیم آیا اهداف این سند درست پیش رفته است یا خیر.  

به اذعان کارشناسان باید تلاش کرد تا زیست مردم در فضای مجازی نیز شایستگی یک زیست سالم و بومی باشد و باید آن را تقویت کرد. همچنین در فضای مجازی آسیب هایی مانند کلاهبرداری و یا تعرض به حریم خصوصی وجود دارد و در برابر این آسیب ها نیازمند سپری هستیم تا از مردم حفاظت کرده و این مشکلات به حداقل برسد. 

irrss.ir

Source link

تیم تحریریه آی آر ار اس اس

Share
Published by
تیم تحریریه آی آر ار اس اس

Recent Posts

سیگنال خرید در ۰.۲۴ دلار: هولدرهای استلار آماده شوند! – ای بی اس نیوز

نکات مهم خبر رمزارز استلار بالای ۰.۲۴ دلار و خط روند صعودی ۴ ساعته خود…

9 دقیقه ago

پلتفرم استریم خودروی “پرداخت” در سال 2026 راه اندازی می شود

سام بلوکسام/گتی ایماژپلتفرم‌های محتوای خودرو در طول سال‌ها آمده و رفته‌اند، چه کانال‌های تلویزیونی سنتی…

1 ساعت ago

5 روش‌ تبلیغ کیف و کفش + 6 نکته طلایی تولید محتوای تبلیغاتی کیف و کفش

اگر مدل‌های جدیدتان دیده نشوند، اگر مشتری در لحظۀ مناسب از حراج خبردار نشود یا…

1 ساعت ago

لوفت‌هانزا حمل تجهیزات نظامی به سرزمین‌های اشغالی را متوقف کرد

تهران- ایرنا- شرکت «لوفت‌هانزا کارگو» غول حمل‌ونقل هوایی آلمان، اعلام کرد که تمامی انتقالات مربوط…

1 ساعت ago

WordPress 6.8 Beta 3 – WordPress News

وردپرس 6.8 بتا 3 اکنون برای آزمون آماده است! این نسخه آزمایشی برنامه وردپرس در…

1 ساعت ago

سفر هیئت تجاری روسیه به ایران

هیئت تجاری استان اولیانوفسک روسیه به ایران سفر کرد.  به گزارش مجله خبری کشاورزی، سرکنسولگری…

3 ساعت ago