کاشی عمر زیادی ندارد و پس از زمانی از جا کنده شده و فرو می ریزد، به ویژه در جاهایی که برف و یخ هم باشد. اگر رویه ای یکرنگ باشد، بازسازی بخش کنده شده دشوار می شود و کار دو زنگ در می آید؛ ولی هنگامی که تکه تکه و چند رنگ باشد کار آسانتر است. معماران حتی در ساختمان های برونگرا مانند کوشک میان باغ ها، نیز درونگرایی را پاس می داشتند. کوشک ها ساختمانهایی برونگرا بودند که گرداگرد آنها باز بود و از هر سو به بیرون باز می شدند. در گذشته معماری ما مبتنی بر اقلیم بوده و در هر منطقه با توجه به شرایط محیطی ساختمانی ساخته می شده، امروزه با توجه به اصول پایداری بهتره دوباره به این موضوع اهمیت ویژه ای داده بشه.
معماران ایرانی با ساماندهی اندامهای ساختمان در گرداگرد یک یا چند میانسرا، ساختمان را ازجهان بیرون جدا می کردند و تنها یک هشتی این دو را به هم پیوند می داد. خانه های درونگرا در اقلیم گرم و خشک، همچون بهشتی در دل کویر هستند، فضای درونگرا مانند آغوش گرم بسته است واز هر سو رو به درون دارد. از جمله مواردی که در طراحی های معاصر زیاد به چشم می خوره، استفاده از معماری پایدار هست که در معماری معاصر ایران کمتر دیده میشه و واقعا تاسف برانگیزه، چرا؟ چون معماری گذشته ما بدون تکنولوژی امروزه به شدت پایدار بوده. از مصالحی که با توجه به اقلیم به کار گرفته می شدن تا بهترین کارآیی رو داشته باشن تا طراحی فضاها با توجه به محیط، استفاده از پنجره های مشبک و سقف های دو پوسته به عنوان عایق و موارد متعدد دیگه. اما امروزه خیلی از این تکنیک ها به کار نمیره یا در صورت استفاده تنها تقلیدی از معماری غربی هست، در صورتی که ما نمونه ایرانیش رو از مدت ها قبل داشتیم.
در کنار هر سه دری راهرویی برای ارتباط با فضاهای خانه وجود داشته است. از دوران باستان، ایرانیان گل های قالب گیری شده ابتدایی را به سفت ترین حالت ممکن در می آوردند و می گذاشتند تا گل سفت، ملات گچ سفت، آجر، سنگ و … خشک شوند. آن ها تل های بزرگ و زیبایی می ساختند که سطح هموار و گسترده آن معمار را به تزئین فرا می خواند.
حالا بیاییم این ساختمان را به هتل تبدیل کنیم، طلبه ها چه زمانی همدیگر را می بینند؟ درست مثل خانه من است که در آپارتمان بغل دستی ام همسایه ام را نمی شناسم و هرگز او را ندیده ام. بنده معتقدم اگر الان هم بخواهیم مدرسه ای بسازیم، باید به همان شرکت مهندسی معماری گونه سابق باشد. اگر این طور نباشد، دیگر اسلامی نیست، دیگر مدرسه نیست، چیز دیگری است. این مردمداری که در تمام چیزها در نظر می گرفتند، چه در باغ سازی، چه در ساختن مسجد و مدرسه، چه در خانه و چه در هر بنایی آن را رعایت می کردند، اصل خیلی مهمی بوده است. معماری ایرانی که از معروف ترین ها در جهان است و همواره علاقه مندان زیادی به بهانه دیدن شاهکارهای آن از کشور های مختلف به این سرزمین می آیند. پس می توان گفت دارای اهمیت خاصی است و حیف است که خودمان اطلاعات ناقصی در مورد این علم کهن و ارزشمند داشته باشیم.
کاربرد ایوان ها- ایوان ها فضاهای گنبدداری هستند، فضایی که با سه دیوار محصور و از یک طرف آزاد است. گنبدها تقریبا در اشکالی مشابه هستند و همگی بر روی پایه ی استوانه ای قرار دارند.قرینگی از ساختمان های متقارن در این سبک استفاده شده است. منارها، قوس ها، ستون ها، حتی استخرها و باغ ها به سبک مشابه و با اثر آینه ای طراحی شدند.
زیردریاییهای بدون سرنشین بسیار بسیار بزرگ پکن رویکرد جدیدی را برای اعمال قدرت در سراسر…
انتشار: دی 28، 1399بروزرسانی: 24 آذر 1404 توشیبا Canvio Advance در سه ظرفیت یک و…
تولیدکنندگان خودروهای برقی چینی که در حال حاضر با رقابت چشمگیری در داخل کشور دست…
آی آر آر اس اس - پرونده کثیرالشاکی نگین غرب با ۱۵ هزار و ۸۵۰…
منتشر شده در 24 آذر 1404 ساعت 11:00 قیمت پایه این محصول ۸ میلیارد و۷۱…
در همان ماهی که هوش مصنوعی گراک بین نابود کردن مغز ایلان ماسک و به…