آیا در نظر دارید کمربند هارلی خود را با زنجیر تعویض کنید؟ در اینجا چیزی است که شما باید بدانید



هارلی دیویدسون خاص است. جدای از اگزوز منحصربفرد “سیب زمینی-سیب زمینی” آن، از اکثر موتورسیکلت ها عمدتاً به دلیل طراحی میل لنگ تک پین و تسمه های محرک نهایی آن متمایز است. برخی از آنها به دلیل جذاب ترین موتورسیکلت ها و همچنین سخت ترین موتورسیکلت ها شهرت پیدا کرده اند. هارلی دیویدسون در طول دهه 1980 از درایوهای نهایی زنجیره ای استفاده کرد و درایو نهایی تسمه در FXR Super Glide II به نمایش درآمد. درایوهای تسمه ای که به جای درایوهای زنجیره ای با تعمیر و نگهداری کم و بی صدا در نظر گرفته می شوند، به سرعت در موتورسیکلت های هارلی دیویدسون رایج شدند، حتی در هارلی های جدیدتر مانند نایتستر که بسیار درست به نظر می رسند، باید اشتباه باشند.

با این حال، برخی از سوارکاران هارلی همچنان درایوهای متوالی را ترجیح می دهند. اینها از زمان شروع موتورسیکلت ها وجود داشته اند و از آن زمان تا کنون تقریباً بدون تغییر باقی مانده اند. این به این دلیل است که درایوهای متوالی بادوام هستند و به مدت طولانی دوام می آورند. این منجر به سوالات زیادی می شود. چرا هارلی دیویدسون اصرار به استفاده از کمربند دارد در حالی که برخی از سواران هارلی اصرار به استفاده از زنجیر دارند؟ و اگر درایو تسمه هارلی خود را با یک درایو زنجیره ای تعویض می کنید، چه چیزی باید بدانید؟ قبل از آن بیایید با انواع درایوها و اینکه تسمه یا زنجیر بهتر است آشنا شویم.

شما به راهی برای انتقال نیرو از موتور خود به چرخ های محرک نیاز دارید تا ماشین شما حرکت کند. برای وسایل نقلیه چهار چرخ، این اغلب از طریق محور محرک یا شفت پروانه انجام می شود. وسایل نقلیه دو چرخ – به ویژه موتور سیکلت ها – برای انجام کار بیشتر به درایوهای زنجیر متکی هستند، اما برخی به جای آن از درایوهای تسمه استفاده می کنند.

آنها را به درایوهای تسمه هارلی وصل کنید

درایو زنجیر متشکل از یک زنجیر فلزی است که چرخ دنده روی محور خروجی گیربکس را به چرخ دنده چرخ عقب متصل می کند. درایوهای تسمه بر اساس همان اصل کار می کنند، اما به جای زنجیر و چرخ دنده، قرقره های دندانه دار و یک تسمه با دندانه ها در قسمت داخلی دارید. این دندانه ها با دندانه های روی قرقره ها مشبک می شوند و نیروی محرکه را فراهم می کنند.

هارلی دیویدسون از درایو زنجیر به درایو تسمه تغییر داد زیرا دومی نرم‌تر و بی‌صداتر بود. درایوهای تسمه از تسمه های کولار یا تقویت شده با کربن با شیارهای دقیق بریده شده استفاده می کنند که کاملاً با چرخ دنده ها در قرقره ها به هم متصل می شوند تا عملکرد صاف را ارائه دهند. آنها همچنین به نگهداری و تمیزی نسبتاً کمی نیاز دارند زیرا بر خلاف درایوهای زنجیره ای به روغن کاری چرب و نامرتب نیاز ندارند. اگر به درستی نگهداری شود، درایو تسمه می تواند تا 100000 مایل دوام بیاورد.

با این حال، آسیب رساندن به درایو تسمه آسان است. اگر سنگ ها یا سنگ های کوچک بین تسمه و قرقره قرار گیرند، به راحتی می توانند به دندان های اولی آسیب بزنند. آنها همچنین می توانند تحت بارهای ضربه ای، مانند هنگام کشیدن چرخ یا شتاب گیری ناگهانی، پاره شوند. در حالی که تسمه از استحکام کششی خوبی برخوردار است، بار ضربه ای بزرگ به راحتی می تواند از استحکام آن فراتر رود.

Chain Gang – چگونه درایوهای زنجیره ای هارلی مقایسه می شوند

درایوهای زنجیره ای همه چیز در مورد قدرت محض هستند. این می تواند بارهای شوک شدید را بدون از هم پاشیدن تحمل کند، که یکی از دلایل دوام آن است. آنها همچنین کارآمدتر از درایوهای تسمه هستند و تلفات انتقال 1-4٪ را در مقایسه با درایوهای تسمه 9-15٪ ایجاد می کنند. درایوهای زنجیره ای همچنین فضای کمتری را نسبت به درایوهای تسمه اشغال می کنند و با تغییر اندازه چرخ دنده، گزینه ارزان تر و گسترده تری را برای تغییر نسبت درایو نهایی ارائه می دهند. همچنین به دلیل باقی ماندن اجسام خارجی بین زنجیر و چرخ دنده در برابر شکستگی مقاومت بیشتری دارند. با این حال، اگرچه درایوهای زنجیره ای بسیار قوی هستند، اما به تمیز کردن و روغن کاری منظم و همچنین بررسی کشش نیاز دارند. همچنین، مجموعه زنجیر باز روی چرخ عقب و شورت پرتاب می شود.

برخی از راکبان هارلی به چند دلیل مهم کمربند موتورسیکلت خود را با زنجیر تعویض می کنند. اول اینکه، درایو زنجیره ای بادوام تر و کمتر مستعد آسیب است، بنابراین برای افرادی که مایل های طولانی را با موتور سیکلت خود در شرایط جاده ای کمتر از ایده آل طی می کنند، منطقی است. همچنین تعمیر یک زنجیر شکسته در جاده آسان تر از تعمیر تسمه ای است که قابل تعمیر نیست. کسانی که از دوچرخه خود نگهداری می کنند، درایوهای زنجیر را ترجیح می دهند، زیرا تعویض تسمه نیاز به جداسازی گسترده ای دارد که گاهی اوقات شامل انداختن بازو می شود. سوارکاران هارلی که دوچرخه‌های خود را برای ورزش‌هایی مانند مسابقات درگ یا خاکی تغییر می‌دهند، ممکن است به موتورهای زنجیره‌ای بادوام‌تر روی آورند. سازندگان دوچرخه سفارشی نیز ممکن است درایوهای زنجیر را ترجیح دهند زیرا در مقایسه با سیستم تسمه و قرقره بزرگ و بی‌سود، ظاهری ساده و تمیزتر ارائه می‌دهند.

به عنوان یک سوارکار هارلی، آیا باید سوئیچ را انجام دهید؟

اگر سوار موتورسیکلت اصلی هارلی دیویدسون هستید، تعمیر دوچرخه خود را به متخصصان بسپارید. اگر دوست دارید موتورسیکلت خود تمیز باشد و سفرهای شما عمدتاً از بزرگراه های بکر تشکیل شده است، از یک تسمه درایو استفاده کنید. اینها در محیط مورد نظر خود بی عیب و نقص عمل می کنند. درایو تسمه عملکرد نرم و بی صدا را ارائه می دهد، نیازی به تعمیر و نگهداری ندارد و اگر به درستی از آن مراقبت شود، می تواند برای مدت طولانی دوام بیاورد.

با این حال، اگر هارلی خود را برای تولید اسب بخار بالا تغییر دهید، ایده خوبی است که به یک درایو زنجیره ای تغییر دهید. این امکان وجود دارد که درایو تسمه استوک نتواند عملکرد اضافی را تحمل کند. همچنین، اگر سخت سوار می‌شوید، عاشق چرخ‌کشی هستید، یا در هارلی خود شیرین کاری انجام می‌دهید، این یکی از تغییراتی است که باید به آن توجه کنید. یکی دیگر از دلایلی که می‌خواهید به درایو زنجیره‌ای بروید این است که می‌خواهید بیشتر در خاک سوار شوید. دوچرخه ماجراجویی هارلی، پان آمریکا 1250، از یک درایو متوالی استفاده می کند و هر کاری که فکر می کنید می تواند خارج از جاده باشد را انجام می دهد.

هنگام تغییر به درایوهای زنجیره ای، باید عواملی را در نظر گرفت. شما باید کیت تبدیل مناسب را خریداری کنید. این یک تناسب مستقیم نیست، زیرا هارلی های تسمه محرک برای راه اندازی درایو زنجیره ای طراحی نشده اند. از کیت تبدیل مخصوص مدل موتورسیکلت و سال ساخت خود استفاده کنید. باید مطمئن شوید که گیربکس و چرخ‌های عقب مستقیماً در یک راستا قرار دارند. اکثر کیت های تبدیل شامل چرخ زنجیر یا اسپیسر هستند. همچنین باید فاصله‌ی زنجیر را بررسی کنید، زیرا زنجیر می‌تواند به گیره‌های سرنشین یا پایه‌های صدا خفه کن ساییده شود. همچنین ممکن است مجبور شوید محافظ تسمه را تنظیم کرده یا بردارید تا تناسب تمیزی داشته باشید.

منبع: https://www.jalopnik.com/2018921/harley-davidson-belt-chain-drive-conversion-explainer/

تحریریه سمین خودرو

Source link

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *